Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 7:52 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Mar 30, 2010 9:32 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
BTW, for dere som flyr mye elektro og må lade mye, har kraftige ladere, mange batterier, så sto det en artikkel i M.I om paralell lading av lipo for en tid tilbake.
Dette er en svingod beskrivelse om hvordan dette kan gjøres på en forholdsvis enkel måte. Her kan en spare masse tid ved å lade de i paralell i stedet for ett og ett batteri.

Etter at jeg hadde lest denne et par ganger så er dette faktisk veldig logisk og greitt og forstå, det står også advarsler om hva en ikke skal gjøre.
Jeg har scannet disse to sidene ut av bladet og laget en PDF fil av artikkelen (460 kB zip-fil). Den er skrevet på norsk.
Er det noen som er interessert i denne så send meg en PM med e-mail adresse, så sender jeg den.

Dette er er vel kanskje kopibeskyttet materiale og derfor vil jeg ikke at denne legges ut åpent på forumet (eller noen annen plass), det strider vel mot forumreglene også.
Regner med at det er OK og dele den privat. :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Mar 31, 2010 12:04 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg har rota den vekk, så kan du sende den på msn, eller tyge.sandvik@gmail.com?

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Mar 31, 2010 3:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har løst dette ved å kople sammen 9 stk ladere, bare å plugge i og lade en haug med batterier i en vending :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Mar 31, 2010 5:07 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
Jeg har løst dette ved å kople sammen 9 stk ladere, bare å plugge i og lade en haug med batterier i en vending

Ja, har du mange ladere så er jo dette ingen problem, poenget med paralell lading er jo for de som allerede har kraftige computerladere som er kapable til å lade flere batterier samtidig like raskt som å lade ett batteri.

For eksempel, om du har fire stk 3s 2500mAh pakker som kan lades med 1c og laderen har kapasitet på 10A og 120w så lader du disse fire batteria like fort i paralell som du lader kun ett batteri, altså du bruker en time på å lade alle fire istedet for fire timer med å lade ett og ett i slengen. Balanserings ledningene er også koblet i paralell så alle cellene blir balansert også.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Apr 01, 2010 12:57 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har veid de forskjellige delene på flyet nå som det meste er komt på plass. Jeg har bestilt understell, spinner, vinge og stabrør i karbon.
Jeg har regnet med ca. 800g lettere med disse i forhold til aluminium.
Batteripakkene veier 165g pr stk. og håper jeg slipper å bruke mer enn 3 stk. (to til mottaker og ett til tenning)

Hvis jeg har regnet rett og ikke har glemt noe så kan det se ut som det foreløbig havner på en flyvekt på ca. 17,3 kg m. batterier.
Må vel si meg rimelig fornøyd med vekta selv om jeg godt kunne tenkt meg flyet ett kilo lettere, litt mye forlangt men....
Jeg er imidlertid litt redd at jeg må inn med bly i halen for å få rett CG. kan fort bli 200g der uten at jeg vet det ennå.

Kropp m. sideror,sidrorservoer,gasservo,mottaker,halehjul,tank 4266g
H ving m. servoer og kabling 1924g
V ving . servoer og kabling 1912g
H stab m. servo 436g
V stab m. servo 421g
Cowl m. baffling 595g
Canopy 553g
Cannisters m. headers og koblinger 1106g
Motor m. tenningsanl. 3915g
Vingerør alu. 613g
Stabrør alu. 137g
Understell alu. m. 1075g
Mejzlik 32x10 378g

Sum 17331g

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 10:07 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Puuuhhh, jomfruturen overstått og det gikk bra heldigvis uten motorstopp eller andre funksjonssvikter. Yaken flyr som forventet stødig og fint og godt å få overstått de første turerne, CG tror jeg var spot on med et par cm bakenfor anbefalt.
Det var fine forhold på skaflestad i kveld og jeg kunne ikke vente lenger på å få det i lufta.
Motoren trenger litt justering men er ikke helt enkelt med en ukjent motor, den var nok en god del for rik, får magre litt etter hvert. Det var iallefall nok krefter i den.
Flydde med mejzlik 32x10, veldig støysvak ved rolig flyging men tippstøyen ble merkbar ved fullt pådrag i level og flyet fikk fart på seg. Jeg vil påstå at den forrige yaken jeg hadde bråkte nesten dobbelt så mye med de propellene jeg hadde til rådighet med det flyet.

Men det var lite hjelp i for det varte ikke lenge før den gamle sure gubben (ja jeg tillater meg å kalle ham det) kom og klagde på støy årets første flykveld på stripa. Det var rett før jeg ba han dra til h...., jeg gjorde ikke det men jeg svarte han og ba han snakke grunnerier og syte slik som vi har avtalt neste gang fyren kom.
Kjekt å invistere tusenvis av kroner på gode potter og de beste propellene og ennå er det ikke er godt nok. Jeg har en 3 blad 28x12 karbon prop på vei i posten så det blir spennende å høre hvordan den funker, det er også det eneste positive med en 3 blader, at den er stille. Har lest at de er 15-20% mindre effektive en en 2 blader. Sånn sett har jeg lite lyst å fly med disse propellene hele tiden, jeg ønsker å bruke en mindre propell med bedre 3D egenskaper og bedre gassrespons, men da blir det også mer støy.

Vet ikke helt hva som bør gjøres med disse klagene til han fyren der inne, det kunne vert fristende å få utført støymåling, hadde vi fått gjort det og vi lå under det som regnes som "normal støy" så tror jeg han har ingenting han skulle sagt. Noen som vet hvem som utfører slike målinger.?


Sist endret av BGH den Tir Apr 27, 2010 10:34 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 10:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Grattis med vellykket jomfrutur :D

Kjipt med gubben da. Jeg har DB-måler en eller annen plass om det trengs, men det tror jeg at Yallaair hadde på telefonen sin også. Det er sikkert et regelverk på slikt, men jeg aner ikke hva som gjelder.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 10:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Gratulerer med jomfruturen!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 10:41 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Takker for det karer, var morro, måtte hovre litt på andre turen, ikke for å skryte men det henger nesten like bra som ei depronkjerre.
Jeg var inn i h.. nervøs på første turen, jeg har skaffet meg ny radio som har mekanisk throttletrim, noe jeg ikke er vant til, bare det gjorde det litt ekstra spennende. :oops:
Barte, Jonny og Tyge var der også, godt å ha støtte om noe skulle gå galt :P , det ble også knipset noen bilder så jeg.

Støymåling hadde vert kjekt å fått gjort av en eller annen utenforstående som har korrekt utstyr og kan sette dette på et papir.
Har sett at de har et multimeter på biltema med DB måler, men hvor riktig disse billige greiene er vet ikke jeg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 10:56 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Husker det var ei lignande sak ang støy oppi kråkenesmarka for noken få år sida, då ang Go-kart.
Då var det noken hyttebebuarar eit stykka unna som klaga, og då gjekk det faktisk så langt som til rettsak. Så kom kommunen å målte støynivået og det vart til at dei fekk forsette å kjøyre go-kart på bana der.
Ein go-kart bråkar, men dette var då hytter som låg eit godt stykke unna bana. Så korvidt eit modellfly bråker meir for han naboen på skaflestad veit eg ikkje.

Fann faktisk ein gammal artikkel om saka, der det står om det tillatte støynivået på dagtid:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ ... 59612.html

Står nok og en del om det på Norsk forening mot støy sine nettsider:
http://stoyforeningen.no/


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 11:23 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Sitert fra avisa: har det vorte gjort målingar på verandaen til ei av hyttene, som syner eit støynivå rundt 70-80 desibel. Det tilletne støynivået på er 55 desibel på dagtid og 50 desibel i helg og på kveldstid.

Dette er etter som jeg har forstått for høgt, når det gjeld måling av fly/heli så tror jeg maks grensa er rundt 90dB på 3 meter avstand.
De skriver at målingene ved hyttene var rundt 70-80 desibel, da spørs det hvliken verdi det var tett attmed bana.
Leste at en økning på 10 desibel oppleves som en fordobling av støynivået


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tir Apr 27, 2010 11:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg og vector har forska mye på støy fra RC-motorer. Hva som støyer er helt subjektivt. Som regel er det den som eiger motor'n som synest det støyer MINST :lol: Har målt en del lyd, (måler kan kjøpes på kinasider for noen få lapper). Det som vi har konkludert med at at på fly med god potte, er det propellen som støyer mest. Større propell gir mer volum og bærer støyen lenger. Sånn er det bare. Ta bare et rutefly. Ikke spesielt mange db 100 unna, men den propell-lyden bærer mange km...(f.eks ATR 42) sånn er det med modellflypropeller også.

Et typisk eksempel på hvor mye en propell kan bråke:
En motor som vector har ( ASP .36). Med Hattori dempet tuned pipe og 18000 RPM på en APC-propell kan en ikke stå ved siden av denne motor'n! Det bråker bare for mye heheh! Men putter du samme motor i båt og samme pipe+ øker turtallet, så blir motoren nesten ikke hørbar på 30m avstand. Dette viser at det er propellen som gir mest støy.

Eneste tipset jeg kan gi for å unngå noe problem i fremtiden er å sette på en propell som reduserer turtallet. Det stilleste oppsettet jeg har hatt er en ASP .52 med dempet Hattori tuned pipe og APC 14x6 propell ved 10300 RPM :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Apr 28, 2010 12:52 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ja føler jeg har gjort jobben min med pottene iallefall, tviler på om Krumscheid, Pefa, JMB eller hva de nå heter demper bedre en MTW som jeg har.
Å sammenligne propeller er ikke er helt enkelt når de koster såpass med flesk som disse karbonpropellene gjør, det er også unødvendig. Jeg har lest på forum, side opp og side ned, og de er de europeiske karbon propellene som er de mest støysvake uten tvil, hvilke merke som er aller best vet jeg ikke og er ikke sikkert at det er noe som skiller seg spesielt ut heller, jeg vet bare at mejzlik er av de mest støysvake.
Å sette på en prop som motoren ikke trives med er ikke noe tess heller, å grille motoren med en for tung prop gjør ikke jeg iallefall.
Jeg målte litt over 5500 rpm med 32x10 mej, og såpass bør det være tror jeg.

At det er propellen som bråker mest er jeg enig i inntil en viss grad, men har prøvd såpass mange etter hvert 26cc, 50cc, 85cc og nå 150cc motor, og forskjellen på støyen fra div propellmerker er enorme. Hadde jeg hatt en 26x10 mej på 85cc yaken i fjor så hadde denne propellen fått høyere turtall enn den trepropellen jeg brukte mest, men langt mindre støy likevel garantert. Jeg har nevnt Vess tidligere, leste om en som kalte de "rhinokiller", ikke uten grunn fro jeg hadde en.

Jeg flydde med en 3W 23x8 treprop på 3W 55 motoren for et par år siden, denne lagde et helsikes spetakkel omtrent på linje vess'n. Jeg hadde også en Biela 22x10 som selvfølgelig var mye mer støysvak på grunn av større pitch og at det var karbonpropell.

Har lest en gyllen regel om at en ikke bør over 0,6 mach på bladtuppene og ikke bør fly med propeller under 12 i pitch hvis det skal gå noenlunde stille for seg.
Men her er det selvfølgelig mye annet som spiller inn også.

Jeg er ikke flink i matte, men det er sikkert mange her inne som er, den .36 motoren med apc på 18000 rpm som du nevner, hvilken diameter var det på den propellen og hva blir farten på bladtuppene på den.? Vi kan vel regne med et par tusen rpm til i lufta.? :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Apr 28, 2010 10:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Har lest en gyllen regel om at en ikke bør over 0,6 mach på bladtuppene og ikke bør fly med propeller under 12 i pitch hvis det skal gå noenlunde stille for seg.

Jepp har ligger nok det meste av hemligheten om en skal ha et stille oppsett. Pottene dine lager nok ikke så mye lyd.

På den APC'n med .36 motor på 18000 RPM, så låg tip speed på 0,58 mach. Da er lyden ekstrem, selv ifølge vector :lol: .

Men det er faktisk mange andre oppsett som har tip speed som overstiger dette og oppleves som stillere. I alle fall rett vedsiden av flyet. Jeg nevnte den .52 med 14x6 og 10300 RPM. Denne oppleves som veldig stille. Den har tip speed på 0,57 mach. Men det er mulig at lyden av 14x6 bærer lenger enn den 8x8 på vector sin .36. Rett og slett fordi .52 er en større motor og har større propell. Dermed flytter den mer luft.

Lydbølger blir som bølger på vannet. Store dønninger bærer lenger enn små intense bølger. Hva som er mest irriterende kan jo diskuteres. Dette blir helt subjektivt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Apr 28, 2010 11:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var en 8-8 propell og statisk turtall var ikke 18 000, men 19 000 :wink: Ja det støyer enormt, men samme pipe i båten og sikkert nærmere 30 000 rpm var nesten helt stille :idea:


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC