Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 3:47 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny fartsrekord på Jupiter!
InnleggSkrevet: Tir Nov 13, 2007 5:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Hadde en utrolig fin tur på marka i dag. Vindstille og perfekte lysforhold. Prøvte en propell som jeg ikke har testet før, 12x10. Dette var oppløftende, 11050 RPM på bakken og logget 185 km/t på Jupiter'n. Etter gjentatte forsøk og sammenligninger, så viser det seg at det er en svært stor sammenheng mellom flyets fart og prop pitch. Innenfor normale forhold, så har diameter lite å si.

Alle mine tester har vist seg at farten er mest avhengi av pitch.

Tipper Vector får noe å bryne seg på fremover... Jeg må bare gjenta meg selv... 185/t på jupiter!! Det er omtrent det samme som å trekke en sørlands-sjekte gjennom vannet i 30 knop!!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Nov 13, 2007 6:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nja... 11050 rpm på den propellen klarer vel jeg og tenker jeg, og da skal jo farten bli det samme da 8) Jeg får lette deg for en av de propellene så jeg får testet på min 91.
PS jeg har ikke prøvd superpluggene og 30% enda :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Nov 14, 2007 12:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bare for å være lit føre var, så har jeg sjekka markedet for en erstatter til jupiter... har et en kandidat:
http://www.hobbyfly.com/airplane/sports ... language=1

Det blir ikke lette å være ustyrt med en billig annensortering fra kina nå....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Nov 14, 2007 5:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nja.... 3.8 kg var nå litt mye flesk å dra på da. Min nye som ser ganske lik ut, bare mindre og 2.4 kg blir nok LITT raskere ja, he he :lol: :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Nov 25, 2007 6:02 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja ja, siden du er fornøyd med 11050 rpm på den propellen og 185 km/t , så kan du jo regne ut hva farten blir med den samme propellen i det samme flyet men da med 11300rpm, he he he 8)

Jo da MVVS er kjempemotorer det, men jeg føler at det blir litt mye mikk makk med den lange pipa som må tilpasses for hver enkelt propell. Nei så lenge min 670 kroners blodtrimmede Kinamotor blåser deg av banen HVER gang kan jeg ikke forlange mer synes jeg. At vekten på min er nesten 100 gram lettere enn din motor er jo bare en ren bonus.
Målingen er verifisert på to forskjellige turtellere, utført i 0 grader og med 15% fuel. 30% tålte den rett og slett ikke, fikk detonasjon samme hvor rikt jeg kjørte.

Jeg har sagt det før og jeg kan gjerne gjenta det: Det viktigste er ikke hva jeg oppnår men at du er fornøyd med det du selv klarer å oppnå

Life is good :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Nov 25, 2007 6:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg glemte å ta med R5 plugg, så det blir artig å se hvor mye mer enn 11300 rpm jeg kan hente ut. Vi vet allerede at din motor ikke "unloader" i luften, så hvis min motor gjør det (og det er jeg rimelig sikker på at den gjør pga profesjonellt utført fresing av foringen) så kommer nok den nye fartsrekorden på Jupiter til å lyde på 190-200 km/t :shock: Huhei hvor det går :D

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn Nov 25, 2007 11:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ser du har tvangstanker og hallusinasjoner her.... At du klarer å legge godviljen til å runder oppover er jo opp til deg hehe. Må bare opplyse om at MVVS'n ikke er skikkelig avstemt enda for 11000 + RPM. starter opp i morra for å ta en test. "You better be prepared"!

Å, nevnte jeg at det høyeste støynivået jeg klarte å måle v 11000 RPM var 100 db?? der gjorde jeg det i hvertfall, tror ikke den "Kina-malmen" er noe serlig støysvak. hehe Det ligger litt teknologi bak noe sånt vettu!!!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Nov 26, 2007 12:29 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jasså du, du fikk fart på deg nå. Jeg mener å huske at du sa at MVVS`n var ferdig utforsket og innstillt. Jeg regner med at det er nederlaget som nå fremtvinger nye krampaktige forsøk på å tyne ut mer power. Ja 250 rpm høres ikke så mye ut, men jeg vet at du er klar over at det faktisk skal en god del til å få ut såpass mye mer helt på topp, så jeg ønsker deg lykke til.
Siden du har shimset opp din for å tvangsfore den med 15% kan jo jeg gjøre det samme og tvinge i min 30%, he he :lol: nei det esset sparer jeg til slutt :wink: Jeg regner med at 11600 rpm er helt innen rekkevidde med R5 plugg og 30%

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Man Nov 26, 2007 8:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har vøri å testa MVVS'n i dag. Pressa ut 11150 RPM, men da er jeg "over the hill" på effektkurven... Må nok ha på større propell om jeg skal få bedre "flight-power". I tillegg vil jeg få enda lavere støynivå med lavere turtall. Det kan jo hende at vector har 100+ RPM mer på motor'n sin på akkurat den propellen, men jeg ha "Høyteknologi" der jeg ikke får problemer med "Tinitus" og sinte naboer når jeg rusrer motor'n.

Selvfølgelig kunne jeg sette på en u-dempet pipe og fått mye mer effekt enn det vector prøver å oppnå, men det er liksom ikke det største temaet her akkurat nå.. jeg har fokus på gode trottlings-egenskaper, lavt støynivå og et effekt-uttak som gir et støynivå på samme nivå som hårføner'n til nabokjerringa!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Nov 27, 2007 12:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg tolker dette dit hen at du kaster inn håndkleet hva topp effekt angår :D
Udempet pipe sier du, jeg har jo ikke engang testet med dempet pipe enda og likevel er jeg foran deg :shock:
I morgen skal jeg testkjøre YS 110 på 17-6 prop, DA snakker vi flight power

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 5:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Så var dagen omme, og jeg kan trygt meisle inn en ny rekord i bauta'n. 225 km/t på jupiter!! Fekk unloading på motor'n fra 11150 RPM static til utrolige 11950 RPM i stup! Hemmeligheten kan jeg røpe nå, så har vector noe å bryne seg på, jeg tok nemmelig å tunet lang-pipa for et høyere turtall enn det som jeg fekk på bakken. Når flyet kom i lufta i nedover-bakke, så unloader motoren til å komme "on tune". Ritig nok fikk det ikke så fort på "flata" men topp-farten var der...
:D

Synst nesten litt synd på vector, han hadde problemer med motor'n sin. Potta roterte, brant av understellet osv... :oops:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 6:35 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Potta er fikset skikkelig denne gangen så nå holder den. Trenger bare en høyrelegg nå så er alt ok.

Bjarne, det er vel ikke tilfeldigvis en høyrelegg du har liggende??

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Des 11, 2007 6:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hmmm, toppfart i fritt fall er det som gjelder altså. Vi skulle puttet loggeren på min lille dogfighter og sett hva den klarer i stup. Den hang jo med Jupiter`n din rundt marka, men unloadet noe vanvittig i stup.
Kanskje gikk det i 226 km/t

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2007 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
Så var dagen omme, og jeg kan trygt meisle inn en ny rekord i bauta'n. 225 km/t på jupiter!! Fekk unloading på motor'n fra 11150 RPM static til utrolige 11950 RPM i stup!



Ikke for å ødelegge gleden eller noe, men har du sjekket dette matematisk?? Jeg syntes at det hørtes litt optimistisk ut og regnet littegrann. Jeg rundet av en tomme til 2,50 cm
Propell 12-10, turtall 11950. En omdr på propellen er lik 25 cm fremdrift så toppturtallet delt på 4 blir ant meter tilbakelagt pr minutt:
11950:4=2987,5 meter pr minutt. Gang dette med 60= 179250 meter pr time. Del dette med 1000= 179,25 km pr time. Vi ser ganske klart at 225 km/t er en ren utopi.
Sorry mack, men du har nok fått en error på E-loggeren og latt deg beruse og rive med slik at all sunn fornuft koplet ut 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Des 12, 2007 6:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Den økningen på 800 omdr utgjør ikke mer enn utrolige 12 km/t :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 26 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC