Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 12:57 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Man Mai 17, 2010 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, greit å få dette forklart, jeg har også lest at 4T svinger større propell enn 2T, selv om jeg egentlig ikke skjønte helt hvorfor det var slik. I grove trekk er det vel motorvolumet som avgjør hvilken motor som svinger størst propell?

Fint å vite at både motorvalg og propellvalg er et godt utgangspunkt, nå gjenstår det bare å kjøre inn motoren og ta jomfruturen. Personlig synes jeg det er helt greit med både 2T og 4T sånn generelt sett. Er kanskje litt ekstra glad i 4T, men jeg synes også det er kjekt med begge deler uansett :D

Jeg har forøvrig montert på throttleservo nå, det ble samme som står på rorene ellers i flyet. Jeg putta i et noenlunde tungt 4.8v nimh for å ha det helt ferdig når jeg veide det, og det havna ganske nøyaktig på 2300gram. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg synes det føles tungt. Kanskje jeg blir litt lurt av at det ser ut som en planke :mrgreen:

Uansett, det virker som at jeg er i nærheten av CG, men har ikke justert dette enda. Balansen virker også fin, både mottaker og batteri ligger i den ene vingen helt inntil flykroppen, og dette kompenserer nok litt for vekta av motoren som ligger litt over på den andre siden av flyet. Tror dette skal bli bra.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 7:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har nettopp vært utenfor og kjørt første tank på dette flyet, og jeg må virkelig si at denne motoren er en flott sak. Den gikk veldig fint fra første stund, og lyden er heller ikke så verst.

Det eneste problemet er at jeg synes det var litt for mye vibrasjon på midtstikke. Da ble det en slags resonans jeg ikke likte helt, spesielt med tanke på at dette sikkert er et turtallsområde som blir mye brukt. Fullt pådrag og tomgang var fin. Jeg har ikke balansert propellen, så jeg regner med at vibrasjonene minker når det er gjort. Når motoren blir innjustert så går den sikkert finere også. Lurer også på om jeg skal lage til en enkel support ytterst på potta for å minske vibrasjoner.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 8:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En annen ting jeg lurer litt på er angående halehjulet. Slik jeg har festet dette så står hjulet fritt for seg selv, og har ingen relasjon til sideroret. Jeg har tenkt å feste en fjær til halehjulet som da blir festet i selve roret. Ingenting skal være stramt, det er bare for å holde retningen bakover på hjulet. Regner med at dette vil funke greit uten å skape problemer for sideroret.

Modellen hadde ingen problem med å svinge på grusunderlag, det virket nesten som at den ble mer manøvrerbar på bakken med løst halehjul, men jeg vet ikke hvordan dette blir ved landing og slikt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 8:54 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg har også bestilt meg et Lifebatteri med 1600mah kapasitet. Dette veier vel 20-30 gram mindre enn det som står i flyet nå. Sistnevnte er på 4.8v 1100mah, så 6.6v 1600mah vil nok gjøre responsen i servoene betraktelig bedre :mrgreen:
Er litt spent på om servoene tåler det, men det går sikkert greit. Hvis ikke så vet jeg det iallefall :mrgreen:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 11:08 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
En annen ting jeg lurer litt på er angående halehjulet. Slik jeg har festet dette så står hjulet fritt for seg selv, og har ingen relasjon til sideroret. Jeg har tenkt å feste en fjær til halehjulet som da blir festet i selve roret. Ingenting skal være stramt, det er bare for å holde retningen bakover på hjulet. Regner med at dette vil funke greit uten å skape problemer for sideroret.

Jeg bøyde pianotråden tilbake og lagde en vinkel opp og borret et hull i bunn av sideroret, slik at hjulet følger roret. Den fjærløsninga funker sikkert også bare å prøve seg frem.
Vet ikke om det er nevnt før men stall egenskapene på dette flyet er veldig spesielt i forhold til fly jeg har hatt før, det flikker ikke og ukritisk sånn sett men "faller veldig fort igjennom" når farten blir for lav, er nesten sikker på at det blir en del hopp og sprett og tjo hei under landing med deg også. :wink:
55ax og apc 13x6 er en fin kombo til dette flyet, men vær forsiktig med gassen i level og nedover, flutter fikk jeg på første turen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Tir Mai 18, 2010 11:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg tenkte litt på å gjøre det slik som du sier, å vinkle staget inn i sideroret, men jeg vet ikke hvor godt jeg liker den patenten. Hadde lyst til å prøve noe som er mindre direkte mot sideroret. Bare jeg finner en passelig fjær, så tester jeg det ut.

Regner med at det blir en del merkelige landinger ja :mrgreen:
Har tenkt på dette flyet utelukkende som noe jeg vil bruke til å lære meg å fly sakte med. Å fly fort i stup eller level flight er ikke i tankene mine engang. Kan tenke meg at det faller fort igjennom når farten blir for lav ja, det veier jo faktisk littegrann selv om vingene er store.

Forøvrig så skal jeg mikse litt med balanserorene, har du testet ut litt forskjellig der? Jeg har lagt balanserorene i 3 trinn på egen bryter. Kan bli gøy å teste etter at jeg har blitt fortrolig med flyet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Ons Mai 19, 2010 12:21 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Forøvrig så skal jeg mikse litt med balanserorene, har du testet ut litt forskjellig der? Jeg har lagt balanserorene i 3 trinn på egen bryter. Kan bli gøy å teste etter at jeg har blitt fortrolig med flyet.


Jeg bruker nesten aldri mikser, men programmerer alltid 3 flightmodes på alle flya mine for å ha forskjellige rorutslag og de bruker jeg aktivt hele tiden, her er det jo mange valg i radioen etter ønske, men jeg bruker kun den 3 trinns FM/Idle up bryteren.
Rollraten på dette flyet er helt sinnsyk med fulle utslag på balansrora. :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Ons Mai 19, 2010 10:46 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
En annen ting jeg lurer litt på er angående halehjulet. Slik jeg har festet dette så står hjulet fritt for seg selv, og har ingen relasjon til sideroret.



Flyet vil fort gå rett rundt, altså svinge 180 grader hvis halehjulet går fritt. Så eg ville nok ha festa det ja. Men når sideroret får nok vind, så er det ikke noe problem. Men flyet blir altså veldig ustyrleg hvis du ikke fester halehjulet. :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Ons Mai 19, 2010 11:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette var jeg litt bekymra for også, men etter å ha taxa flyet er jeg ikke så sikker lenger. Det var ingen problemer what so ever å kjøre rett frem eller svinge. Jeg vet ikke om det er de store rorene som gjør det, men slik føltes det iallefall. Om selve armen til hjulet går treigt rundt så hadde det nok vært mer problem, men dette går lett og fritt rundt. Blir nok allikevel festet med en fjær for sikkerhets skyld.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Søn Mai 23, 2010 8:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Idag fikk jeg tatt jomfruturen på dette flyet, og kan konstatere at det overhodet ikke var noe som helst tegn til at flyet ville svinge ut siden jeg kjørte med løst halehjul. Jeg har heller ikke festa det med fjær enda, og etter idag så gidder jeg neppe å gjøre det heller.

Forøvrig så skal jeg justere litt på tyngdepunktet, og neste gang skal jeg også prøve en annen propell. Jeg har også lyst til å lage til en liten støtte i gummioppheng på enden av potta. Tror det kan hjelpe godt.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Katana 3D V2 .46
InnleggSkrevet: Ons Mai 26, 2010 1:17 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Nå har jeg satt på en 13x6 trepropell av et annet fabrikat enn sist, så får vi se hvordan flyet blir da. Jeg kommer også til å pelle ut mottakerbatteriet fra vingen, og heller feste dette med borrelås på utsiden. Det blir en mer praktisk løsning enn å skru opp en luke i vingen, og det blir også enklere å flytte tyngdepunktet.

Da gjenstår det bare å montere støtten til eksospotta.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC