Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 6:32 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 2:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg og Yalla målte Zagien min i dag med tre forskjellige pakker. To stk 3 cell og en stk 4 cell pakke. Toppfart med 3 cell ble 151 km/t og toppfart med 4 cell ble 160 km/t i stup (151 km/t beint frem på 4 cell). Det var merkbart mye mer power og turtall med 4 cell, men aerodynamikken ble ødelagt av batteriet som stikker for mye opp og streker i luften. Dersom det hadde vært mulig å skjule komponentene og forsenke de bedre hadde det gått en god del fortere.
Vi hadde mange helt konsise målinger (pistolen funker meget bra på små mål selv i kulde) og såg viktigheten av å treffe rett imot radaren ellers ga det dårligere målinger (selvsagt).

Som fryktet så går ikke flyene våre helt så fort som vi liker/ønsker å tro. Jeg hadde på forhånd tippet på 170-180 km/t, men det er totalt uoppnåelig med nåværende opplegg.

Flygingen ble avsluttet da min 40 amp ESC tok kvelden fordi den ikke likte å bli tynet langt forbi 40 amp på 4 cell pakken :lol: :lol:

Egentlig er dette godt nytt fordi det betyr at det ihvertfall vil være en VESENTLIG forskjell opp til min FunJet som får et oppsett som er målt til 225 km/t 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 6:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det beviser jo også at små modeller alltid ser ut til å gå mye fortere enn store modeller. Jeg hadde også tippet at zagi'n gikk fortere. Som du sier, så spiller nok aerodynamikken en stor rolle på 4-cellers oppsettet ditt ja. Aerodynamikk har vel heller aldri vært din sterke side? :P

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 8:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Aerodynamikk har vel heller aldri vært din sterke side? :P


What!! :?: :?:
Det er det værste!....... :lol:

Joda, jeg kjenner meget godt til aerodynamikk og det meste av fysikken som påvirker et fly. Jeg har imidlertid ikke egentlig gått inn 100% for max fart tidligere. Det er jo nettopp grunnen for at jeg kjøpte FunJet`n som er mye mer aerodynamisk og uansett hvilke komponenter jeg putter i den så påvirkes ikke luftmotstanden siden alt rommes innvendig, i motsetning til Zagien der store komponenter blir stikkende ut.

To av nitroflyene mine er også "on the kutting edge" hva luftmotstand angår, Weston TigerShark og Magnum. Disse blir garantert det råeste som har herjet på himmelen her omkring. TigerSharken har flydd bare to ganger med totalt feiljustert dysenål og en propell mer for drag enn fart, men likevel garantert mitt raskeste fly hittil. Jeg regner med å komme nærme 300 km/t med begge disse flyene, men det får vente til sommer og varme 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 8:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Det var egentlig skuffende lave tall. Siden Zagi'n er nok er blandt dei raskeste av det raske vi har flydd, tyder mye på at det jeg har flydd tidligere har hatt toppfart under 150 km/t. Det blir artig å se hva jeg kan få på hotliner'n. 150 -200km/t burde være innenfor rekkevidde :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 10:16 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Vi kommer nok til å få litt mer klarhet i disse farts spørsmålene som vi har til sommeren siden det har blitt innkjøpt speed gunnere. Tagbart har jo også kjøpt en som jeg regner med han kommer til å skyte med til våren. Gps må testes litt mer også.
Nåverende eier av yaken jeg hadde har lest denne fartmålingstråden, og han ville gjerne teste dette på flyet han også, blir spennende å se hva som kommer fra den
kanten.

Det var jækla synd at barbera jean skulle ende sine dager før noen fikk målt den med speedgun, hadde vert kjekt å visst.
Angående farts gjetting og størrelse, ta en tur på flyplassen og se på dat. (atr 42 tror jeg) flya under take off og landing, det ser ut som det går veldig sakte men det går bra unna likevel. :P

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 10:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Det er litt det jeg tenker på, at en blir lurt av de små modellene. De ser som regel ut til å gå fortere enn de egentlig går, og så minker feilvurderingene etterhvert som modellene blir større. På et punkt begynner en vel å gjette feil andre veien igjen, som f.eks. med store fly. Yalla, det er vel ikke sikkert at dere har vært så trege at det gjør noe på de tidligere raske modellene, kanskje størrelsen og lyden av zagi'n lurer dere litt inntrykksmessig...

"Oi, zagi'n gjorde 150 km/t, og da MÅ jo de andre modellene ha vært mye tregere, siden denne ser ut til å fly så mye fortere og ikke gjør mer enn 150 km/t i målt hastighet...."

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
stressballen skrev:
Aerodynamikk har vel heller aldri vært din sterke side? :P


What!! :?: :?:
Det er det værste!....... :lol:


Hehe, det er iallefall inntrykket jeg har fått. Greit nok at du har de og de flya, men det stikker ut borrelåser og tapebiter fra alle kanter både her og der, så da såg det iallefall ut som at du gav faen i detaljene :wink:
Regner med at det blir litt annerledes hvis du går for max, blir spennende å se funjet'n :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nå var ikke poenget med dette å dra opp igjen temaet ang hvor fort andre fly går, men rett og slett bare å måle Zagien. Men siden du bringer det opp, fysikk og matte kommer inn i bildet også. Zagien går faktisk IKKE fortere enn oppnådd pitchspeed, men saktere (selvsagt), mens noen hevder å fly omtrent dobbelt så fort som pitchspeed (den farten som propellen faktisk skrur seg fremover i luften med) :wink: I et slikt tilfelle ville propellen virke som en brems som må dyttes fremover gjennom luften av flyet. For å få det til må det sitte en turbin i ræva på flyet som skyver på raskere enn propellen trekker :lol:

Jeg vil bli meget overrasket dersom Yak`n faktisk går i 185 km/t. DA er det virkelig noe som skurrer et sted.

Jeg og Yalla er nok mer bevisst enn folk flest om hva som påvirker fly, også størrelse selvsagt. Det er jo noe som kalles skalaspeed, det er jo nettopp fenomenet med at små modeller tilsynelatende er raskere enn de faktisk er.

Dette finner vi nok ut av etterhvert, men en ting er sikkert mattematikken og fysikken gjelder uansett størrelse og de kan ikke fravikes.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Søn Jan 10, 2010 11:20 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Søn Jan 10, 2010 11:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hehe, det er iallefall inntrykket jeg har fått. Greit nok at du har de og de flya, men det stikker ut borrelåser og tapebiter fra alle kanter både her og der, så da såg det iallefall ut som at du gav faen i detaljene :wink:
Regner med at det blir litt annerledes hvis du går for max, blir spennende å se funjet'n :D



Takker for støtten :lol: :lol: , forsøk å få plass til så store komponenter i en Zagi selv da :roll: Eller fortell meg heller hvordan du mener jeg burde ha gått frem for å få det til :? Det er ikke fysisk mulig fordi batteriet er tykkere enn selve vingen og kan dermed ikke skjules 100%. Borrelås er omtrent eneste mulige løsning for å feste batteriet og samtidig gi mulighet for raske batteribytter. Zagien er består for en stor del av tape og er meget godt brukt og slitt, derav tapebiter her og der :wink: Motoren stikker også opp fordi det er fysisk umulig å unngå det, har altså ikke noe med at jeg driter i detaljer :idea: Resten er forsenket ned og lager null motstand. Jeg er fullstendig klar over at Zagien ikke er optimal, den har vært et langt eksperiment der jeg har lært mye og det er jo nettopp grunnen for at jeg kjøpte noe annet som egner seg bedre :wink:

De råeste flyene jeg har, har du ikke sett engang så detaljarbeidet der kan du vel strengt tatt ikke uttale deg om i det hele tatt :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 1:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, som sagt så er dette hva jeg har sett, og jeg tror ikke du prøver å unngå slikt engang (når du eksperimenterer), for da hadde du brukt for lang tid :wink:
At du har modeller du har gjort en bedre jobb på tviler jeg ikke på.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 12:13 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Skal til å sette sammen en fun jet eg og. Det oppsettet eg har valgt kommer til å skrike avgarde. Det er også ordentlig uttesta. Kommer til å bli en kamp mellom meg og Vektor tipper eg. Men eg skal klare mer en 225kmt :wink: Men starter på ett mindre oppsett, for eg vil jo lære meg å fly greiene før eg setter i super greiene. Gleder meg til det flyet. Så får eg jo brukt speedgunnen også.hehe

Eg har faktisk kjøpt inn hodetelefoner også. Er NOK hørselsskada etter mange dårlege øvingslokaler opp gjennom tidene!!

Er også helt enig med vektor ang. drag. I fun jetten, så får en plass til alt inni kroppen på flyet, så drag fins ikke uten om det som er der fra før, mens en sånn vinge som er så flat som den er, blir det umulig dess større batteri og motor.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 6:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Helt korrekt Tagbart :D endelig en som har skjønnt det, så rett så rett 8) Det nytter ikke å bitche over Zagien, den er uegnet uansett for hastigheter over 160 km/t pga plassmangel til komponenter. Zagien er umulig å få noe bedre uten å gå ned på komponentene, men da blir det ikke ytelse heller.
Konklusjon, den er så bra som den kan bli, og husker jeg ikke feil så er det vel ingen som har en vinge som faktisk fungerer utenom meg selv :wink: (og enda er det JEG som blir beskyldt for slurv :lol: :lol: )

Ja, det blir morro med litt kniving mellom to FunJets. Hva er det du kommer til å putte i din da, eller er det classified?? :mrgreen:

Jeg kommer nok til å ende opp med å ta den helt ut jeg også, jeg starter med 5 cell og 90 amp esc. Har allerede luktet på et par 6 cell 3000 mah 50C batterier og en 150 amp esc. Da kan jeg presse 2 kilowatt ut av den motoren jeg tenker å bruke, og burde kunne nå 260-270 km/t et sted, jeg regner med at de ligger i handlekorgen ganske snart, he he he :lol:

Det en skal være obs på er at når man passerer 240 km/t så begynner det å bli nødvendig med masse avstivinger i skrog og vinger

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 9:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
At du har modeller du har gjort en bedre jobb på tviler jeg ikke på.



Bedre jobb enn på Zagien :?: Nå blir jeg litt nyskjerrig, her har jeg sannsynligvis en av landets raskeste Zagier og så insinuerer du gang på gang at dette er slett arbeid. Jeg har derfor lyst å spørre helt konkret: hvordan du mener dette burde vært gjort siden du later til å sitte på den store hemmeligheten???

Har du selv fått vingen din til å fly i det hele tatt?? :wink: :lol: :lol:

Jeg kan gjenta nok en gang så ting har enda en sjanse til å synke inn. Zagien er ca 2.5-3 cm på det tykkeste. Det er ikke mulig å skjule komponenter av en viss størrelse pga mangelen på canopy eller kropp. Den lille vingen din har jo faktisk nettopp det, DET er en vesentlig forskjell. Jeg hadde som mål å se hvor rask jeg kunne få Zagien uten å bygge den om til noe helt annet og det føler jeg at jeg nå har oppnådd. Det har kostet ca 7-8 forskjellige motorer, 3 ESC`er, massevis av propeller, mange forskjellig batterier for å finne optimal str, en god del avstivinger med carbon og timevis med testing. Jeg personlig synes jeg har gjort en meget god jobb med denne og lurer vel egentlig på om noen andre har testet denne saken såpass grundig som jeg har gjort? Jeg er således absolutt ikke enig i at dette kan kalles slurv, det er rett og slett grenser for hva man kan få plass til i en såpass tynn og liten sak. Batteriet og motoren stikker opp ja, slik er det på denne vingen og jeg har ikke tenkt å forandre hele konseptet og begynne å støpe canopy og legge ned en masse arbeid i å strømlinjeforme den. Mye enklere å kjøpe noe som egner seg bedre da.

Håper dette er slutten på å bitche om denne zagien, jeg anser den som oppbrukt og ferdig utforsket 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Man Jan 11, 2010 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, nå må du roe ned trangen til å holde foredrag :wink:
Jeg har kun snakket om at aerodynamikken på zagi'n ikke var så bra med all tapen og driten som stakk ut alle veier, og skrev vel også at jeg ikke tviler på at du har modeller som du har gjort bedre arbeid på (snakker fremdeles om finish/aerodynamikk). Hvis du tenker kun på hastighet så er vel kanskje zagi'n det beste du har gjort, ikke vet jeg. Fatter ikke hvordan du kan få dette til å bli "bitching om zagi'n"

Er vel ingen som bitcher mer om denne enn deg selv vel? Og enda så dukker den nok opp igjen om 6mnd i en eller annen tråd der du og Yalla krangler om ett eller anna :wink:

Og ja, jeg har flydd vingen min flere ganger, og den skal i lufta igjen til sommeren. Forskjellen på mine oppbygninger i forhold til dine er vel kanske at jeg prøver å unngå at ting stikker ut alle veier, altså å beholde opprinnelig fasong. Kanskje jeg skal forsøke å finne tid til å lage noe som går fort også, det kunne vært spennende. Hvor fort gikk zagi'n din FØR ting begynte å stikke opp over flykroppen da? Jeg kan jo ha det som et mål, å se hvor nærmt opptil den hastigheten jeg kommer uten å øke vingen i størrelse?

Og hvis du lurer på hvordan jeg ville gjort det, så vil jeg si "Få vingen til å gå så fort så mulig samtidig med at den ser så bra som mulig ut". Hvis jeg hadde satt meg et mål om å lage noe som gikk fort (sier ikke at jeg hadde fått det til), så skulle del to av setningen vært med hele tiden.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Speedgun og Zagi
InnleggSkrevet: Tir Jan 12, 2010 1:05 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg skal ha i ett 5 sells 90A oppsett, motor og batteri er på veg, mens hyperion 90A esc har eg fra før. Men starter faktisk med stock oppsett. Eg har aldri flydd noe med den miksen av høgde og balanseror og trur derfor det er lurt å starte sånn. Vi må få flydd ilag vektor, så vi får fly formasjon. Hadde vert kult med enda flere jetter da!!!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 39 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC