Dato/klokkeslett: Fre Mai 03, 2024 12:23 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Tir Apr 13, 2010 11:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Det kan se ut som at eg er inne i en litt uheldig periode. For ikke så lenge siden så gikk 450 i bakken. Så gikk 500 i bakken. Så fekk eg problem med 700 med VBAR. Og idag så gikk UCANDO i bakken. Pluttseleg så stoppa motoren. Eg tok en nødlanding, no som gikk helt fint. Eg fylte på det, og starta det opp igjen. Eg flaug noen minutter, så begjynte eg å hovre. Ikke det at det er så vanskeleg med en UCANDO, da det henger som ett slips. Men i det eg drog den ut av hover, så stoppa motoren igjen. Eg hadde litt høgde, så eg fekk vrengt det rundt, så fekk eg tatt en sving for å komme mot vinden, og det såg ut som at det skulle gå helt fint, men DRITT FLYET U-CAN-DO delte seg i 2. Akkuratt som den forrige eg hadde, og akkuratt som BGH sin 60 size. Det er ett bra fly i lufta, men har så masse bakdeler, at det er ett fly eg ABSOLUTT ikke vil anbefale til noen. Litt for har landiing, så deler flyet seg i to. Pga. at vinga er uten vinge rør, det er en HEL vinge så har konstruksjonen på flyet en kjempe svikt, mener eg. Litt vanskeleg å forklare, men finn ett bilde av flyet uten ving, så kan dere se kor tynn kroppen er der som vingen ligger.

Eg har nå en del deler til dette flyet hvis det er noen(Morten) som er sugne. For det eneste som er ødelagt på flyet er FLYKROPPEN som er delt i 2. Eg har også en hel vinge fra den gamle UCANDO'en min. Og ett helt nytt understell.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 12:23 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Synes nesten jeg må svare på dette, du kaller u-can-do et drittfly.!, er ikke dette å strekke strikken litt for langt.? Jeg hadde over 300 turer på min 46, hadde flere uhell og ble reparert både her og der. Det skal litt til å lage et fly som er lett og flyr så bra som dette gjør i tillegg til å skulle tåle all slags hardhendt behanling og krasj.
Noe bedre fly å lære seg 3D triks med enn 46'n tror jeg en skal lete lenge etter, men er enig i at de har sine svakheter slik som mange andre fly.

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 12:39 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kjipt det da, men slik er det jo bare. Er et fåtall fly som er helt perfekte på alle mulige måter, det er bare å akseptere først som sist. Du kan jo forøvrig forbedre enkelte punkter selv her og der hvis en ser svakhetene. Det koster penger å utvikle fly, og mer testing for å produsere flyene til å være gode i lufta i tillegg til at de skal tåle mye, gjør igjen til at ting blir dyrere å produsere. Alt har en sammenheng.

Hvilken motor hadde du i flyet? Kunne det være noe slikt som en dårlig glødeplugg som forårsaket motorstoppen?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 10:20 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Dårleg glødeplugg er ikke umulig nei. Det er en 91 firetakter som eg kjøpte brukt av Yalla air. Motoren har aldri stoppa før, men stoppa altså 2 ganger på 15 min. Så glødepluggen skal iallefall skiftast til neste gang den skal i bruk. Men eg hadde ikke så mange turer med det flyet, så egentleg burde pluggen vere ok. Men en vet jo aldri.

Eg trur ikke det har noe med selve motoren at den stoppa, så igjen. Glødepluggen. hmm. Eg skal ta den ut å sjekke den, noe eg burde ha gjort før eg tok motoren i bruk igjen. Men går ikke ann å vere etterpåklok. Eg har sett flere youtube videoer der flyet knekker på samme plass, så det burde jo gjerast nåke med.

Når eg tenker meg om, så burde jo eg ha forsterka det med karbonlister inne i flyet der det knekker. Men litt seint nå.

Personleg så liker eg ikke dette flyet lenger. Men det positive er jo at nå får eg bedre plass til dei 8 nye flya eg ikke har begjynt på enda, og 6 servoer blir ledige, pluss en mottaker og en motor. Hvis eg ikke får plass til 120'en i Dago Red, så tar eg i bruk 91 firetakteren(med ny glødeplugg, og muligens en overhaling også).

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 3:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Veldig skjelden at pluggen på en 4t ryker eller blir dårlig. Da må det ha samlet seg rust inne i motor'n som forurenser gløde-elementet. Mitt tips er seff å sjekke pluggen, men trolig ligger problemet i feil luft / fuel-forhold. Det er vanskelig å høre på en 4t om den er lean. Sjekk om klunken har hengt seg fremme i tanken (pga hard landing), hull i fuel-liner, sjekke nippel på innsugsmanifold og o-ring rundt dysenål er vanlige stressområder på 4t-installasjoner.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 8:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg har også dette flyet på "lager" i påvente av å slippe til :lol:

Jeg skal nesten kunne garantere at motoren din var lean, enten pga innstilling eller som jeg selv opplevde, pga rusk inne i hovednåla, da fikk jeg også meget plutselige motorstopp. Ta ut nåla og blås rent gjennom nippel og fuelpassasjer, rik opp litt mer enn vanlig når man skal hovre. En firetakter stopper ikke uten at den er enten for lean eller altfor rik.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 8:53 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Takker for alle tips. BGH la merke til at eksosrøret hadde flytta seg litt bakover, og at trykkslangen låg i klem. Dette trur eg skjedde når flyet knakk. Men for all del, det er mye vibrasjoner, så røret kan ha flyttet seg bak.

Vector, hvis du skal ha deg ett sånnt fly, så bør du forsterke kroppen.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 9:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Vector, hvis du skal ha deg ett sånnt fly, så bør du forsterke kroppen.


Vector har et sånt fly. Han kommer nok til å sette inn en 300cc snøfresermotor og må nok forsterke hele flyet i tykk carbonfiber :lol:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 11:05 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Eg har som sagt 2 vinger og litt ekstra hvis noen vil ha det, ellers så kaster eg det.

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Ons Apr 14, 2010 11:20 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Eg tar det heller enn at det blir kastet visst det er greit :D :mrgreen:

_________________
Morten Bilet-92
Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @Efnet eller #rchobby @QuakeNet!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Tor Apr 15, 2010 6:48 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
hiTmanhiT skrev:
Eg tar det heller enn at det blir kastet visst det er greit :D :mrgreen:



Den er grei. Skal eg komme bort med det en dag eller?

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Fre Apr 16, 2010 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Veldig skjelden at pluggen på en 4t ryker eller blir dårlig.


Enig med dette ja. Jeg tenkte 2-takter, da hadde det nok vært god sannsynlighet for at pluggen kunne vært dårlig. Har ikke opplevd at en 4T plugg har vært defekt selv.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: UCANDO deler!
InnleggSkrevet: Lør Apr 17, 2010 11:16 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
vector 250 skrev:
En firetakter stopper ikke uten at den er enten for lean eller altfor rik.



Som en 2 takter da altså :mrgreen:

_________________
Ingen ting er umulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!!!

Futaba 10C, Fun jet, Dago Red, Acromaster,Siren,Easyglider,U-CAN-DO 46,TRX Sumitt,Bandit VXL,Slash 1/16VXL,Raptor 50 Titan,T-rex 450 se v2,T-rex 500esp,T-rex 700n


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC