Normalt sett skal et lipo-batteri lades med noe som kalles 1C, det vil si en gang batteriets kapasitet. Eksempelvis skal et 7.4v 1600mah lipo lades med 1.6A (1600mah) som er 1C. Hadde det vært 1800mah så skal det lades med 1.8A som også er 1C (1 x batteriets kapasitet). Skjønner? Jeg gjentar meg sikkert flere ganger, men da blir det kanskje litt lettere å skjønne
Men det finnes noen batteri som kan lades med flere "C", eksempelvis så kan dette hyperion-batteriet lades med opptil 5C. Det betyr altså opp til 5 ganger batteriets kapasitet. På et 7.4v 1600mah lipo så blir det da 8A på maks lading (1.6A x 5), noe som korter ladetiden ned til ca 12 minutter, alt etter hvor mye balansering som må til. Så det betyr igjen at en kan fly ganske sammenhengende på et par batteripakker. Men når en har tid, så kan en gjerne lade batteriet på 1C selv om det takler mer.
Du må heller ikke forveksel "charge rate" med "discharge rate". Førstnevnte er det som går for å være ladestyrke som batteriet skal lades med på eksempelvis 1C eller 5C, og discharge rate er i dette eksempelet 25C. Discharge rate står for hva batteriet klarer å avlevere av strømstyrke, f.eks 7.4v 1600mah 25C kan avlevere 40A (25x1.6A). Hadde batteriet vært 35C (35x1.6A), så avleverer det 56A selv om det er like stort på spenning og kapasitet.