Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 4:37 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Kan være samme karen, har hørt flere ulike historier. Det står muligens i maualen at en skal trykke forgassern ned i huset, jeg pleier å sjekke at en har god tetning der på alle motorer. Også lurt å bruke låselim på skruene til forgassernene. Har sett mange tilfeller der disse har løsnet og skapt mye hodebry, spesielt på O.S La og FP- serien. Også MVVS har jeg hatt litt trøbbel med å få fast forgasser'n.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 1:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
jeg pleier å sjekke at en har god tetning der på alle motorer.


Det er ikke alle som sjekker dette så godt dessverre, eller leser manualen først for den saks skyld...

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 1:25 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
å trykke forgasseren på plass før den ble festa

Tok litt feil her, det er vel ikke vanlig for noe motormerke at forgasseren er montert på motoren når du tar den ut ny av eska. Da er det jo brukerfeil at den løsner når brukeren selv må skru den fast, og det ikke blir gjort godt nok.

Vector, den o.s fl 70 motoren er faktisk ringless.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 2:12 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er sant. På hyper 50 tror jeg at forgasseren står på plass (altså i hullet), men den er ikke nedtrykket eller festet. Noen synes kanskje det ser ut som at den er på plass som den skal være, og skrur dermed til festeskruen uten å trykke til noe ekstra. Da blir det problemer, naturlig nok. Enden på visa er at det er veeeldig mange som synes produktene er drit når de rett og slett har forårsaket feilen selv. Meg selv inkludert, opptil mange ganger :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
BGH skrev:
Vector, den o.s fl 70 motoren er faktisk ringless.



Vet det, og det er mye av grunnen for at OS kuttet den ut etter kun få måneder i salg :wink: Den hadde også en kjip airbleed forgasser som var vanskelig å få til å fungere i mange installasjoner. De fikk så mye klager og reklamasjoner på denne motoren at de sluttet å produsere den. Den var ment å være firetakterens versjon av LA motorene, altså en billig sak som var god nok for nybegynnere og som er lagret i glidelager. Problemet er at hva OS mener er billig fremdeles er mye dyrere enn f.eks en Magnum 70 som er av bedre kvalitet, med ring, ordentlig forgasser, kulelager.......

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Tor Des 17, 2009 1:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg har sett litt mer på denne motor'n, den yter faktisk svært bra så lenge nikel-belegget holder fast. En mulig upgrade er å kjøpe en .55 helimotor i stede. Det er jo en ring-utgave og yter sikkert like bra. Forbanna irriterende at også denne ABL-motor'n peeler. Faktisk en hendig størrelse og en motor som bruker lite fuel. Fortsatt ser jeg bare ett tilfelle der denne motor'n peeler.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Tor Des 17, 2009 2:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
En mulig upgrade er å kjøpe en .55 helimotor i stede.

Tenker du på sylinder lineren og stempelet, vet du om de passer nedi 55ax uten modding.?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Tor Des 17, 2009 5:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jepp, det var det jeg tenkte på. Antar at heli-utgaven ikke er timet noe serlig forskjellig fra AX'n, og at foringsmåla passer. Dette er seff noe jeg bare tipper på. Et godt argument for at det IKKE er slik, er at AX'n trives best på 12000-14000 RPM, mens en helimotorn jobber gjerne på 16000-19000 RPM. :?:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC