Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 3:34 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Ons Okt 21, 2009 2:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg er veldig i tvil hvilken motor jeg skal velge i det nye skala-prosjektet mitt. Valget står mellom en 2-sylindra totakter eller en 4 takt stjerne. På mange måter er en "gasser" mye enklere å ha med å gjøre. Men lyden er forferdelig å høre på. Finnes det noen eksospotter som gir gromlyd til en 2-takt gasser?? Jeg er overhode ikke intressert i å tøffe rundt med en lyd som ligner en sur, trimma moped :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Ons Okt 21, 2009 11:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har jo lovet å hjelpe deg Yalla, så jeg får vel trå til her siden du famler i blinde igjen. Her er det du trenger: http://elefun.no/elefun4/aspx/produkter ... &prod=RCGF Cannister Pakke 45cc-65cc&kategoriID=10000

Nå må du huske på at du må ha TO av disse siden du har TO sylindre :lol:

Joda ver så god, ingen årsak, don`t mention it 8)

Hvis det er noe mer du trenger hjelp til så vet du at det er bare å spørre, jeg kan til og med veilede deg pr tlf dersom du føler at dette er for vanskelig :wink:



:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 1:44 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Jeg synest det var veldig rund og fin lyd i den potta som du har i u-c-d-giant flyet ditt. Tror jeg hadde vurdert to slike like godt som noe annet.
Vet ikke om du kan gå ut med eksosen lenger bak på kroppen eller du vil ha den ut fremme slik det er på canister med frontutløp.

Der vel liten eller ubetydelig forskjell på lyden på en og tosylindrede 2t flymotorer som har stempelet på topp samtidig.
Elefun har også JMB canisters i flere størrelser i tillegg til den potta vector nevner. De er ikke så pene å se på men de er mye brukt og skal ha fin lyd.

Ellers har jeg handla fra både MTW og Krumscheid i tyskland, MTW har nok de beste pottene etter det jeg har lest, effektmessig iallefall.
Krumscheid har veldig mye eksos deler i rustfritt som er enkle å tilpasse etter behov. En propanflaske og sølvlodd så får en til det meste.

http://www.mtw-silencer.com/
http://www.krumscheid-metallwaren.de/ne ... hp?lang=EN

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 9:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
eg har jo lovet å hjelpe deg Yalla, så jeg får vel trå til her siden du famler i blinde igjen. Her er det du trenger: http://elefun.no/elefun4/aspx/produkter ... &prod=RCGF Cannister Pakke 45cc-65cc&kategoriID=10000


Jeg er mål-løs.... fantastisk innsikt du viser her. Du må sitte på en gullgruve av informasjon , erfaring og intelligens :shock: Det er bare en hake, du har aldri HØRT en 2-takter med denne cannister potta engang :lol: og og langt mindre en 2-sylindra 2-takter!!!!! Og var det ikke jeg som fortalte deg om at elefun faktisk hadde eksospotter i sortemanget sitt???? Javisst... jeg måtte faktisk prate med deg på telefon i 1 time og 30 minutter før det gikk inn :idea: :idea:

Sitat:
Nå må du huske på at du må ha TO av disse siden du har TO sylindre :lol:
det der kaller jeg å være rasende flink i matte :lol: :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Vet ikke om du kan gå ut med eksosen lenger bak på kroppen eller du vil ha den ut fremme slik det er på canister med frontutløp.

I utgangspunktet vil jeg helst ha utløpet under Cowling. Det ser litt rart ut at eksosen kommer ut bak i halen :mrgreen: Derfor vil jeg heller gå for TO canister potter i stede for tuned pipes.

Det kan jo hende at lyden blir nesten bra med to canister potter. Jeg unngår i alle fall den værste "motorsag-lyden". Kan jo være at jeg kan sette inn en ekstra-demper på utløpet til canister-pottene som samler dei to utløpene i ett utløp under cowling. Jeg har testa litt forskellige hjemme-mekka dempere på ulike motorer. Det er utrolig hvor mye dette kan endre lydbildet fra motor'n. Jeg har f.eks en Enya 120R som høres helt super-grom ut med standard-demper, men med fri eksos løres den ut som en teit "popcorn-maskin" :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Tor Okt 22, 2009 10:24 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hvor mange cc er motoren du skal bruke.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 7:49 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
dersom jeg går for 2-takt, så blir de DLE 111cc. Litt mye power, med jeg får heller være snill på "gassen" :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 12:13 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Litt mye power

LITT mye power..!! men denne motoren så drar det herfra til himmels på sekunder.. :lol: :lol: håper flyet tåler den da.?
Til denne motoren så finnes det rimelige komplette canistersett til ca. 1400 kr.

Du kan også bestille et 2,6m. acrofly i samme slengen :wink: det er ikke mye jobb å skifte over motoren, fly litt skala og acro sånn annenhver uke. :D

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 3:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Godt poeng med et ekstra fly :D Da kan jeg prøve selv om det er noe høyere "gøy-faktor" med store akro-modeller!!

Jeg vet det er litt mye power, flyet blir ca 14 kg ferdig. Kan jo kompansere dette med å sette på en mindre propell og ikke ha full åpning på throttle :mrgreen: Tror faktisk jeg holder en knapp på en gasser fremfor stjerne-motor'n. Pris, brukervennlighet, søl på flyet og allsidighet på andre prosjekt taler for bensin-motor. Glowmotor'n har nok langt finere lyd og mer eierglede, men så stopper alle fordelene :cry:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 5:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bæækbækbækbææækbææækbækbækbækbkbk, hva er det jeg hører :?:
Er ikke det lyden av en kylling som feiger ut :?: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 2-takt "gasser" uten motorsag-lyd
InnleggSkrevet: Fre Okt 23, 2009 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
:lol: :lol: men sånn lyd skal jeg IKKE ha :lol: :lol: det skal bli mer BRRRRROOOOOOOOMMMMM i low-pass'n :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC