Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 9:06 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 6:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg surfet på nettet tidligere i dag og kom desverre over et nytt tilfelle av OS AX .55 liner peeling. Jeg trudde O.S hadde klart å fikse dette problemet, siden andre motorprodusenter bruker nikkel med suksess. Bare et tips om en skal vurdere å kjøpe ny motor, dyr O.S er ingen garanti for et feilfritt langt liv :mrgreen:
Bilde
Bilde

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 7:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan ikke dette også skje som følge av brukerfeil? Jeg mener, er det ikke mulig at motorene blir rævkjørt av eierene? Jeg har også hørt om slike tilfeller, men har aldri sett det i levende live. Skulle likt å sett en slags prosentvis fremstilling av produsentene seg imellom, for å se hvem som skiller seg ut med tanke på feilproduksjoner og slikt.

O.S er vel kanskje den produsenten som selger flest motorer i hele verden (?), og da blir det kanskje naturlig at en hører om flere tilfeller enn ved en produsent som selger halvparten så mye. Hadde vært kjekt å fått en slags sammenligning.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 8:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det finnes tre produsenter som bruker nikkel istedenfor krom i sine sylindre, og det er Webra, Thunder Tiger og OS. Jeg har aldri hørt om eller lest om en peelet Webra eller Thunder Tiger og disse selger også en mengde motorer ute i verden som sikkert også blir rævkjørt fra tid til annen. OS har vært sterkt plaget med peeling i sine FP, LA, FX og nå også AX serier. Dette er meget godt dokumentert på div store forums. Prosentvis inndelig mellom merkene gir ingen mening fordi det er kun hos OS dette inntreffer. Jeg har lest om flere svorne OS tilhengere gjennom en årrekke som etterhvert har fått nok av manglende kvalitet i sylinderne, som nesten motvillig har gått over på andre merker fordi dette rett og slett blir for dårlig.

Jeg kan nevne en artig sak. Massevis av folk som har opplevd peeling på sine OS FX 46 har kjøp et billig setup fra Magnum 46 som passer rett i og problemet er borte for godt pluss at de får litt mer power. Dette er jo litt ironisk siden Magnum egentlig er en OS kopi, men har mye bedre kvalitet slik at den fungerer som en upgrade for en OS motor og det til ca 1/3 av prisen for OS sine deler :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 8:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sant nok. Utrolig rart at de iallefall ikke tar tak i det hvis det er så kjent. Og for den del ordner til mer fornuftige delepriser. Men bank i bordet, jeg har iallefall ikke vært borti problemet enda.

PS Vector, jeg tjente en femtilapp på deg nå. Veddet med kjerringa om at du ville kommentere tråden innen en time så lenge det hadde med kritikk av O.S å gjøre :lol: :lol: :lol:
Jeg var litt redd for at Yalla ville svare først, men lykken sto meg bi :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 10:04 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
He..he, må nesten le litt av dette inlegget Yallaair, du kom inn på stripa vår og vi diskuterte div. motorer, b.l.a snakket du om at du ikke hadde lest noe særlig negativt om o.s 55ax.
Så er pinadø det første jeg ser når jeg logger meg inn på forumet her noen fete bilder av et ødelagt 55ax set up.. :lol: :lol:
Lurer litt på når du fant disse bildene, var det rett etter du kom hjem, eller hadde du det klart før du kom innover, men turte ikke å si noe på grunn av en sprek velfungerende 55ax i aksjon der inne.. :lol: :lol:

Jeg skal ikke legge meg ut på kvalitets forskjeller, jeg har ikke noe kunnskap om det, men er ikke i tvil om at en o.s er mer brukervennlig og lettere å ha med å gjøre for nybegynnere.
Det ble fyrt i gang en flett ny asp 52 i dag, med skruer som løsna både her og der. Nå var nå du der og fiksa det etterhvert som problemene oppsto så det gikk fint, men er ikke sikker på om alle hadde vert så fornøyd med at forgasseren løsna etter tre turer, at H nåla begynner å skru seg selv i lufta e.t.c. Tviler på dette hadde skjedd med en ny o.s.
Dette er ting som er lett å fikse for en som har erfaring, men ikke for en som ikke har det.

Nikkel bellegget i o.s motrorene er nok ikke bra nok nei og det er rart at de ikke kommer med noe bedre siden det blir påvist i forumene rundt omkring.
Jeg har skifta set up i min 55ax en gang før, om det var min egen feil vet jeg ikke, jeg fikk nytt på garantien og det har holdt siden, men når en gang det ryker igjen så blir det ikke kjøpt noe nytt siden en omtrent får to nye asp motorer for samme prisen for et set up til denne, helt horribelt. :?

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 10:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
He he he, ja jeg er kjapp når jeg kan kritisere OS sine ABL motorer, men jeg digger deres ring motorer, har selv en 91 FX som ingen skal klare å frata meg :wink:

OS er vel egentlig ganske arrogante og bortforlarer og fornekter at de har et problem med sine ABL motorer. De flyter på sitt gode navn og rykte fra 80 tallet, men ting er i ferd med å snu nå og hvis de ikke tar seg sammen så tror jeg de kommer til å møte seg selv i døra. Jeg leser som kjent mye på forum ute i verden, både amerikansk, engelsk og kanadisk og OS taper terreng raskt nå med mye dårlig omtale pga dette fenomenet og stadig innsparinger på kvaliteten (mer plast detaljer som i baklokk og nålehus, dårlige lager i flere av motorene, nikkel istedenfor krom osv..) mens prisene blir høyere og deleprisene er totalt åndsvake. Det skal ikke mye til før man like gjerne kan kjøpe helt ny motor, denne trenden er folk etterhvert begynnt å bli mer oppmerksom på samtidig som kinesiske motorer blir stadig bedre og billigere. Helt ærlig, dersom noen holdt en OS 46 fx i ene hånda og en Magum/ASP 46 i andre hånda og sa at jeg kunne få en av dem gratis hadde jeg tatt Magnum/ASP selv om den koster halvparten.

Det finnes enda noen naive sjeler som fremdeles tror at bare det står OS på motoren så er det garanti for et langt og lykkelig eierskap, slik er det dessverre ikke lenger. OS motorer med ring er fremdeles bra med unntak av et par stykker som de raskt discontinued (FL 70 og Ultimate 70) som begge ble totalt fiasko

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 10:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, du har rett i at disse billigmotorene kanskje ikke alltid er det beste for en nybegynner Bjørn, og OS er som regel lettere å stille inn og kjøre inn rett ut av eska, men så blir man mer erfaren etterhvert og plutselig tar nikkelbelegget kvelden helt uten grunn og man er 1000 spenn fattigere. Dersom OS hadde begynnt å bruke krom igjen i flymotorene sine slik som kineserne gjør (og som også OS gjør i sine high performance motorer) så hadde de hatt verdens beste motorer igjen uten tvil.

En nybegynner som kjøper seg en ASP/Magnum trenger bare litt hjelp av en som har vært borti disse før og viola! han har en kanonmotor som aldri vil peele og går i årevis for en billig penge :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Lør Des 05, 2009 10:35 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
BGH skrev:
med unntak av et par stykker som de raskt discontinued (FL 70 og Ultimate 70) som begge ble totalt fiasko

Merkelig at en produsent med sånn "tyngde" slipper slike ut på markedet uten å ha testet de skikkelig, åpenbart dårilg kvalitetssikring.
Kan virke som de ikke har økonomi til å "forske" nok på, og utvikle nye og bedre produkter.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
sprek velfungerende 55ax i aksjon der inne.. :lol: :lol:


Hva sto denne i?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:19 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Hva sto denne i?

Katana 50 :wink:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:27 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
He..he, må nesten le litt av dette inlegget Yallaair, du kom inn på stripa vår og vi diskuterte div. motorer, b.l.a snakket du om at du ikke hadde lest noe særlig negativt om o.s 55ax.
Så er pinadø det første jeg ser når jeg logger meg inn på forumet her noen fete bilder av et ødelagt 55ax set up.. :lol: :lol:
Lurer litt på når du fant disse bildene, var det rett etter du kom hjem, eller hadde du det klart før du kom innover, men turte ikke å si noe på grunn av en sprek velfungerende 55ax i aksjon der inne.. :lol: :lol:


Jeg fant tilfeldigvis disse bildene rett etter jeg kom hjem og skulle surfe litt før middagen :lol: Faktisk var AX .55 den eneste ABL-motoren fra OS som ikke hadde rapport om peeleing intil nå nylig :? Dette var faktisk ganske synd, for jeg liker gods AX-serien, spesielt pga god fuel-økonomi og god ytelse. Jeg har AX 120 i Groovy .90 F3A og har planer å bruke denne fremover mot våren :mrgreen: Motorn er ganske sterk, faktisk helt på høyde med ASP 120 :shock:

Sitat:
Det ble fyrt i gang en flett ny asp 52 i dag, med skruer som løsna både her og der. Nå var nå du der og fiksa det etterhvert som problemene oppsto så det gikk fint, men er ikke sikker på om alle hadde vert så fornøyd med at forgasseren løsna etter tre turer, at H nåla begynner å skru seg selv i lufta e.t.c. Tviler på dette hadde skjedd med en ny o.s.


Dette skjer også med OS, faktisk så har en annen Bjørn havarert en helt ny O.S hyper pga akkurat dette. Forgasser'n løsna og drog inn falsk luft. Dermed skar motor'n seg :cry: Da er det faktisk billigere at det skjer med en ASP enn en OS....... jeg har fått en vane med å demontere alle motorer (uansett merke) i sine enkelte atomer for å så sjekke om det er noe galt innvendig FØR jeg starter dei opp. Vector er desverre litt for utolmodig og dette har kosta han dyrt ettersom han drog rundt på en masse ekstra deler inne i en YS 110 :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yepp, det stemmer bra det. Ikke engang YS er helt feilfri :x Faktisk så er YS 110`n den motoren jeg har hatt mest tull med og den er vel også min dyreste og mest forseggjorte. De hadde nok en dårlig dag på fabrikken den dagen de laget min, den gikk på tomgang i 20 sekund før den tok kvelden på første oppstart da den var flett ny, men den er i fin form nå etter total nedplukk og overhaling som jeg måtte gjøre selv pga en meeeeeget useriøs forhandler på Strømgjerde

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:44 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
men den er i fin form nå etter total nedplukk og overhaling som jeg måtte gjøre selv


FIN FORM???? den er på aktiv sykelmelding, yter ikke mer enn den 120 Enya'n min jo!!!! Skal den bli helt fra må du skifte rotary valve også :mrgreen: Bare spør meg om du trenger kyndig help av en sertifisert maskinist :lol: :lol: :lol: 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Du vrøvler som vanlig om ting du har for tynn kjennskap til, den yter akkurat det en YS 110 (ikke S utgave) skal gjøre 8) Ja, din urgamle og utdødde Enya var riktignok ikke langt bak, men den er også 200 gram tyngre og var i sin tid det sprekeste som fantes, så at den kommer close er vel ingen overraskelse. Det blir faktisk mer riktig å sammenligne effekt pr vektenhet og da kommer Enya`n opp mot YS 140 og blir blåst bort :wink: :lol:

Sitter du å pimper whisky nå eller siden du roter deg ut på tynn is igjen :?: :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: O.S ax .55 peeling
InnleggSkrevet: Søn Des 06, 2009 12:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Dette skjer også med OS, faktisk så har en annen Bjørn havarert en helt ny O.S hyper pga akkurat dette. Forgasser'n løsna og drog inn falsk luft. Dermed skar motor'n seg :cry:


Hvis dette er samme karen som jeg tenker på, så skjedde det fordi at han ikke leste manualen, og tok seg tid til å trykke forgasseren på plass før den ble festa. Så da hadde det ingenting med at en skrue løsna å gjøre..... (hvis dette er han jeg tenker på :wink: )

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 23 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC