Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 9:51 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 1:33 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Igår fekk eg testa Fun Jetten. Eg må bare si at fy F så det greiene går! Maks gass hadde eg kun inne i 2-3 sek, for ellers ville det ha forsvunne for meg. Etter 4 min kom problemet. Pluttseleg kutta motoren. Men kobla inn igjen. Motoren er egentleg ikke laga for så mye amp som eg gir den. Eg flaug den roleg noen runder, og landa den. Når eg skulle ta neste tur, ga roleg gasspådrag, så kutter pluttseleg motoren. Gir eg full gass, så går motoren til ett visst turtall, så kutter den, så starter den, så kutter den av seg sjøl. Har eg ødelagt motoren, eller er det noe anna? Vi fekk aldri målt den skikkeleg. Eg flaug ALT for langt vekke i fra radaren. Men fekk en slags måling til 165kmt. Dette med en 6-4 prop, eg har en 6,5 - 5,5 som kommer til å bli helt rått. Så på den andre turen så hadde vi trakka ett spor ut på bøen på øyrane, sånn at eg kunne fly rett på. Den aksen som kom da eg låg på halvt og ga full er helt utruleg. Må sjåast. Wulong filma litt, så det kommer sikkert etterkvart!
Takker for all hjelp på forhand. Eg håper at det ikke er fartsreg. det er noe galt med, i og med at den kosta 1700kr!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 2:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Godt nytt at prosjektet blir raskt :D men jeg er redd speedcontroller har tatt kvelden. Lite trolig at det er noe galt med motor'n siden den fortsatt virker. Ser ut som speedcontrollere som har fått seg en liten knekk, har en tendens til å virke så lenge elektronikken er kald, eller at motor går på lav last. Skal en fly fort og presse grenser, blir speedcontrollere forbruksvare :mrgreen:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 7:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvilket batteri bruker du? Klarer batteriet å levere nok power til motoren? Har hatt noen tilfeller for lenge tilbake der motor droppet i turtall gang på gang, og jeg er temmelig sikker på at det skyldtes batteriene som ikke hadde god nok rating. Problemet mitt forsvant iallefall når jeg putta i skikkelige batteripakker.

Hvordan var temperaturen på batteripakken når du landa? Er ikke sikkert de har hatt tid til å bli så varme siden dette skjedde så kjapt, men det kan iallefall være en tanke å teste noen heftigere batteri. Om du har mulighet til å teste flyet kontinuerlig tett oppunder grensen der motoren kutter, så kan du jo se om du kanskje får et symptom på batteriet. Det bør vel gå an å gjøre i en garasje eller lignende også, uten å måtte ha flyet i luften.

En annen ting er å gå over loddinger og plugger. Hvis det ligger en flaskekork der så vil ikke motor få nok power. Men det skulle nok igjen ha blitt merka på batteriet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Fre Feb 12, 2010 7:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg er også rimelig sikker på at det er esc`n din som streiker. Jeg har NØYAKTIG samme problem i Zagien etter at jeg pushet den for lenge på full gass med for høyt amp trekk. Motoren er sikkert like fin. Hvor stor esc har du og vet du hvor høyt trekk du tok ut???

En ting er iallefall sikkert at dersom esc`n begynner å streike allerede med en 6-4 propell så brenner du den opp i en sky av røyk dersom du putter på den 6.5-5.5 propellen, for da skyter amptrekket i været :shock:

Du trenger nok større esc, jeg har valgt en som tåler 150 amp og noe særlig mindre tror jeg blir risky dersom man skal ta ut max

Å eksperimentere seg fram til et rått oppsett kan fort bli dyrt med mange havarerte komponenter. Et oppsett som funker bra kan gå opp i røyk bare av et propellbytte eller en ekstra celle i batteripakken. Dette er grunnen for at jeg kjører samme oppsett som han duden jeg linker til, det er ferdig eksperimentert og funker. Jeg har kun gjort en endring, større esc fordi jeg tenker å gå opp på 6 celler der han nøyer seg med 5 celler

En ting man må være obs på er at dersom motoren har relativt høy kv og man skal bruke5 eller 6 cell pakke så må man ha meget liten propell ellers blir det astronomisk amp trekk.

Den motoren som jeg skal bruke har bare 1450 kv, men gir derfor høy watt ved høy spenning (5 og 6 celler) samtidig som amptrekket holdes på et lavest mulig nivå. En stor motor med lav kv klarer også å drive en større propell uten at amptrekket går i taket og brenner opp komponenter.


Nøyaktig hva er det du har i flyet nå? Type motor, batteri og esc :?:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 1:55 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
vector 250 skrev:

Nøyaktig hva er det du har i flyet nå? Type motor, batteri og esc :?:



esc hyperion titan 80amp
motor medusa MR-028-040-2500
batteri hyperion VX - 5S 2500mAh 20c


Eg syns det er rart det som har skjedd, da eg og har kopiert ett oppsett som skal vere helt ok. Men det må siast at eg ikke fekk tak i medusa motoren med 2200kv. Så da blei det denne på 2500kv. Det er vel der feilen har oppstått da. Trudde ikke at den lille forskjellen skulle bety så mye, men men. Det blir nok 150aMh reg på meg og.

Grunnen for at eg ikke har gått for noe råare enda, er at eg hadde den 80aMh regulatoren liggande, og det går jo nie inni H fort alikavel. Ett ganske lett oppsett i vekt er det også. Og batteriene som ikke er noe serleg kraftige fekk eg billig, så derfor valgte eg dei som ett første oppsett. Neste oppsett så skal eg safe sånn som du!! :wink:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 4:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Batteriet ditt er muligens litt svakt 2500 mah og 20C gir kun 50 amp kontinuerlig og 75 amp peak. Egentlig ikke nok til å svi regulatoren :?: Men 2500 kv er veldig høy kv for å kjøre 5 celler. Da snurrer motoren med 46250 rpm. Det kan være årsaken til at esc`n streiker. Jeg fløy en jetmodell med sinnsykt turtall på vifta og selv om amp trekket var innenfor grensen så var det fordi esc`n ikke taklet så høyt turtall at den tom fyr. De er faktisk oppgitt innenfor et turtallsområde i tillegg til selve amp`n :idea:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 4:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg synes du bør prøve et heftigere batteri før du avskriver esc'n. På MSH protos har jeg 80A regulator, og mitt 35C Hyperionbatteri blir godt lunken der, så jeg kan aldri tenke meg at et batteri som leverer 50A kontinuerlig vil være bra nok til ditt bruk. Det er liksom ikke vits i å putte i komponenter med mye power, for så å putte i et batteri som ikke kan levere. Jeg tror fremdeles at det er batteriet som ikke er heftig nok, men selvfølgelig kan du være uheldig å ha ødelagt esc som yalla og vector sier.

Jeg tror også at disse store regulatorene fra Hyperion har rating for 100 000 rpm eller deromkring, men husker ikke helt. Kan jo være verdt å sjekke ut, så det kan være moro å se litt mer om akkurat den regulatoren det er snakk om her.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Lør Feb 13, 2010 5:31 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 5:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg ser at jeg faktisk har liggende en samme motor som deg, men har ikke fått testa denne i noe enda. Så da ser det jo ut som at jeg har motor jeg kan bruke når jeg engang får meg funjet også. Eller noe annet enn Funjet for den saks skyld, for det begynner å bli litt mange av den nå.

Har du en link til regulatoren din? Jeg tviler faktisk sterkt på at det er noe galt med den regulatoren. Hadde det vært en mikke mus regulator, så hadde jeg skjønt det, men denne er vel en meget bra sak. Hvor mange (regner med at det er 4 stk?)og hvilke servoer har du i Funjet'n din?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 5:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
og 75 amp peak


Hvor har du dette fra? Såvidt jeg vet så opplyser ikke Hyperion peakverdier? Eller tipper du bare at det er samme peak som på chingchongbatterier som ofte er 10C mer på peak enn kontinuerlig?

Jeg har lyst til å ta inn Jack Power til butikken, de oppgir 60C peak på sine 35C batterier, og 70C peak på sine 45C batterier. Kan hende jeg tar inn noen populære størrelser, hadde vært moro å få testet.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 6:45 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
i fun jetten er det 2 stk multiplex nano servoer. Eg får ikke tid til å sjekke noe ikveld, skal spille i en bursdag. Det merkelege er at eg flaug i sikkert 5 min før problemet oppstod!

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 7:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ikke mer ja, okei....
Da regner jeg med at servoene er på samme måte som i en vinge? Da har nok neppe de noe med saken å gjøre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 8:05 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hvor har du dette fra? Såvidt jeg vet så opplyser ikke Hyperion peakverdier? Eller tipper du bare at det er samme peak som på chingchongbatterier som ofte er 10C mer på peak enn kontinuerlig?




Yepp, bare tippet :mrgreen:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 8:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
stressballen skrev:
Hvor har du dette fra? Såvidt jeg vet så opplyser ikke Hyperion peakverdier? Eller tipper du bare at det er samme peak som på chingchongbatterier som ofte er 10C mer på peak enn kontinuerlig?


Yepp, bare tippet :mrgreen:


Hehe, skjønner. Litt dumt da, jeg kunne tenkt meg å vite hva peak på hyperion er. Den er nok høyere enn forslaget ditt tror jeg. Har du et forslag eller to til hva som er batterier (med tanke på spenning og kapasitet) som blir mye brukt? Kan hende jeg skaffer til utlån (når jeg er med selvfølgelig), slik at folk får testa litt. Kunne vært en grei måte å finne ut om batteriene duger på.

Har tenkt på 11.1v 2200mah, 11.1v 1100mah og 22.2v 2600mah så langt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Problemer med Fun Jetten!
InnleggSkrevet: Lør Feb 13, 2010 9:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
De der størrelsene høres fornuftige ut, skulle dekke mange bruksområder :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 14 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC