Dato/klokkeslett: Søn Mai 12, 2024 2:20 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kappløp mellom to like motorer
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 3:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg og Yallaair hadde en liten konkurranse i dag. Det gjalt å presse mest mulig ut av motorene på samme propell. Vi valgte APC 12-4 som testpropell og Wildcat 30/23 til å fore motorene med. Både jeg og Yalla har "fikset og trikset" litt med motorene og i dag ville vi finne ut hvem av oss som hadde vært mest heldig med arbeidet. For å gjøre en lang historie kort så fikk Yalla skviset ut 14200 rpm av sin APC 52 og jeg skviset ut 14700 rpm av min :lol:

(jeg regner med at det kommer noe tullprat om for lite innkjøring, motvind og barometrisk undertrykk og lignende her om kun kort tid :lol: :lol: )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Sist endret av vector 250 den Lør Sep 15, 2007 3:57 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 3:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Må bare korrigere litt på faktafeil her: Jeg fikk 14400 på samme potte som du!! Da skiller det bare 300 RPM på de to motorene :!: Tatt i betraktning at min motor kun har gått under en liter fuel, har jeg plenty å hente på mer innkjøring!! Dette vil spise inn de usle 300 RPM i turtallforskjell :idea:

Det som gjør det hele ekstra morsomt er at jeg i flere år har hørt på gnaulet om den fantastiske "Tower-potta" som er guds hemmelige vidunder-potte som får alle motorer til å yte det dobble og i tilleg er nesten vektløs! I dag tok jeg en direkte sammenligning på denne potta og en standard ASP 52 potte Resultat: Towerpotta veier 3% mindre enn ASP-potta og gir en turtallsøkning på ca 200 RPM.... Det er da ikke stort å springe rundt halve kloden og sjaue inn og ut med toll-klarering for hehe :D

Etter denne enkle turtalls-sammenligningen i dag var det helt utrulig å høre på Vector sine fantastiske teorier om porting av foring og hva som var så ekstremt bra på sen sure ASP'n hans... hehe :lol: Vi får ta en sammenligning når motorn min er innkjørt og jeg kan gi full gass!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 3:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hva var det jeg sa??? he he he :lol: :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 4:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Towerpotta er fin den, jeg med og du uten, så skiller det 500 rpm (ca 10% effekt forskjell). Den er definitivt verdt 15$ :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 4:20 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Innlegg: 241
Bosted: Førde
Dere to krangler hele tiden! :shock:

_________________
Simon Loe Laberg

* Tamiya TT-01D

* SilverLit X-Twin Jet


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Sep 15, 2007 4:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja vi er skikkelige uvenner :evil:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Sep 16, 2007 12:22 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tror jeg skal snike meg bort i boden hans i kveld for å så bruke ball-treet på motor'n hans... :P

her er en link til en relatert diskusjon:
http://www.rcuniverse.com/forum/m_63266 ... e_2/tm.htm

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Sep 16, 2007 8:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Mens vi utførte testene ovenfor, så viste det seg at MRF 15/15 gav ca 150 RPM mindre enn WildCat 18/15, og ca 500 RPM mindre enn Wildcat 23/30. Jeg vet ikke hvordan Jero sine fuel kommer ut, men jeg har alltid vært svært fornøyd med MRF-fuel. Nå ser det ut som jeg har fakta på at Wildat 18/15 er båder mye billigere og bedre... jeg merket ikke noe på forskjell trottel-respons mellom WildCat 18/15 og MRF 15/15. Wildcat 23/30 var naturligvis bedre på alt....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 16 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC