Dato/klokkeslett: Lør Mai 11, 2024 5:29 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nybegynnerfly, hva er bra?
InnleggSkrevet: Søn Sep 09, 2007 6:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Jeg får ofte spørsmål om hva som er bra fly å begynne med. Vil bare komme med en kommentar på hva som jeg oppfatter som viktig å vektlegge:

1. Flyet bør fly sakte. Stort vingeareal i forhold til vekten. Store fly har som regel et mer gunstig vekt/vingeareal-forhold. I tillegg er det en fordel at vingeprofilen er tykk. Dermed vil flyet ikke "stalle" så lett.
2. Flyet bør være stabilt, ha et tyngdepunkt under vingen (høyvinget fly). I tillegg bør flyet ha litt V-formet vinge som øker stabilitet.
3. Ha en farge som er lett å se i luften. Jeg har flydd fly med mange ulike farger og er av den oppfatning at det er hvit grunnfage + 1-2 kontrastfarger som vises best under de fleste forhold.
4. Ha en konstruksjon som er solid og lett og reparere. Balsa og ply er lett og reparere og gir lav vekt. ABS-plast gir solide men tunge fly (f.eks Ready og jupiter) Jupiter kommer på ca 2,8 kg, mens en tilsvarende balsa-modell har en typisk vekt på ca 2,4-2,7 kg. Jeg vil anbefale balsakontruksjon fremfor ABS pga flyegenskaper. Landingshastighet på en jupiter på 2,8 kg er ca 45 km/t. Dette er ikke fort, men kan bli vesentlig lavere på en lett balsamodell med stort vingeareal.

Dersom en har et fly som oppfyller disse kriteriene, er der stor sannsynlighet for at flyet er en god begynnermodell. Det er mange fly som er SVÆRT godt egnet til første fly. Kan bl.a. nevne: TWM AT-40 høyvinget, Ready UTEN flottører, JP Pragster etc.

Det er bare en flytype jeg IKKE anbefaler til nybegynnere, og det er skalamodeller. Avoid. Ellers er det meste ok...

Husk å trene på simulator og ha med erfarne folk første gang.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Sep 09, 2007 8:30 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Veldig bra gjennomgang....

Sim er veldig greit å øve seg litt på, men blir liksom ikke det samme som å stå ut første gangen.....

Startet selv med simulator, Så Slow-Stick og til sist ett lite isoporfly.

Synes selv det har gått veldig greit, selv om jeg rotet det til i starten med Slow-stick :lol:

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Sep 09, 2007 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Denne er ikke dum som et første fly. Jeg har flydd en slik og det flyr helt utmerket og har alle funksjoner og tar av fra asfalt uten problemer. Billig er det og puss at man får reservedeler til det. Etter en slik kan man fly nær sagt hva som helst da man kan all basic (forutsetter at man ikke knuser den med en gang selvfølgelig)
http://www.elefun.no/webshop/aspx/produ ... egoriID=16

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Nov 18, 2007 7:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg fikk æren av å ta jomfrutur med denne i dag og den flyr dritbra. Akrobatikk som loop og roll gikk så det kostet etter, og flyet var meget lettflydd og kunne flys meget sakte samtidig som det hadde godt med kraft til å komme seg i luften uten problemer. Også dette kan anbefales til begynnere

http://www.elefun.no/webshop/aspx/produ ... %20480%20Børsteløs%20113cm%20::%20Komplett&kategoriID=16

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 19 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC