Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 3:29 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 2:08 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
hai, har eit lite sp.mål om detta flyet.

Er det nødvendigt å ha funksjonelt sideror? har såtte på simulator å flydd ganske mye cessna i dag og har ikke bruke sideror i det heile tatt.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 2:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er strengt tatt ikke nødvendig, men du gjør lurt i å lære deg å bruke det. Skulle balanserorene svikte, så bør du kunne fly med høyde og sideror. Du flyr nok også finere med bruk av sideror sammen med de resterende rorene. Nå er ikke jeg noe særlig erfaren med ting i lufta, men dette er iallefall mitt eget inntrykk. Fly mye helikopter, så blir du flink til å bruke sideror :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 3:16 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Selv flydde eg lenge uten å bruke sideroret, då det krevde litt tilpassing for å få det til å funke optimalt. Så tok meg ikkje bryet før for ei stund sida.
Du MÅ strengt tatt ikkje har sideror, men det kan redde deg ut av kinkige situasjoner, samt at du kan gjere litt meir med flyet når du tar i bruk sideroret.
Men som sagt, eg flydde i månedsvis uten pga latskap.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 12:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
okey. det er bra for eg skal ikke til florø før neste år å få tak i nytt sideror.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 4:58 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
lugerity skrev:
okey. det er bra for eg skal ikke til florø før neste år å få tak i nytt sideror.

Altså, du kan ikkje fly visst sideroret ikkje er til stede!
Da har den ingenting som stabiliserer den horisontalt, og den vil leve sitt eget liv så og si. (Visst hele greia er borte)

Trodde du meinte at du hadde det, men at du bare ikkje hadde satt det til en servo sånn at du kunne styre med det.

Men uten hele det verktikale roret/stabilisatoren bak på flyet, vil den bli meget vanskelig å ha med å gjøre i lufta.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 5:28 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Når du kommer inn for landing med masse sidevind, så er du nøtt å bruke sideror for å kompensere. Til ettertanke

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tagbart skrev:
Når du kommer inn for landing med masse sidevind, så er du nøtt å bruke sideror for å kompensere. Til ettertanke


Er ikke sikker på om han flyr når det er sterk vind :mrgreen:
En er forøvrig ikke helt nødt til å bruke sideror for å kompensere, mange flyr modeller uten sideror og lander dem fint under påvirkning fra sidevind. Vil da tro at det også kan kompenseres med balanseror og høyderor.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 8:50 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
stressballen skrev:
Tagbart skrev:
Når du kommer inn for landing med masse sidevind, så er du nøtt å bruke sideror for å kompensere. Til ettertanke


Er ikke sikker på om han flyr når det er sterk vind :mrgreen:
En er forøvrig ikke helt nødt til å bruke sideror for å kompensere, mange flyr modeller uten sideror og lander dem fint under påvirkning fra sidevind. Vil da tro at det også kan kompenseres med balanseror og høyderor.


Denne modellen er såpass liten at man sjelden flyr den i såpass vind at man blir nødt til å bruke sideror ved sidevind.
Men skulle man lande i mye sidevind, funker det fint med litt balanse og høyderor, selv om sideror er klart best.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 8:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det har du nok rett i, men jeg ville egentlig bare påpeke at det ikke er et must med sideror. Personlig bruker jeg det kontinuerlig, men en bør vel ikke gjøre seg avhengig av bestemte ror. Ting kan svikte, og da gjelder det å kunne fly ved å kombinere rorene rett.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Ons Des 30, 2009 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
sideroret er til stede. men har limt litt feil så får ikke festa fast servostanga eller ka det heiter til den. derfor lurer eg på om det går an å fly uten den.

skulle egentlig ut å teste det i dag men vart opptatt med andre ting og når eg vart klar til å fly så var det både vind og snø fra himmelen. får prøve igjen i mårra.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Tor Des 31, 2009 7:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg brukte ikke sideror mye før jeg begynnte med 3-D (stort sett kun til knife-edge). Der brukes sideroret omtrent like mye som alt annet 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Tor Des 31, 2009 9:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Du kan trygt fly uten sideror så lenge rørflaten blir stående i senter. Litt verre dersom roret står å flaggrer eller at servo'n drar roret "helt til borde". Jeg har landet et par ganger med sideror som er ute av funksjon, og det er svært lite en merker til det dersom en legger opp flyvingen deretter. F.eks så har ikke hotliner'n min siderorfunksjon i det hele tatt. Sideror er kun til nytte i lav hastighet eller i "knife-edge".

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 4:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Idag var endelig skara kommet på plass så eg endelig kunne ta jomfru turen med dette flotte flyet.

Har som sagt ikke festa på stanga til sideroret, men sideroret var til stede når eg tok av. med det samme eg fikk flyet opp i lufta krenga det voldsomt til høyre side så eg prøvde å korrigere det på stikka. fikk korrigert noen lunde, men det enda med at flyet landa opp ned atter ein gang. men siden skara er her så fikk eg ikke noen skader på flyet ironisk nok. men er ganske myk skare. etter å ha justert litt både på høyderor og balanseror på stikka så tok eg av igjen. No gikk det ganske greit å fly. så eg tok eit par runder med det.

Andre landinga gikk det bedre med. men det landa ikke heilt der eg ville ha det. flyet kom fort og lavt inn for landing så eg "overshooted spesified landingsite". Så eg fant ut at eg skulle ta ei pause og ringe til Stressballen med siste gode nytt. alltid kjekt å ha noen å ringe til når man er så høyt oppe i skyene at man føler at man ikke kommer seg ned igjen. dettte er andre gang på kort tid at eg har hatt denne følelsen.

Nå skal eg bare fysisk justere litt på horna på både høyde og balanseror også skal eg ut å fly mere. håper bare ikke at den fordømrade sola kommer igjen for da er eg "Grounded" for resten av dagen.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 4:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Gratulerer med jomfruturen! Høres ut som du har en del meir kontroll på flyginga enn meg.
Jeg ser i etterkant at det kunne vert lurt av meg å begynt med et fly som var lettere å fly enn det 4-kanals flyet jeg begynte med. Men jeg skulle absolutt ha et fly som såg ut som eit "ekte" fly.

Du har vel gjerne flydd litt simulator også? Det at jeg har flydd litt kontraroterende føler jeg også har hjulpet litt på flyginga mi.

Du får satse på at sola ikkje kjem å tar skaren din slik at du får tatt deg en tur igjen no som den siste turen er friskt i minnet ;)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Cessna 400 EP
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 6:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Takker for det du.

Nå har eg vært ute på andre turen. fytte helsike så kult det er å fly. Det bråker noe sjukt når eg har litt mindre enn full gass dette flyet. hører nesten ut som at det er forbrenningsmotor i det hehe. hørtest bra ekko i denne dalbunnen eg bor i. heldigvis er fleste parten av nanboene på jobb så eg får sikkert ikke høre noen klager,

Hadde det ganske kult med å ta loops i dag på andre flighten min, prøvde meg på ein roll også men da mista eg litt for mye høyde så det prøvde eg meg ikke på flere ganger.

Hadde eit par flotte landinger. men hadde også ein skikkelig stygg ein på slutten av dagen. Kom inn i eit litt turbulent område i nærheta av elva. så flyet for i stor hastighet rett i bakken. greit nok at det er skare ute. men eg enda opp med ein halv propell og ein smule skjeiv propell aksling. Ein ting eg ikke skjønner, korfor sier folk at det er vanskelig å lande med 3 hjul fremme, eg synest det var mye lettere å lande med 3 hjul fremme som på cessnaen enn med 3 hjul bak som på mustangen, men det er vel smak og behag med alt.

Fant ut også at som ein fin slutt på dagen så skulle eg fyre av ein rakett. så eg tok med meg ut den nyeste raketten, min "..." (navn kommer seinere) og gikk midt ned på marka her og satte fyr på den. Den gikk syyykt høyt opp og kom dinglandes ned igjen. og landa stående. var skikkelig gøyalt. når eg hadde vassa meg igjennom snøen bort til raketten så eg at fallskjermen atter ein gang ikke hadde folda seg heilt ut men blitt svidd i kantane. Rakettern landa ca 5-6 meter fra der eg skjøt den opp. beste launch og landing eg hittil har sett av meg hehe.

Heilt til slutt så vil eg bare si til alle sammen, Kom dere ut å fly. er faen steikje meg det beste som finnest. (men det veit dere vel allerde)

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 61 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC