Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 3:27 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 5:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
Lugerity, jeg husker dessverre ikke hva jeg ladet med, tror ikke det var 1.2A. Du kan jo prøve med 1A først fra helt tomt batteri? Prøv deg frem, men pass på batteritemperaturen. Nimh og nicd pleier jeg å legge oppå en gammel alu-kjøler som har stått på en pc-prosessor for å holde tempen under kontroll. Jeg har testa litt forskjellig på laderen min selv, med tanke på lading med og uten kjøling, da med temperatursensor på batteriet. Hver eneste gang fikk jeg putta mer inn på batteriene med ekstrakjøling enn uten, og i tillegg så hadde batteriene en bedre egentemperatur selv om jeg fikk inn mer kapasitet.


Jeg har hørt at kjøling er fyfy, siden du bare kjøler utsiden, mens kjernetemperaturen vil vere like høy og kanskje høyere om man tror batteriet er kaldere og lader med sterkere styrke. Men så lenge du ikke har drept noen batterier på det så er det sikkert i orden. Personlig så lader jeg mine NiMH batterier på ca. det halve av totalkapasiteten, men så har jeg jo brent et par batterier før, så jeg er ekstra forsiktig :P Det skal sies da at de to som rauk var av et annet merke enn de jeg bruker nå, men jeg har et igjen av samme typen og det har i alle fall holdt så lenge.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 7:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har selv hatt et slikt fly som hette Angel som likner veldig på ditt fly (vel egentlig var det en gave til min lillebror). Problemet med disse batteriene er at de er av utrolig rævva kvalitet og at de har lavere kapasitet enn angitt er nok dessverre en realitet. I tillegg har de også en utrolig høy selvutlading og batterier som var toppladet i går er ofte ganske slappe dagen etter selv om de ikke har vært brukt. På mitt fly måtte jeg ta batteriene rett fra laderen og fly de mens det var litt varme i de, ellers var det omtrent dødt.

Hvorfor ikke heller forsøke med et 7.4v lipobatteri? Da kan du gå opp fra 1100 mah til et som er større og få mye lengre flytid og som likevel veier det samme som dine gammeldagse batterier. Skulle forundre meg mye om ikke et lipobatteri har MYE mer punch og power selv om det i utgangspunktet har 1v mindre

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 7:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Jeg har hørt at kjøling er fyfy, siden du bare kjøler utsiden, mens kjernetemperaturen vil vere like høy og kanskje høyere om man tror batteriet er kaldere og lader med sterkere styrke. Men så lenge du ikke har drept noen batterier på det så er det sikkert i orden. Personlig så lader jeg mine NiMH batterier på ca. det halve av totalkapasiteten, men så har jeg jo brent et par batterier før, så jeg er ekstra forsiktig :P Det skal sies da at de to som rauk var av et annet merke enn de jeg bruker nå, men jeg har et igjen av samme typen og det har i alle fall holdt så lenge.


Noen foretrekker blå ballonger, slik er det bare :mrgreen:
Jeg synes iallefall at batteriene mine virker i bedre form når jeg lader som jeg gjør. Dro faktisk frem de gamle batteripakkene mine (samme type som de du lader med 0.5A for å holde liv i dem?) og kjørte hele prosessen med laderen. Kom opp i overraskende 4300+mah på begge jeg ladet. Da ladet jeg på 3A.

Det som suger med å ikke bruke kjøling er at et batteri kan bli varmere enn det trenger å være. All overflatevarme som føres vekk hindrer at temperaturen øker unødvendig.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 8:00 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Jeg har selv hatt et slikt fly som hette Angel som likner veldig på ditt fly (vel egentlig var det en gave til min lillebror). Problemet med disse batteriene er at de er av utrolig rævva kvalitet og at de har lavere kapasitet enn angitt er nok dessverre en realitet. I tillegg har de også en utrolig høy selvutlading og batterier som var toppladet i går er ofte ganske slappe dagen etter selv om de ikke har vært brukt. På mitt fly måtte jeg ta batteriene rett fra laderen og fly de mens det var litt varme i de, ellers var det omtrent dødt.

Hvorfor ikke heller forsøke med et 7.4v lipobatteri? Da kan du gå opp fra 1100 mah til et som er større og få mye lengre flytid og som likevel veier det samme som dine gammeldagse batterier. Skulle forundre meg mye om ikke et lipobatteri har MYE mer punch og power selv om det i utgangspunktet har 1v mindre


Akkurat disse batteriene som Lugerity har må vel da være av den bedre sorten tror jeg. Fikk godt med strøm inn på begge to, mer enn angitt på merkingen, effektiv eller ikke effektiv. Holdbarheten på power er nok en helt annen ting ja. Vector, brukte du medfølgende lader, eller brukte du en skikkelig lader på de du hadde? Er nok ikke dumt å bruke dem ganske raskt etter lading, men jeg hadde nok ventet et kvarters tid iallefall.

Men som Vector sier, så burde du kanskje teste med 7.4v lipo. Det funker sikkert bra, bare pass på flytida :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 8:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Lugerity, kan du ikke veie batteripakkene dine på ei digital vekt om du har?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 8:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg brukte en Hitec multilader som skulle være ganske ok, husker ikke navnet på den nå, men de batteriene jeg hadde sugde hardt og de ligner mistenkelig på Lugerity sine.

Jeg er rimelig sikker på at det blir mye bedre med 7.4 lipo

Her er laderen jeg hadde: http://www.rc-direct.co.uk/hitec-cg-340 ... 49vgvjhu13

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
stressballen skrev:
Noen foretrekker blå ballonger, slik er det bare :mrgreen:
Jeg synes iallefall at batteriene mine virker i bedre form når jeg lader som jeg gjør. Dro faktisk frem de gamle batteripakkene mine (samme type som de du lader med 0.5A for å holde liv i dem?) og kjørte hele prosessen med laderen. Kom opp i overraskende 4300+mah på begge jeg ladet. Da ladet jeg på 3A.

Det som suger med å ikke bruke kjøling er at et batteri kan bli varmere enn det trenger å være. All overflatevarme som føres vekk hindrer at temperaturen øker unødvendig.


Hehe, jeg foretrekker i alle fall uten ballong :mrgreen:
Lader ikke på 0.5A, men halvparten av kapasiteten til batteriet, dvs. 2A på de 4000mAh LRP batteriene :)
Kan jo være at laderen din er verd de ekstra kronene da? ;) Det virker i alle fall ikke som batteriene mine blir varme før ca. 10-15minutt før de er "fulladet". Blir ikke varme på 4A heller før helt på slutten av ladesyklusen.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 9:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, "sugde hardt", bra uttrykk :mrgreen:

Jeg kan iallefall konstatere at det er en del forskjeller ute å går på de typiske 8.4v nimh pakkene, selv om alle ser like ut.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 9:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
djupevik skrev:
Lader ikke på 0.5A, men halvparten av kapasiteten til batteriet, dvs. 2A på de 4000mAh LRP batteriene :)
Kan jo være at laderen din er verd de ekstra kronene da? ;) Det virker i alle fall ikke som batteriene mine blir varme før ca. 10-15minutt før de er "fulladet". Blir ikke varme på 4A heller før helt på slutten av ladesyklusen.


Hehe, jeg husket ikke helt hva du ladet dem på, took a wild guess :mrgreen:
Laderen jeg bruker er Robbe Power Peak Infinity 3, og jeg synes personlig den er verdt hver krone. Jeg har også veldig lyst på den nye modellen, men det begynner å bli kostbart. Tenkte jeg skulle ta den jeg har ned i butikken.

Batteriene mine reagerer veldig forskjellige på de forskjellige ladeprogrammene, og enda har jeg mye å lære om laderen. Det er mye å sette seg inn i, men jeg må jo si at den har gjort en god jobb med mine batterier iallefall. Tror nok at de fleste brukere kommer godt ut med en computerlader i 1000-kroners klassen, men hvis en har råd og behov så er det jo bare å gå opp et par klasser. Det er nok ikke for ingenting at noen ladere koster mer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Søn Okt 18, 2009 11:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
stressballen skrev:
Lugerity, kan du ikke veie batteripakkene dine på ei digital vekt om du har?


99 gram på 900mah batteri og 157 på 1100mah batteri

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Man Okt 19, 2009 12:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
lugerity skrev:
stressballen skrev:
Lugerity, kan du ikke veie batteripakkene dine på ei digital vekt om du har?


99 gram på 900mah batteri og 157 på 1100mah batteri


Flottings. Da har du et utgangspunkt slik at det blir lettere å finne passende 7.4v lipo :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Man Okt 19, 2009 9:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Et 2200 mah 7.4v lipo veier 140 gram +- et par gram. Altså dobbelt kapasitet enn ditt største batteri og ca 20 gram lettere :wink: Men det er ikke sikkert at det er plass i flyet til en så stor pakke :?

Det er nok plassen i flyet som vil sette grensen for hvor stor pakke du kan putte i, antagelig kan du trykke inn det du har plass til uten at det blir tyngre enn det nåværende batteriet og likevel har du mye større kapasitet.

Evnt. kan du kjøpe en 1100 mah 7.4 pakke og lette flyet betraktelig, det er meget positivt for flyegenskapene så lenge du får tyngdepunktet riktig :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Man Okt 19, 2009 9:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Har sjekket litt mer og på 97 gram (nesten identisk med din 900 mah pakke på 99 gram) får du 1550 mah lipo, dermed vil tyngepunktet stemme og du får et lett fly med masse power og kapasitet til lengre flyturer

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Man Okt 19, 2009 11:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
hørest bra ut, ka det koster for ein sånn pakke da?

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: JP Electrafun XP2
InnleggSkrevet: Tir Okt 20, 2009 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det avhenger av hvor du handler og hvilken C rating du velger :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 78 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC