Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 6:26 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Lør Jul 17, 2010 12:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Da ble det et større fly på meg igjen, enda jeg hadde lovt meg selv å holde meg til 40 size siden de er små og praktiske å ta med seg. Siden jeg har to nydelige motorer som trenger større fly så ble det bestillt et i 1/4 skala. Gleder meg til å høre gromlyden av 30 ccm firetakteren igjen og MVVS 26 bensineren med tuned pipe, regner med at jeg kommer til å bytte litt frem og tilbake på disse to motorene siden de begge har egenskaper jeg liker godt 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Lør Jul 17, 2010 2:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Tøft, blir artig å se :D
Hvilket fabrikat og fargeskjema har det?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Lør Jul 17, 2010 9:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Oi, meget spennende prosjekt ja, har lurt veldig på denne sørrelsen skala-akro modeller om hvordan de oppfører seg i forhold til 50cc size. Dette er jo en fin størrelse som en lett får med seg inne bilen der en 50cc er litt i største laget. Håper dette er vellykka greier, har sikla på en 1,8m selv og blir sannsynligvis i hangaren min også med tid og stunder.
Noe enormt positivt med denne størrelsen bensinfly er at driftsutgiftene er omtrent lik null (så lenge en unngår å kræsje da), en 30cc bensinmotor bruker jo omtrent ikke drivstoff. Ei 5 liters kanne varer utrolig lenge.
Lurer litt på vekta på den 30cc firetakteren i forhold til mvvs 26.? Du må vel regne med å bære med en god del ekstra fuel med glow motoren, så det skiller vel kanskje ikke så mye.?
Håper du tar turen innover når du har fått montert det. :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Lør Jul 17, 2010 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, det blir morro å se hvordan dette blir. Begge disse motorene kommer ut med ca samme vekt fordi jeg bruker mye mindre tank på bensineren siden den bruker svært lite i forhold til glow. 180 Firetakteren har klart mest gromlyd og er overraskende snill på forbruket faktisk (vesentlig mindre enn 120 totakt), men mvvs`n har mer stabil tomgang og mer power, men er noe mer arbeid å montere med mer ledninger, batteri, pipe og dilldall. Når det kommer til bensinmotor i denne størrelsen så er MVVS 26 et smykke, ingen andre er i nærheten av kvalitet, utseende og power. Den pumper ut 40cc power, har grafittbelagt stempel for mindre friksjon, innebygget safety som slår av tenningen dersom den står med strøm på i mer enn 1 minutt uten å bli startet og dersom tenningsbatteriet begynner å gå tom for strøm regulerer cdi`n ned maxturtall for å gi beskjed om å lande umiddelbart 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Lør Jul 17, 2010 11:07 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
MVVS er nok meget gode motorer ja, pene å se på er de også ingen tvil om det. Det som bekymrer meg mest med bensinmotorer er tenningsanlegget, her tror jeg kvaliteten og holdbarheten varierer mye på de forskjellige merkene og ikke minst radiostøyen fra dem.
Har som nevnt tidligere hatt problemer med 3W, de tenningsanleggene tåler ikke for mye vibrasjon og varme, og hadde mye tull med den motoren på grunn av det, men skulle gå bra i ettertid når en vet om det og tar forhåndsregler jeg ikke visste om når motoren var ny. Det er desverre ikke alt de skriver om i manualen som kunne spart eierne for mye problemer.

Har også en crrc pro26 med originalt tenningsanlegg, egentlig en god motor når jeg fikk satt i skikkelige lager og fikk den tett uten at den dro inn falskluft.
Her visste jeg heller ikke om at tenningsanlegget gir mye støy før jeg leste om det forleden på et forum.
Jeg er 100% sikker på at det var det som gjorde at jeg smalt U-Can-Do 60'n som jeg hadde i bakken på uforklarlig vis, jeg skjønte ikke en dritt av det før Jonny fikk låne motoren og monterte den i en Harrier 90.
Rorene gikk jo bananas av og til selv med 2,4gHz, flyet oppførte seg helt på trynet og det var et under at det ikke gikk i bakken ved flere anledninger. Støyen må ha gått rett i servoene på et eller annet slags vis. Denne motoren skal ikke i lufta igjen før det er skifta til et nytt anerkjent anlegg.
MVVS bruker nok tenningsanl. i øverste klasse med null problemer med støy.

Helt enig i at potter og piper egentlig er noe jækla herk, de er dyre, de øker vekta og er ofte mye plunder å få montert skikkelig. Men vi har ikke noe valg uten der inne vi flyr nå dsv.
Når en først har fått de på plass så er det jo kjekt å få et mye finere lydbilde av flyet i lufta, teller nå det også. :)

Ble litt mye OT og avsporing i tråden her, men går vel bra håper jeg. :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Søn Jul 18, 2010 9:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Dette var overraskende lesing! Jeg hadde aldri trodd vector skulle finne seg et fly for disse motorene sine :lol: Bra det, for dette er grom-motorer. Men liker ikke at vector har skaffet et fly som er større enn det jeg har :lol: :lol: Jeg må vel speede opp prosessen med å bli enig med meg selv om hva jeg skal kjøpe til DLE111... ender vel opp med en Yak jeg også :shock:

Blir uansett artig å se egenskapene til denne sizen fly. Jeg hadde blandet erfaring med en edge 180 size for noen år siden... håper yak'n blir bedre!! 180 size er en grei størrelse med rimelige fly :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Man Jul 19, 2010 12:59 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Jeg må vel speede opp prosessen med å bli enig med meg selv om hva jeg skal kjøpe til DLE111... ender vel opp med en Yak jeg også

Det synes jeg du skal gjøre ja, å få opplevd hvor inn i hampen bra disse store flya flyr. Grunnen til at jeg snakker varmt om Yak er jo at jeg har hatt to av de og vet hva de er gode for. Det var også tilfeldig at det ble en Yak den gangen jeg kjøpte den for ca 3 år siden, jeg hadde bestemt meg for en ny 2,4m Extra 260, betalte det, men så viste det seg at selgeren hadde sett feil på lagerbeholdningen. Så da ble det Yak54 i stedet og det er jeg glad for i dag.
Det er vanskelig å vite forskjellen mellom typene uten å ha prøvd de, da må de være satt opp likt og fly de minst 30 turer for å bli kjent med det for å virkelig kunne sammenligne.
Jeg tror du blir fornøyd uansett hva du velger, om det blir sbach, extra, sukhoi, yak eller edge (ta en titt på Slick 360/540, meget pent fly men få som produserer det). De vil nok ha forskjellig karakter men alle disse vil nok være greie å ha med å gjøre tror jeg. Det viktigste er å få de så lette som mulig med minst mulig vingebelstning.

Å sammenligne en 1,8m og en 2,6m blir ikke riktig tror jeg, det vil nok være forskjell. 1,8 metern vil nok kreve at piloten må være mer på hugget, en må korrigere raskere og tror det vil oppleves mindre komfortabelt å fly kontra en 2,6m. Men dette gjenstår og se, har aldri hatt en liten Yak så jeg er veldig spent på hva Vector sier etter å ha testet flyet.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Tir Aug 03, 2010 7:34 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har ikke sett noe progress på dette prosjektet enda.. blir vel som dei fleste andre prosjekt til vector: Dei må likke et par å på loftet sliki at dei blir gjennomborret av husbukk før han tar dei i bruk :lol: :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Tir Aug 03, 2010 4:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nåja, jeg bygger for harde livet jeg, problemet er at jeg kjøper omtrent alt jeg får lyst på slik at det hoper seg litt opp på hylla og flyene må trekke kø-lapp :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Ons Sep 01, 2010 8:12 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Hvordan er stoda på monteringa, komt langt.? ser ut som det blir flott vær til helga :wink:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 25% Yak 54 er på vei
InnleggSkrevet: Fre Sep 03, 2010 10:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nei, her har det ikke skjedd mye på flyfronten i det siste :? Har vært mye jobbing med vakt for litt siden og har vært i Sverige en uke etterpå. Nå er det til Måløy i barnedåp og sånn går no dagan :lol: Tar det etterhvert når jeg får tid 8)


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC