Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 9:49 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tir Feb 16, 2010 9:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Det er ikke bra.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:19 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Fikk limt sammen vingene idag, men gjorde en liten blemme der. Jeg knasker smertestillende for tiden, og det går dessverre ut over oppmerksomheten :roll:
Når jeg limte sammen de to vingene, så har jeg snudd den nederste feil vei. Ingen farlig feil, blir bare litt tull med mønsteret. Tror ikke jeg gidder å ta det opp igjen, men hvem vet...



Piller er livsfarleg!!! :mrgreen:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:20 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
bra at vi har konstantert det.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:25 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk limt litt mer i kveld, og flyet er nå stort sett sammenlimt. At den nederste vingen står feil vei gjør absolutt ingenting, så jeg har latt den være som den er. Nå er neste steg å ribbe det gamle flyet, og flytte over elektronikken. Det har gått ganske kjapt å smelle sammen dette flyet, men det skyldes kanskje at jeg ikke har gjort noe spesielt med det. Tror nok at dette skal funke sånn noenlunde allikevel. Tror forøvrig at jeg kommer til å droppe understellet på dette flyet, ser ikke helt nødvendigheten i det.

Jeg må rett og slett få fingern ut, og bygge ferdig alle disse småmodellene. Sesongen er her før jeg vet ordet av det, og da gjelder det å være klar med utstyret. Jeg har også et par veldig spennende flyprosjekt på vei nå som jeg har lyst til å ha ferdig i løpet av sommeren, men vi får se.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Ons Feb 17, 2010 12:40 am, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Ons Feb 17, 2010 12:26 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sant nok, men dæven så gode de er å ha innimellom.... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 12:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Fikk gjort litt mer på flyet i kveld, og har bare litt småtteri igjen, så det blir nok klart til halltreffet. Servoer og linker er på plass og justert sånn noenlunde. Nå mangler bare linkene som kobler sammen balanserorene på samme side, en liten forsterkning her og der, feste av motoren og plassering av esc/mottaker.

Fikk forøvrig et annet lite problem. Når jeg koblet på servoen til balanseror, så gikk den amok. Ikke som ved forstyrrelser, men konstant skjelving rundt senter. Den skjelver såpass at rorflatene blir stående og riste slik at hele flyet skjelver. Og det er en presis risting, bevegelsen er lik begge veier. Jeg hadde lignende tilfelle når elektronikken sto på det forrige flyet også, men stort sett funket det bra. Jeg tenkte nå at det kanskje var servoen, men symptomet dukket opp igjen på høyde og sideror også. Etter min mening så utelukker dette alle servoene, tviler på at det er feil på 3 stk. Jeg har også prøvd annen esc, og flere batteri, både 2 og 3-cellers, men samme symptom kom frem. Det eneste jeg ikke har testa er en annen mottaker og radio, men skal gjøre det også hvis jeg ikke finner ut hva det er. Noen som har forslag?

Jeg prøvde også å slå av musikkanlegget (radio), og lysarmaturen, men det var ingen forskjell.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 12:58 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
trådløstnett, huset, naboer kan være mye rart som virker inn på det der. men inntil du har fått testa det på ein annen mottaker/radio så er det ikke godt å vite.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 1:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Sant nok, ikke godt å vite, men samtidig så er det heller ikke første gang jeg fyrer opp en slik radio og servoer nede i kjelleren. Det er kun dette oppsettet jeg har hatt disse symptomene på.

Edit: Kom nettopp på at jeg har en fjerde servo liggende (settet kom med 4 servoer), og den har aldri vært i bruk. Kan rett og slett hende at servoene er begynt å bli litt slitte eller noe, så jeg tror jeg skal teste med den nye servoen før jeg gjør så veldig mye mer.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 2:22 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Det er slett ikke noe ukjent fenomen du opplever, tror dette er ganske så vanlig på disse småflya. Hva som egentlig gjør at servoene/rorene står og skjelver er jeg ikke sikker på, men tror kanskje det blir mest gjeldende på store ror som går lett uten friksjon rundt senter, med høy utveksling (store utslag) og med litt slark i gir eller overføringer, så blir hele greia stående og jage frem og tilbake. Jeg har hatt det på flere av mine depronfly.
Faktisk også på PA extran min er det slike tendenser med noen dårlige slarkete mg servoer jeg har på balanserorene.

Jeg har ikke brydd meg noe om det og dette har ikke vert noen problemer etter at flyet er komt i lufta og får luftstrømmer over rorene.
Litt hypotetisk dette men tror det kan vere noe av forklaringen, jeg tror du fortsatt kan ha på lyset, pc og stereoanlegg uten at det er det som er årsaken.. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 3:58 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Ka servoer du har? Hei jonny her...Hør her. pga store ror som sjølvsakt går kvar sin veg og når man slipper stikka blir det ein form for frekvens brrr.dette har med at servoen ikke klarer og stoppe runt senter..du kan prøve ein align 410mg og sjå at promlemet er løyst.men da får du-vi eit nytt problem nemeleg vekten som jo er veldig aktuelt på små fly depron og lignande...Mvh Jonny..

Tyge her. Eg har aldri opplevd dette med waypoint 0-60. Dei roer seg ned rett før dei treffer senter. Så dei har tydlegvis løst dette problemet på den måten. Rekner eg med da........

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 9:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bruker 6 grams servoer. Skjønner egentlig ikke at servoen skal ha problem med å finne senter, det er jo absolutt ingenting som binder, og rorene er jo lette som fy. Tror folk har flere punkter her som kan stemme, kanskje servoene er litt slarkne og det kommer seg så fort modellen kommer i lufta, for jeg har ikke opplevd dette i lufta på mitt forrige fly. Derimot har jeg opplevd det på mitt forrige fly når det har stått i ro.

En annen ting er som Jonny skriver, at det kan forekomme en slags frekvens når det første "skjelvet" kommer. Det blir omtrent som en evighetsmaskin (som maskinen med kuler som slår i hverandre) som ikke kommer seg ut av rytmen før en holder på rorene. En slags resonans altså. Dette er dessverre et spesielt oppsett fra Spektrum, så andre servoer passer ikke. Pakken heter AR6300 flightpack. Mottaker og 3 servoer veier ca 20 gram, så vekten er det ingenting å si på :D

Nå skal jeg først og fremst teste det enkleste først, en annen radio og mottaker (har en AR6300 flightpack til liggende) Etter det så skal jeg prøve å bytte ut en servo med en ny, og til slutt vil jeg gå over linkene for å redusere slark, kanskje det hjelper også.

Syntes dette var litt interessant. Det var et merkelig symptom, og litt artige forklaringer, så det kan bli moro å finne ut av :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 11:01 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Har samme greiene på Cliken min, på balanserorene.
Såg en annen en med samme problem for ikkje lenge siden.

Nå har eg noen billige Power-HD servoer, så kan godt være det som gjør det, men hadde vert artig å finne ut ka som er den egentlige grunne.

Eg har iallefall ingen problemer med det in-flight, da skjelver den ikkje.

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Tor Feb 18, 2010 11:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
For å sjekke om dette fenomenet skyldes sentrering-problemer med servo, så kan en vel bare holde litt i rorene og "skjelven" skal slutte? Har ikke sett dette før...

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
For å sjekke om dette fenomenet skyldes sentrering-problemer med servo, så kan en vel bare holde litt i rorene og "skjelven" skal slutte? Har ikke sett dette før...


Joda, de roer seg når en holder på dem, jeg synes bare at det er rart at det er på 3 servoer. De virker tilsynelatende bra når de er i lufta også. Jeg har enda ikke testa ny servo, men tror jeg bare gir pokker til jeg har prøvd flyet i lufta. Om de funker bra da så får det bare være.

Wulong, husker du hvor tung din Twin Dragon var?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Stressballens Twin Dragon
InnleggSkrevet: Fre Feb 19, 2010 10:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Har du prøvd å kople til ekstern strømkilde for å utelykke BEC problem?

Jeg målte aldri tyngen på det flyet, desverre. vector hadde samme, hør med han.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 48 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC