Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 9:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Lør Jul 18, 2009 9:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bestilte meg et elektrofly her om dagen, faktisk ved en feiltakelse. Jeg trodde leverandør var utsolgt, og la den i handlekurva under status "restet". Slik framsto alt når jeg aktiverte handlekurva, men jaggu har de ikke hatt et fly liggende på lur, så da ble det en ny modell på meg gitt.... :mrgreen:

Etter å ha pakket opp og sett på greiene, så kan jeg si at jeg ikke angrer et sekund. Utrolig flott og liten modell, nesten som en skalamodell som jeg kan bruke i storhallen. Vi snakker om en flyvekt på ca 250 gram, og et vingespenn på 70-80 cm. Altså en flott størrelse. Jeg kommer selvfølgelig til å putte børsteløst i denne, og satser på 7.4v 800mah lipo som et utgangspunkt. Kan hende jeg går ned i 600mah om det blir vektproblemer, men jeg tror det går bra.

Her er link til et bilde av modellen:

http://www.sussex-model-centre.co.uk/up ... ros-DV.jpg

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Lør Jul 18, 2009 10:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var litt uvanlig og stilig, luftens baron inne i hallen 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Søn Jul 19, 2009 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ja, jeg ble faktisk litt overrasket når jeg fikk sett litt på det. Vingene er faktisk pyntet med nagler, så det er flott detaljert. Hvis jeg får ånden over meg og i tillegg får tid, så skal jeg prøve å få det ferdig til halltreffet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Ons Jul 29, 2009 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikveld fikk jeg tid til å åpne pakken og ta ut delene, så da er jeg vel igang. Jeg har såvidt fått funnet frem utstyret som skal monteres, og har en noenlunde plan på dette nå. Jeg satser på en vekt rundt 200 gram, så får vi se hvor vi ender. Jeg har i utgangspunktet valgt et 7.4v 800mah lipobatteri som drivbatteri, og motoren veier 24 gram. Servoene veier 7 gram pr.stk, og det er tre av dem. Har tenkt å bruke en god 10A fartsregulator, men vet ikke vekta på den enda. Så langt har jeg fått festa motoren (skal gjøre en liten endring der etterhvert), og laget til servoer og linkarmene. Det blir ikke propellredder på denne pga utseende. Manualen er dessverre kjip på denne, så det er litt styr med å finne ut fremgangsmåtene, men jeg har bare skummet over manualen så langt. Finner nok ut av det :D

Her er noen bilder:


Vedlegg:
Prosjekt Albatros 005.jpg
Prosjekt Albatros 005.jpg [ 105.74 KiB | Vist 7640 ganger ]
Prosjekt Albatros 004.jpg
Prosjekt Albatros 004.jpg [ 103.63 KiB | Vist 7640 ganger ]
Prosjekt Albatros 003.jpg
Prosjekt Albatros 003.jpg [ 103.85 KiB | Vist 7640 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 12:46 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Veldig vakkert fly..! Søkte på youtube etter albatros biplane, en del interresant der.
De som konstruerte fly i "gamle dager" underdimensjonerte sideror/stab litt for mye, som kan gjøre flya ustabile (vinglete hale) ved lave hastigheter. Du kan nå vere oppmerksom på det, første turene.
Denne Albatros'en blir vel å se ved neste halltreff, satser på å vere der da. :D

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Jul 30, 2009 12:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Greit å vite om ja. Jeg syntes rorene virket temmelig små, så jeg har laget til greit med utslag på dem. Men tenkte egentlig at det sikkert går bra fordi at flyet er så lett som det er. Blir spennende å se hvordan halen oppfører seg da, iallefall i forhold til de opprinnelige.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Lør Aug 01, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk gjort litt småtteri idag også, men det går temmelig sakte fremover dessverre. Får liksom bare tid til å holde på 15 minutter om gangen. Kan se ut som at totalvekta havner på ca 215 gram, så jeg vurderer å gå ned til 600mah batteripakke. Kommer sikkert til å teste med 800mah først, men virker flyet tungt, så blir det byttet. Servoen til balanserorene er festet og justert, og det samme er høyde og sideror. Neste steg blir nok montering av nedre vinge og understell, tror jeg iallefall :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Har fått ryddet litt på hobbyrommet, og fått unna noen av tingene som måtte gjøres, så nå begynner jeg å få tid til egne saker også. Fikk gjort litt på Albatrossen i dag, limt på nederste vinge og montert understellet delvis på. Neste steg blir å få gjort understellet helt ferdig, og så gjøre ferdig elektronikkarbeidet. Det gjenstår litt lodding og plassering av komponenter. Etter det er det bare å montere øvre vinge og dekaler, så blir det jomfrutur. Håper jeg får gjort meg ferdig til neste halltreff.

Vedlegg:
albatros.jpg
albatros.jpg [ 119.91 KiB | Vist 7497 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Tor Okt 15, 2009 4:43 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
hehe skikkelig kult utforma fly.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Fre Okt 16, 2009 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ting skjer ikke helt i planlagt rekkefølge, men ikveld fikk jeg lodda ferdig esc og plassert denne. Må finne en passende plassering av batteriet, men tar det til slutt når jeg ser hvordan vekta har fordelt seg. Har heller ikke fått festa mottaker, og vet faktisk ikke om det er nødvendig.
Jeg fikk limt mer på understellet, og limt litt på avstiverene mellom vingene. Ledningen fra servoen til balanserorene er også plassert så skjult som det går an. Hvis flyet blir bra, så skal jeg ta en vurdering på om jeg skal lakke hele greia. Kanskje prøve ut litt weathering også.

Her er et bilde der en kan sammenligne modellen med Spektrum DX6i.

Vedlegg:
dx6i-albatros (800 x 600).jpg
dx6i-albatros (800 x 600).jpg [ 125.88 KiB | Vist 7453 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Søn Des 13, 2009 2:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette flyet fikk en relativt kort jomfrutur på sist halltreff siden det først ble truffet av et styrtende fly før takeoff, og rett etterpå ble pulverisert etter å gå i bakken før det hadde fullført en runde i lufta. Tror vi snakker om 6-7 sekunder flytid eller noe :oops:

Jeg vurderte å kaste flyet der og da, men ble oppfordret av flere til å lime det sammen. Jeg tenkte litt på det, og fant ut at det var verdt et forsøk. Litt kjipt at et fly blir kastet etter så kort brukstid. Uansett, jeg begynte å lime i går kveld, og etter en halvtimes tid var jeg nesten i mål. Resten tok jeg idag på en ny halvtime, så totalt sett tok det altså en times tid å få hele greia sammen igjen. Ble egentlig litt overrasket over at det gikk såpass.

Nå skal tyngdepunktet flyttes litt bak, høyderoret skal justeres i forhold til det nye tyngdepunktet, og max utslag skal økes så langt det går. Har absolutt tro på at det skal gå bedre neste gang jeg tester, må bare huske på at det er mindre ror å jobbe med her :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Nytt elektrofly
InnleggSkrevet: Søn Des 13, 2009 9:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Av praktiske årsaker har jeg nå endret plasseringen av batteriet helt. Jeg fant ut at ved å gjøre det slik, så fikk jeg plass til et litt større batteri, enklere innlegging av batteri, og også flyttet CG lenger bak. Nå har det kanskje kommet litt vel langt bak, men de to andre fordelene veier opp for dette. Har ikke fått sjekka hvordan det er i henhold til manualen, men det er sikkert ikke så langt unna at det gjør noe.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC