Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 8:49 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Ons Mai 12, 2010 3:10 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Hei!

Eg lurer fælt på kor eg kan få tak i bungee strikk. og så billig som mulig. Noen på dette forumet som har peiling? Har ikke lyst å bestille fra USA eller ebay.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Ons Mai 12, 2010 3:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg aner ikke, men kan dette være noe?

http://www.modellers.com/Avdelinger/Produkter/Flytilbehør/Seilflyutstyr/Høystartstrikk/Høystart-strikk-for-2m-DYFP8305.aspx


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Ons Mai 12, 2010 5:12 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Jeg aner ikke, men kan dette være noe?

http://www.modellers.com/Avdelinger/Produkter/Flytilbehør/Seilflyutstyr/Høystartstrikk/Høystart-strikk-for-2m-DYFP8305.aspx



Eg kan helt sikkert bruke strikken, og litt av nylon lina og fallsjermen. Er bestillt. Har veldig trua på dette!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Ons Mai 26, 2010 11:40 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Da er rampa klar. Greit med pedalen, da en kan bruke den når en er aleine. Den vart ikke så bra som eg hadde håpt, men vil funke mer enn nok. Pvc rør skulle vise seg å vere vanskeleg å få tak i, så det vart brukt noen kostekaft og kobber bends og litt ting til. Det skal bli spennende å prøve. Trur eg skyter ut kaste foxen som en test før eg hiver på funjetten. men eg har studert litt på forskjellige måter å bygge det på, så det vart en blanding. Eg tar 20kr per launch for di som vil prøve. hehe. not.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Mai 27, 2010 5:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Nice håper på å få se bilde.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Søn Mai 30, 2010 11:42 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Da fekk eg testa rampen idag. Funker bra den, men skal ha tak i en tjukkare strikk. Da vil den bli litt kjappere på take off. Andre gangen eg skulle skyte ut funjetten så tabba eg meg ut, så må lime fast en carbonlist som datt av som er bakpå rora pluss teipe ene roret. Den fekk seg ei rift. Hadde ikke blank teip av brei type tilgjengeleg i felten. Eg må tydelegvis trene på å fly jetten. Den er tung, og tipper den flikker fort hvis eg har litt liten fart i en sving, men vet ikke. Pluss det var endel vind idag, så var litt ekkelt til tider. Pluss sola var litt i vegen, så det vart ingen lowpass over stripa. Den går iallefall noe helt jævlig.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Man Mai 31, 2010 8:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Går det ikke an å legge strikken dobbelt opp?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Man Mai 31, 2010 10:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Vedlegg:
ramp1.JPG
ramp1.JPG [ 236.59 KiB | Vist 9828 ganger ]
Vedlegg:
ramp3.JPG
ramp3.JPG [ 250.2 KiB | Vist 9828 ganger ]
Vedlegg:
ramp2.JPG
ramp2.JPG [ 246.57 KiB | Vist 9828 ganger ]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Man Mai 31, 2010 11:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
så grei ut den rampa der ja.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tir Jun 01, 2010 12:11 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Går det ikke an å legge strikken dobbelt opp?


Det har eg ikke tenkt på. Men er usikker på om eg faktisk trenger så lang strikk for at det skal kunne segle lenge nok før eg starter opp motoren. Men det er absolutt verdt ett forsøk.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 12:09 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Ikveld la eg strikken dobbelt, og drog den til 6kg på fiskevekta. Skal si det vart fart i sakene. Nå går det an å kalle den ei utskytings rampe. Flyet er i lufta på1-2 sek. Ingen problem med å starte opp motoren etter 15.20 meter. vector! Nå MÅ du lage en krok på din fun jet, og ta turen. No flyr eg på Horstad flata. Ca en km etter tunnelen på veg mot Skaflestad. Faktisk den beste plassen eg har flydd på i min fly karriere. VELDIG åpent og STORE bøer. Eg kommer kun til å fly elektromodeller der, da det var der folk flydde før i tiden, men fekk ikke lov å fly med bensin da det vart klager på støy. Bror min og eg har vert der i fleire timer ikveld også. Men uansett. Nå er rampa akuratt som eg vil ha den. Trur kanskje eg kan dra opp F 18 med den også. Skal prøve i morgen. Vi flaug mye med easyglideren i kveld. Bror min har tatt flyginga like fort som meg, og eg er bittelitt stolt. Kjekt å sjå kor mykje han liker hobbyen. Så nå er det ikke bare musikk han driver med, ikke at det er en uting. Eg hadde bare oppe fun jetten en tur. Imorgen skal vi gjere det vi kan for å filme den og skyte den med radar. Skal sette opp en palle til sjold.hehe. Eg hadde noen lowpass, og fy faen. Må bare sjåast. Den er liten, og det gjer seff til at den forsvinner fort. Det er nysådd der stripa skal klippast, så det tar sikkert litt tid før den blir fin. Men gress våkser jo nesten alltid for fort, hehe, men i dette tilfelle er det jo faktisk bare bra. Vector! Ta med deg jetten en dag da? Så skal eg ta med meg båten til Florø en dag. Deal. Forresten. Eg dremla ett hol under jetten, og fylte det med epoxy, så stappa eg ett rorhorn nedi. Så dremla eg til rorhornet sånn at det har blitt en fin krok. Fungerer utmerket. Eg måtte jo lande på den nysådde bøen, men uten skader, og kroken er fortsatt på plass. Eg har jo også brukt noen karbon lister rundt på kroppen, og en mitt under. Så epoxyen sitter nok fast i den også. Kroken sitter iallefall noe inni h.... Var litt heldig med den stripa. Det er faren til beste kompisen til bror min som eiger bøen der. Og vi kan fly der så mye vi vil. Eg kommer nok til å bruke Skaflestad også, men no koser eg meg så mye på nye plassen at eg held meg på Horstadflata ei stund. Pluss det er jo ikke langt fra halve vegen for meg å kjøre. Det er vel det vi kan kalle en vinn vinn situasjon.hehe :D Eg skal legge til noen bilder av rampen her.


Vedlegg:
DSC00359 (816 x 612).jpg
DSC00359 (816 x 612).jpg [ 141.85 KiB | Vist 9794 ganger ]
DSC00360 (816 x 612).jpg
DSC00360 (816 x 612).jpg [ 143.4 KiB | Vist 9794 ganger ]
DSC00361 (816 x 612).jpg
DSC00361 (816 x 612).jpg [ 115 KiB | Vist 9794 ganger ]
DSC00362 (816 x 612).jpg
DSC00362 (816 x 612).jpg [ 132.66 KiB | Vist 9794 ganger ]


Sist endret av Tagbart den Tor Jun 10, 2010 12:30 am, endret 1 gang
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 12:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tagbart skrev:
Eg kommer kun til å fly elektromodeller der, da det var der folk flydde før i tiden, men fekk ikke lov å fly med bensin da det vart klager på støy


Synes dette høres litt rart ut egentlig. Før i tiden var ikke folk vant med børsteløse modeller, og nådagens raske børsteløse modeller bråker jo noe inni hampen. Tar nok ikke lang tid før folk begynner å irritere seg over hvinelyden...

Personlig synes jeg at raske elektromodeller har en mye mer plagsom støy enn en mindre forbrenningsmotor, men klart, dette er det nok veldig delte meninger om.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 9:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
Tagbart skrev:
Det er faren til beste kompisen til bror min som eiger bøen der. Og vi kan fly der så mye vi vil.
Dette betyr vel at bare du og broren kan fly. Eller har dere spurt om å være flere? sikkert ikke lurt utnytte muligheten dere har fått ved å fylle opp lufta med fly om ikke det er lov av grunneier.



stressballen skrev:
Tagbart skrev:
Eg kommer kun til å fly elektromodeller der, da det var der folk flydde før i tiden, men fekk ikke lov å fly med bensin da det vart klager på støy


Synes dette høres litt rart ut egentlig. Før i tiden var ikke folk vant med børsteløse modeller, og nådagens raske børsteløse modeller bråker jo noe inni hampen. Tar nok ikke lang tid før folk begynner å irritere seg over hvinelyden...

Personlig synes jeg at raske elektromodeller har en mye mer plagsom støy enn en mindre forbrenningsmotor, men klart, dette er det nok veldig delte meninger om.


Lavfrekvent lyd går mye lenger enn høyfrekvent lyd. Uten å ha dokumentasjon; så tror jeg høyfrekvent lyd blir lettere nedbrutt av f.eks. husvegger.

Lavfrekvent lyd er også mye skumlere for uvitende, vel, det er faktisk skumlere. Hvis det er kun elektromodeller de har fått lov å fly med, har de ikke noe valg.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 1:25 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
stressballen skrev:
Tagbart skrev:
Eg kommer kun til å fly elektromodeller der, da det var der folk flydde før i tiden, men fekk ikke lov å fly med bensin da det vart klager på støy


Synes dette høres litt rart ut egentlig. Før i tiden var ikke folk vant med børsteløse modeller, og nådagens raske børsteløse modeller bråker jo noe inni hampen. Tar nok ikke lang tid før folk begynner å irritere seg over hvinelyden...

Personlig synes jeg at raske elektromodeller har en mye mer plagsom støy enn en mindre forbrenningsmotor, men klart, dette er det nok veldig delte meninger om.


Hovud grunnen for at eg tok kun en tur med fun jetten igårkveld var med tanke på støy. Dei som driver å burner sirkler osv med biler som ha mange 100 hestekrefter mitt på den lange strekka ved bussskuret bråker MYE mer, pluss der vi flyr er forsåvidt ganske langt fra folk. Det er visst ganske vanleg med slik burning der fekk eg beskjed om av sønnen til grunneiger. Hovudsakleg så kommer det til å bli elektromodeller med lite støy som blir brukt. Eg er enig med wulong at høyfrekvent lyd bærer mye mindre av garde enn lavfrekvent. Før i tiden er forresten ca 3 år siden.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Utskytingsrampe for bla. funjet
InnleggSkrevet: Tor Jun 10, 2010 1:31 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Innlegg: 540
Bosted: Førde
Wulong skrev:
Tagbart skrev:
Det er faren til beste kompisen til bror min som eiger bøen der. Og vi kan fly der så mye vi vil.
Dette betyr vel at bare du og broren kan fly. Eller har dere spurt om å være flere? sikkert ikke lurt utnytte muligheten dere har fått ved å fylle opp lufta med fly om ikke det er lov av grunneier.



Eg har lov å ha med folk, men trenger sefølgelig vis ikke å overdrive. Når funjetten er et stykke vekke, så hører en faktisk lyden veldig dårleg. Så eg er ikke redd for støyen fra den, men trenger ikke overdrive flyging med den. Pluss en blir veldig sliten av å fly den da konsentrasjonen er på topp hele flyturen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 27 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC