Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 4:46 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 4:22 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Eit bilde av det mens det forsatt er heilt:p har ikke vert og flydd det enda hehe.
Får se om eg tester det ut ikveld viss det forsatt er opplett.

Bilde


Vedlegg:
Flyet.jpg
Flyet.jpg [ 184.93 KiB | Vist 8676 ganger ]


Sist endret av Kurt-Inge den Lør Aug 28, 2010 6:39 pm, endret 1 gang
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 5:55 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 421
Bosted: Daytona Beach/Førde
Tidenes!
Flott fly. Er ein til på Skaflestad som har samme :)

Bare å ta turen opp til oss når fineværet kjem!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 6:10 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Har prøvd dette flyet og det flyr meget bra også i tillegg til det er pent fly å se på, stilig med de lysa. Har du flydd litt fra før så går det bra dette. :)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 6:27 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Hehe har alderi flydd fly før :mrgreen: jepp kult med lysa:) hadde det på på stuegolvet isted hehe nybegynner som eg var tenkte eg ikke på at throtle sticken måtte vere helt nede hadde den midtstillt så flyet begynte kjøre avgårde på golvet og stoppa i veggen hehe heldigvis jekk det bra 8)
Har flydd litt helikopter, blade 3d og ellers noen sånne små inne helikopter, men det er 1-2 år sida.
men flydde mye fly på simulator real flight 4.5 tror eg det var for 2 års tid sia også.
så har ein viss aning om hvordan det fungerer hehe..
nå når eg tar min første fly trenge eg og bry meg om og svinge med halen annet en når eg kjøre rundt på bakken? når eg er i luffta og det er lite vind kan eg vel bare bruke vingeflapsene sant? sån at det ikke blir så mye og holde styr på første flyginga


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 6:51 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Her er det om å gjøre å ikke ta problemene på forskudd men gjøre det så enkelt som mulig i starten. Du trenger absolutt ikke verken flaps eller sideror for å fly dette flyet så det kan du ta helt med ro. Med sideroret så får du finere svinger men det tar du etterhvert som du blir bedre å fly.

Flaps er de innerste rorene mot kroppen som brukes til brems og også bedre løft, de går begge nedover paralellt. Blanserorene er de ytterste på vingen, det er de du svinger med i tillegg til høyderoret.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 8:46 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Hehe da har eg vert og hatt min første tur, jekk bedre en forventet, første take off da fekk eg litt panikk fordi det for litt for fort osv så prøvde lande det igjen rett etter det var tatt av og va litt for rask på spaken så deiset med hjula rett i bakken igjen slik at det styrings feste på forhjulet knakk, ikke selve feste til hjulet men den som er kobla til servo som man kan svinge hjulet med, pluss spiket ytterste delene av propellen :lol:
men andre forsøket jekk bedre, jekk an og fly det fordiom propellen manglett litt på, pluss at styringa på hjulet var heller ikke livsnødvendig for og få det i luffta, det holdt seg noenlude rett så fekk det i luffta igjen fordiom, og da flaug eg eit par runder var sikkert 5 min oppi luffta og svevde omkring holdt ikke så stor fart men ca halv styrke da hadde eg litt mer kontroll, og fekk det helskinna ned igjen på bakken, landet fint på asfalten men så tok asfalten slutt og sia styringa til forhjulet va knekkt fekk eg ikke svinget det før det skiftet over til grus så da stupte det litt på nesa men ingen skade sia eg hadde nesten fått stoppa det til da.


Sist endret av Kurt-Inge den Lør Aug 28, 2010 9:38 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 9:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, dette høres ut som en typisk dag når en skal begynne med modellfly. Flott at du klarte å holde det oppe i noen minutter da, dette kommer seg for hver gang. Jeg skal sikkert nedom en kort tur til sjappa imorgen, så da kan du få kjøpt nye propeller om du vil.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 9:37 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
oki, ja, send ein mld når du er der så ser eg om eg har muligheten da, gjerne litt før. nret står i den ene posten eg sendte igår.
Jepp var morro og fly, kunne holdt det oppe lengre men fant ut at eg ville teste og lande det da og sia eg fekk det ned uten og knuse det var eg fornøgd med det og tenkte det var best og gi seg mens det enda var helt 8)
når eg bruker den 12volts laderen som fulgte med skal eg bare koble det rett på batteriet i bilen sant? og tar det mye strøm fra batteriet slik at eg riskerer og ikke få start på bilen igjen etterpå?


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Lør Aug 28, 2010 9:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg sender melding fra butikken om jeg skal nedom. Du kobler laderen til bilbatteriet først, så plugger du lipobatteriet i laderen etterpå. Når lipobatteriet er ferdig ladet så plugger du lipobatteriet fra laderen FØR du kobler laderen fra bilbatteriet. Viktig å passe på at ingenting kortslutter.

Det skal normalt sett ikke være noe problem med strømtrekk fra bilbatteriet, men det kommer an på hvor dårlig bilbatteri du har.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Søn Aug 29, 2010 2:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
Gratulerer med både nytt fly og jomfruturen.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Søn Aug 29, 2010 3:52 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Takk takk, eg tok ein nermere titt på flyet og såg at det hjalp lite og lime på igjen den armen som jekk ned fra servo styringa til hjulet, fordi er ein arm over understellet iforbi isoporen der som var knekt også som den stålpinnen fra servo jekk fram til, og den sitter inni flyet over hjulet fremme, eg trodde eg ville komme til den ved og ta av snuten så det gjorde eg, men da ble eg bare møtt av ein ny vegg hehe, så for og komme til den virker det som eg må ta hele flykroppen ifra hverandre på midten og det har eg ikke så veldig lyst til og gjøre, så tror eg driter i og ha styring på hjulet framme. kan eventuelt se på det senere, får letta fordiom sålenge det er eit stort område og ta av fra sån at om det skulle svinge litt mot ene siden er ikke det krise, ellers kan eg jo kaste det igang.

hørte med stressballen isted da eg var og henta meg nye propeller og tror skal gå an og bare dra ut opplegget undenifra, så er ikke sikkert eg må dele hele flyet likavell for og komme til, men lar det ver en så lenge.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Søn Sep 05, 2010 9:56 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
Oppdatering, hadde en tur til etter den første flyginga, da med forhjul som ikke fungerte, den dagen endte med at flyet for i ein bue på bakken ved takeoff og kræsjet i eit steinrøys, endte med propellaksling som ble litt bøyd og ellers litt av isoporfeste motor va festa til, fekk skiffta propellaksling og limt diverse idag.

Så nå i halv 9 tiden fant eg ut eg skulle ha det i luffta igjen, denne gangen tok eg av understell bak og framme så planen var og bare lande det rett på buken.
Eg kastet det igang, noe eg ikke har vert frista til og prøve før, men det jekk veldigt bra, hadde på full gass og trengte ikke eingang og ta fart eg bare kasta det avgårde som eit papirfly og flydde ca rundt 8min og skulle snart til og gi meg og ta det in for landing, men så kom eg i høyde forbi taket på ein bygning og hørte throtle på flyet ble brutt og så såg eg bare det forsvant ned bak bygningen hehe, sprang til flyet og forventa meg det verste, men "heldigvis" hadde det kræsja ned imellom noe dill dall så var venstre vinge som tok støyten, ble eit knekk i den men den er ikke delt lissom så det kan fint limes, og vindusdekselet i front hadde dotte ut men det fekk eg satt i igjen, ellers jekk jo det 2 slike plast pinner ned fra senter av vinge som festet vingen til flyet og der hadde den fremste blitt røska utav feste sitt, ein slags tynn treplate opplegg men tror ikke det var så ille, skal lime det etterpå.
Men ibunn og grunn er eg egentlig fornøgd med turen:p flyet er ikke herpa og eg fekk flydd det i ca 8min og fant ut at eg ikke trenger landingsunderstell da det jekk fint som bare det og kaste det igang alene og vil nokk også gå fint og lande det i gras uten understell.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Søn Sep 05, 2010 11:06 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
da har eg limt det lille av skade som va på vinga, var bare i øverste delen på vingen det var komt ein sprekk og ikke gjennom til undersiden lissom, ellers har eg fått det som hadde knekkt av treplata til vingefeste limt på igjen, men propellakslingen va blitt bøyd igjen såg eg, så den må skifftes ut igjen, eg som akuratt hadde sotte i ny tideligere idag :lol:


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Man Sep 06, 2010 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Bra jobba :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Da har eg og fått meg fly, Cessna 182 ST-Model
InnleggSkrevet: Man Sep 06, 2010 12:57 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 669
Bosted: Florø
ja og eg kom på ein anna ting nå, eg hadde ikke dradd ut antenna på radioen heller :o
hehe husker at eg ikke tenkte på det fordi fks radioet til helikoptere som eg også hadde med hadde jo ikke sån utdragbar antenne så tenkte ikke over det da eg skiffta 8)
så var nokk derfor eg mista kontakten med flyet idet det fløy over den byggningen :?


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC