Dato/klokkeslett: Lør Mai 11, 2024 9:59 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Fly er fali!
InnleggSkrevet: Fre Aug 24, 2007 3:48 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 26
Bosted: Voss/Bergen
Sitter her i stua med flyet mitt, Dynam ep400 cessna. Skulle bytte fartsregulator fordi den var gåen (trudde jeg). Bytter den, kobler til batteriet (som no ikkje er kobla via en bryter, for det var ikkje to ekstra ledninger til bryteren som det var på den gamle fartsregulatoren, så eg gav faen i det), uten noe respons. Banner litt, tenker på all urettferdigheten i verden, der min uflaks topper det meste. Iallfall, drar fram multimeteret og måler litt her og der, med sånn lydmålingsgreis for å se om det er kontakt mellom to punkt. Finner ut at i kontakten mellom batteriet og esc må det vere et brudd, og det viser seg at kontakten er gåen (mest sannsynlig det som har vert feil hele tida, så har i det minste fått en ny gratis esc av elefun.)

Iallefall, kobler fra bryteren, og prøver å bare surre sammen ledningene fra batteriet til esc, og da er det litt feedback fra flyet, servoer som beveger seg osv. Gyddis! Så kobler eg til kontakten, og surrer midlertidig ledningene bare fast, uten noen kabelsko og sånt. Iallefall, skrur på bryteren, og POFF seier det, gløder litt fra ledningstumpene der nedi, og ryker som et helvette fra kontakten og rundt der..

Viser seg i ettertid at eg bytta om polaritetene på batteriet og esc, så kanskje kontakten og ledningene til den, som er veldig tynne, kanskje funka som ein sikring.. Håper esc`en overlevde, batteriet gjorde iallefall det.
Tenker i ettertid at det var flaks det ikkje skjedde då eg dreiv på å surra fast uten kontakten, då kunne eg brent meg stygt!

Nei, fly er fali`e greier, skal iallefall vere litt meir forsiktig når eg fikser sånt tull! Skulle tru ein måtte studere til bachelor i elektronikk eller noe sånt for å få det til uten uhell, nesten! Og det er jo noe eg ikkje gjer...

_________________
[bil] nanda swift II, hpi rush evo II, kyosho mantis
(båt) kyosho jetarrow m/ kyosho gs12
{fly} Dynam cessna 182


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Aug 24, 2007 5:17 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 427
Bosted: Førde
hehe, slik kan det gå vet du :lol:

_________________
Bilde
Futaba 10C - Katana 3D - Extra 330 - T-Rex 500ESP - Easy Star


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Aug 25, 2007 7:11 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 241
Bosted: Førde
Hehe, men det varlitt rart at det skjedde da =O

_________________
Simon Loe Laberg

* Tamiya TT-01D

* SilverLit X-Twin Jet


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Fly er fali!
InnleggSkrevet: Søn Aug 26, 2007 9:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Frode skrev:
Skulle tru ein måtte studere til bachelor i elektronikk eller noe sånt for å få det til uten uhell, nesten! Og det er jo noe eg ikkje gjer...


Neinei :roll:

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 17 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC