Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 2:07 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: En ekstrem opplevelse med hotliner
InnleggSkrevet: Ons Okt 14, 2009 2:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg og kjerringa tok turen til Rognaldsvåg i dag. Seff kunne jeg ikke ta den turen uten litt bagasje, og tok med Reichard Sprinter'n. Forhåpningene til å få flydd den var minimale p.g.a ekstrem vind der ute i havet. Men med friskt mot bestemte jeg med for å prøve lykke på toppen av fjellet der ute, 218 moh.

Første problemet jeg møtte, hvordan få med seg flyet opp på det fjellet når det blåste så mye at jeg måtte bruke 2 hender for å holde flyet fast på flat mark... jeg surra fast radio'n på ryggen og tok laust mot fjellet :roll: Fant ut at eneste mulighet jeg hadde for å unngå å knuse flyet mellom fingrene, var å holde nesa på flyet mot vinden hele tiden. Ellers så ville flyet knekke mellom hendene mine :lol:

Når jeg kom på toppen, så blåste det ikke noe mindre der. Det var vanskelig å stå oppreist på to bein :lol: Med svært små forhåpninger til at dette kom til å gå bra, gjorde jeg meg klar til å kaste flyet. Jeg stod på kanten av fjellet med flyet i høyrehanda, og lurte på om det kom til å loope rett til himmels, rolle rundt og ned i bakken, eller bare knekke i to for å så treffe meg rett i trynet :roll: Jeg trengte ikke å lure så lenge, for etter ca 1,5 sek kom ei vindkule og snappet flyet ut av handa mi :shock: Jeg gav gass og tenkte fy fa*n, fy fa*n,fy fa*n, fy fa*nfy fa*n, fy fa*n.......

Surprise!! Flyet gikk som på skinner. Rett frem inn i vinden!! Jeg stoppet motor med en gang og oppdaget at løftet på kanten var formidabelt :mrgreen: Ingen turbulens, enda jeg hadde problemer med å stå oppreist pga sterk vind, men en kunne ikke se på flyet at det blåste en gang :!: :!:

Dette er den sykeste opplevelsen jeg har hatt innen denne hobbyen!!! Flyet var helt rått å fly i den vinden!! Farten var nok den høyeste jeg har sett noen gang :lol: Etterhvert kom en ørn som jeg fly side om side med. Var vel bare 2-3m mellom flyet og ørna. Jeg stor ikke mer enn 20-30m unna :mrgreen:

Landinga var helt uproblematisk, men jeg er glad for motor-krafta. Ellers hadde jeg rota meg altfor lang bak hengkanten i lav høyde. Flyet like helt og jeg stinn av adrenalin etter landing. Ifølge kjerringa kom jeg ikke tilbake i denne verdene før 2 timer etterpå :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En ekstrem opplevelse med hotliner
InnleggSkrevet: Ons Okt 14, 2009 4:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
wow, det hørtes jo utrolig fett ut da. Kjekt å få slike adrenalinkick etter så mange år i hobbyen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En ekstrem opplevelse med hotliner
InnleggSkrevet: Ons Okt 14, 2009 9:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hmmmm.... så du har nå oppdaget at et hangseilfly faktisk skal ha vind for å fly :lol: :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: En ekstrem opplevelse med hotliner
InnleggSkrevet: Søn Nov 22, 2009 4:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
I går var jeg en tur til med Hotliner'n. Denne gangen blåste det like mye som sist, men fra en annen retning. Jeg ser at selve flyvingen er problemfri. Utfordingen blir å få flyet opp på fjellet uten å skade det på veien. Første problemet er å få fraktet flyet på båten i så sterk vind. Flyet kan lett bli skadet når båten hopper fra bølgetopp til bølgetopp :) Så er turen opp selve fjellet ganske vanskelig. Normalt bør en ha to frie hender til turen opp. Her skal en i tillegg passe på flyet og holde det fast i vinden :shock: Flere ganger ble jeg blåst overende, men klarte heldigvis å lande uten å smadre flyet. Neste gang jeg skla ta turen skal jeg vente på litt mindre vind. Da blir det litt mindre ekstremt og så blir det minst like gøy siden en slipper å stå på kne for å holde balansen mens en flyr :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC