Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 5:05 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Apr 29, 2010 11:00 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har dere brukt andre propellmerker til sammenligning både for støy og effekt, eller er det stort sett apc det har gått i.? Er usikker på hva som finnes av gode propeller i størrelser fra 15 tommer og nedover.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Apr 29, 2010 11:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har brukt mye APC, men også masse annet rart. Har ikke merket annet enn at lavere turtall gir lavere støy (selvsagt) Men kan ikke si at noe spesiellt merke har skillt seg ut som bedre eller verre i så måte.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Ons Mai 05, 2010 11:06 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Fikk meg ei god kveldsøkt alene inne på skaflestad i kveld. Jeg har justert en del på motoren og begynner å nærme meg slik den skal være tror jeg, håper dere tar en tur snart vector og yallaair, skulle hatt noen motorkyndige karer og hørt på motoren.

Jeg er derimot veldig bekymra for strømtrekket, jeg hadde to turer på 11 min. og lada innpå batteriene 1600 mAh, fløy en enkelt tur til på 11 min og lada på nytt og det gikk inn 800 mAh. Dette er nesten det doble av det jeg hadde regnet med, jeg trodde gjennomsnitt strømtrekk kom til å ligge på mellom 2,5-3A men her er det snakk om rundt 4,5A.
Jeg tviler på om det er noe binding mellom servoene som gjør det og skjønner ikke helt at det trekker så mye strøm, hmmm.. :roll:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Mai 06, 2010 12:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvor mange kraftige servoer har du egentlig i flyet?

Strømtrekket du oppgir på 1 tur hadde tilsvart ca 3 turer (ca 10 minutt hver tur) med T-rex 700, der er det vel strengt tatt bare 3 servoer som har høyt forbruk, men helikopteret har totalt 5 servoer. Mener at jeg lå på ca 250mah på en tur, men skulle nok fått trekket opp hvis jeg hadde kunnet fly hardere. Jeg synes egentlig at 400mah høres lite ut på flyet ditt jeg, men jeg har ikke satt meg så mye inn i slikt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Mai 06, 2010 12:50 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
4 stk hitec 7955 på balanseror
4 stk JR 8711. To på sideror og en på hvert høyderor.

I manualen til mottakeren er det beskrevet et eksempel på en 40% yak med 9 stk 8711 servoer.
Hard 3d flyging med gjennomsnitt strømtrekk på 2,62A og 435mAh pr. 10min. tur.

På flyet mitt så brukte jeg litt over 800mAh på en tur ikke 400 som du sa.
Synes dette er merkelig siden min forrige 2,4m Yak brukte mellom 1-1,5A i gjennomsnitt, greitt nok at det er forskjell på størrelsen men synes dette var mye.
Jeg har 2x2300 mAh mottaker batterier, er ikke mange turene mellom lading hvis dette viser seg å vere riktig.
Jeg skal gå over alle servoene i morgen for å sjekke at alt er i orden og ikke er binding mellom dem. Jeg må nok i tilfelle inn med mer batterikapasitet.

Kort videosnutt som jeg filma tidligere i kveld med 28x10 3 blad propellen.http://www.youtube.com/watch?v=XIiIugvrbX4


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Mai 06, 2010 1:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
fløy en enkelt tur til på 11 min og lada på nytt og det gikk inn 800 mAh. Dette er nesten det doble av det jeg hadde regnet med


400mah tok jeg ut fra siste del av setningen din, det var dette tallet jeg syntes hørtes lite ut. At du hadde håpt på ca 400mah på en tur virker ikke reelt i mine ører iallefall. Med tanke på antall servoer, størrelser på rorflater og slikt, så synes jeg ikke 800mah hørtes så fælt ut heller. Men dette vet ikke jeg noe særlig om, har ikke hatt noe med så mange sterke servoer i drift samtidig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Tor Mai 06, 2010 1:21 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Skjønner, jeg hadde håpet på rundt 400-500mAh pr. tur siden det eksempelet i manualen til mottakkeren var et litt større fly med 3 stk jr8711 på sideroret, jeg har to.
Dette var også flydd med 2s uregulert lipo, og da går vanligvis strømtrekket opp også siden spenningen er høyere og servoene yter mer.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 7:46 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
I utgangspunktet høres det ut som en ganske høy strøm. Men du kan jo måle strømtrekket før og etter at du har startet motor'n. Jeg har sett flere ganger at strømtrekket øker betydelig etter at motor'n er startet. Eneste forklaringen jeg har på dette er vibrasjoner på rorflater. Så kommer bruk av ror i tillegg. Jeg har ca 1A trekk på Katana'n etter et motor'n er startet, så da blir det plutselig ikke så værst med din tall alikevel.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 12:36 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Men du kan jo måle strømtrekket før og etter at du har startet motor'n. Jeg har sett flere ganger at strømtrekket øker betydelig etter at motor'n er startet. Eneste forklaringen jeg har på dette er vibrasjoner på rorflater.

Godt tips, skal prøve å finne ut av det etter hvert.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Fre Mai 07, 2010 9:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Målte litt tidligere i kveld og det var en del forskjell på strømtrekket, det lå på ca 0,3A uten motoren i gang, og steg til rundt 1A etter jeg startet den. Vibrasjoner og luftstrøm gjør nok sitt her ja.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Lør Mai 08, 2010 7:57 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Vel, jeg sitter her og småskjelver over det fatale som skjedde i dag, yaken gikk i bakken så det smalt og det er en eneste stor flishaug igjen av det.
Jeg skulle ta en siste lowpass før landing og snudde flyet et godt stykke innafor stripa, rett etter jeg hadde svingt det mot stripa så var det plutselig null kontakt med flyet, reagerte ikke på stikkene og det gikk ned inne i skogen. Det smalt noe jævlig og skjønte med en gang at dette var ingenting igjen av.
Det ble noen tunge skritt inn til der flydelene lå. Der lå det strødd med balsabiter, betrekning, og andre deler.
Flyet er totalt knust, det eneste som jeg kunne se var helt er halehjulet. Vingerøret var faktisk knekt det også, stabrøret bøyd så det har vært en skikkelig smell.

Så kom det uvisse om ka i svarten som skjedde, med alt av radioutstyr helt nytt, ny radio også, temmelig fortvilende.
Det første jeg gjorde nå etter jeg kom hjem var å sjekke mottakerbatteria, satte det ene på utlading, helt tomt for strøm, laderen peip med en gang.
Satte så på det andre batteriet, laderen har akkurat ladet det ut og det var fullt oppladet, fy flate for en tabbe.
Jeg har altså glemt å koble til det ene av to batterier og har altså flydd kun med det ene batteriet tilkoblet mottakeren og gikk altså tom for strøm, jeg måtte bare stå å se flyet dundre ned i skogen uten at jeg kunne gjøre noe som helst.

Som jeg har nevnt tidligere så var strømtrekket høyt og den fjerde turen ble for mye for ett batteri på 2,3Ah.
Fy flate så surt å miste dette flyet, men det verste er likevel å tenke på at jeg mistet kontrollen over det og det kunne gått mye verre hvis det ikke hadde gått ned der det gjorde.
Vedlegg:
Bilde000.jpg
Bilde000.jpg [ 94.57 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
Bilde003.jpg
Bilde003.jpg [ 91.8 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030694.JPG
P1030694.JPG [ 157.34 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030695.JPG
P1030695.JPG [ 160.03 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030697.JPG
P1030697.JPG [ 147.78 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030698.JPG
P1030698.JPG [ 169.03 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030699.JPG
P1030699.JPG [ 152.99 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030700.JPG
P1030700.JPG [ 169.25 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030701.JPG
P1030701.JPG [ 117.13 KiB | Vist 8392 ganger ]
Vedlegg:
P1030706.JPG
P1030706.JPG [ 110.95 KiB | Vist 8392 ganger ]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Lør Mai 08, 2010 8:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dette var trist. Men det er en tankevekker på hva sikkerhet angår. Det er bare en tabbe som skal til, eller en teknisk feil på fly, så kan hobby'n ta liv. Du har tross alt vært heldig. Jeg definerer et kræsj der en bare har ødelagt fly, som en vellykket kræsj.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Lør Mai 08, 2010 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Steike ta, det der kaller jeg et krasj! :shock: Skikkelig kjipt, for det var et meget flott fly! Godt det ikke gikk verre også, det er jo en lettelse oppi det hele.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Lør Mai 08, 2010 11:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
S.tan og, det var kjipt ja :evil: Håper det gikk bra med motor og potter i det minste :?:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 3,1m Yak-54
InnleggSkrevet: Lør Mai 08, 2010 11:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
vector 250 skrev:
Håper det gikk bra med motor og potter i det minste

Har ikke orket å sett så mye på vraket, men pottestussene er bøyd bakover, hvorvidt de går å rette ut igjen vet jeg ikke. Flyet pløyde seg gjennom noen trær før det tok bakken, det var forholdsvis mykt der så motoren tror jeg det er godt håp for. Det ene bladet på propellen røyk men den var ikke knust.
Motoren burde vel hatt en sjekk før den blir solgt eller tatt i bruk igjen. Skal ta noen flere bilder.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 97 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC