Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 1:55 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har stilt dette spørsmålet i en annen tråd også, men det er gjerne greit å starte en egen tråd på den. Sitter og lurer litt på en 2-taktsmotor, og ser på størrelser som 40, 46, 52 og 61. Prisforskjellen opp til og med 52 er forsvinnende liten, og så blir det en liten økning igjen til 61. Sistnevnte er vel en del fysisk større enn de andre? Og 40, 46 og 52 er vel vanligvis forholdsvis lik i størrelse? Jeg har lyst på et 40-size 3D fly, og lurer altså på å prøve 2-takt, men er litt usikker på motorstørrelse. Regner med at 40 og kanskje 46 er bare dumt å kjøpe, men hva mener dere? Er det da 52 eller 61 jeg bør gå for?

Har en ubygget Katana 50, og har også lyst til å kjøpe inn en lignende modell til. Er 4-takt det beste valget til denne type fly, eller kommer jeg bedre ut med 2-takt?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 11:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det beste i forhold til å holde en lav vekt og ha masse power samtidig som man sparer en god del penger er å gå for en ASP 52. Drit i 40 og 46 det er samme motorer og vekt, bare mindre power. 61 motorer blir en god del tyngre og er faktisk ikke sprekere enn den nevnte 52 motoren likevel, som tilhører klassens sterkeste 50 motor. Jeg har eid en OS 61 FX og den spreke og lette ASP 52 gjorde 61`n totalt avleggs og den ble solgt til en som syntes det var en gjev motor.

Beste alternativ er YS 63, den er 3 ganger dyrere og gir ca samme power, muligens litt mindre, men ingen klare fordeler. Finere lyd javel, men er lyden alene verdt nesten 2000 spenn? Det er opptil hver enkelt å avgjøre, i tillegg må den ha 30% for å virkelig levere power.

Hvis det er Katana 46 profil det er snakk om så har jeg også flydd den med 91 firetakt og det funker som en drøm, men den funker vel aller best med 52 da den blir lettere og det drar ikke så jævlig på lave turtall slik at det blir enklere å fly meget sakte lavt over bakken med høy nese.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Ons Jul 08, 2009 11:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjenner du til denne?

http://shop.smallsize.no/product_info.p ... 759f52b6d6

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 12:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nope, har ikke erfaring med den selv, men har lest litt om den på RCU. Tror ikke den kommer i nærheten av denne: http://elefun.no/elefun4/aspx/produkter ... riID=10000

Den VET jeg er bra siden jeg har to stk av den og det er flere andre som har den her i distriktet. ASP 52 er viden kjent ute i verden for sin brutale power og det stemmer med min egen erfaring også. Utsolg nå, men kommer nok snart inn igjen. Det er en grunn for at akkurat denne motoren er utsolgt relativt ofte :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 12:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Så vi snakker om en 2-takt ASP 52, du mener altså at det er motoren å gå for?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 12:28 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yepp, uten tvil :wink:
Jeg har lest meg opp litt om denne evo motoren på RCU og den får veldig god omtale den og, men at den er like kraftig som ASP`n tviler jeg på, for den er brutal.
En Tower 46 potte til 15$ fra Towerhobbies (finnes ikke her i landet) er en enkel bolt on oppgradering som øker effekten betraktelig :wink:
Dersom du går for den Evo motoren likevel så må jeg få kjøre et knippe propeller på den for å samle litt data om den.

Alltid spennende med nye og ukjente motorer og kanskje er denne en uoppdaget perle :?:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 12:50 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, for all del, det er bare å teste i vei om jeg kjøper den. Jeg liker også å teste litt andre merker, alltid spennende. Om den ikke har samme effekt, så kan det jo hende at den har andre egenskaper som jeg vil verdsette. Kanskje jeg bare skal gå for den, ble litt nysgjerrig egentlig. En ASP 52 kan jeg alltids kjøpe som et sikkert valg senere :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Motorvalg?
InnleggSkrevet: Tor Jul 09, 2009 1:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Riktig,og muligens kommer denne meget nærme i power til ASP`n. Den må testes på APC 12-4, 12.25-3.75 og 13-4 da har jeg et godt sammenligningsgrunnlag.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC