Sitter her i stua med flyet mitt, Dynam ep400 cessna. Skulle bytte fartsregulator fordi den var gåen (trudde jeg). Bytter den, kobler til batteriet (som no ikkje er kobla via en bryter, for det var ikkje to ekstra ledninger til bryteren som det var på den gamle fartsregulatoren, så eg gav faen i det), uten noe respons. Banner litt, tenker på all urettferdigheten i verden, der min uflaks topper det meste. Iallfall, drar fram multimeteret og måler litt her og der, med sånn lydmålingsgreis for å se om det er kontakt mellom to punkt. Finner ut at i kontakten mellom batteriet og esc må det vere et brudd, og det viser seg at kontakten er gåen (mest sannsynlig det som har vert feil hele tida, så har i det minste fått en ny gratis esc av elefun.)
Iallefall, kobler fra bryteren, og prøver å bare surre sammen ledningene fra batteriet til esc, og da er det litt feedback fra flyet, servoer som beveger seg osv. Gyddis! Så kobler eg til kontakten, og surrer midlertidig ledningene bare fast, uten noen kabelsko og sånt. Iallefall, skrur på bryteren, og POFF seier det, gløder litt fra ledningstumpene der nedi, og ryker som et helvette fra kontakten og rundt der..
Viser seg i ettertid at eg bytta om polaritetene på batteriet og esc, så kanskje kontakten og ledningene til den, som er veldig tynne, kanskje funka som ein sikring.. Håper esc`en overlevde, batteriet gjorde iallefall det. Tenker i ettertid at det var flaks det ikkje skjedde då eg dreiv på å surra fast uten kontakten, då kunne eg brent meg stygt!
Nei, fly er fali`e greier, skal iallefall vere litt meir forsiktig når eg fikser sånt tull! Skulle tru ein måtte studere til bachelor i elektronikk eller noe sånt for å få det til uten uhell, nesten! Og det er jo noe eg ikkje gjer...
_________________ [bil] nanda swift II, hpi rush evo II, kyosho mantis (båt) kyosho jetarrow m/ kyosho gs12 {fly} Dynam cessna 182
|