Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 10:11 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Ny 120 motor
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 8:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, da er 120 totakt motoren kommet i hus og er veid og montert i testbenk. Den veide 924 gram komplett, så da er den 120 gram lettere enn 180 firetakter`n som den etterhvert skal bytte med.
I morgen starter innkjøring og det blir meget interessant å se hva den er god for. Håpet er at den iallefall klarer samme turtall som 180`n med samme propell.
En positiv ting er at Tower 75 potte passer rett på og da er tot vekten nede i 860 gram, da er den nok like lett om ikke lettere enn Yalla sin OS 120. Husker ikke helt hva den var.....???

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 8:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
He he hee heheheh :lol: Nå har jeg etter litt research funnet ut at GMS 120 potte skal gå å tilpasse slik at den passer min motor. Det er en større utgave av tower 75 potta og gir enda mer effekt, og er samtidig 50 gram lettere enn org potta. Med den potta blir vekten ca 870 gram, den er på vei fra USA akkurat nå og jeg gleder meg som en unge 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 9:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
AX 120 er 648 gram uten potte. Husker ikke hvor mye potta var men tipper totalvekt var omtrent 870 gram. Det sies at E-5020-potta virker som en tuned muffler og må jobbe med ca 8800-9500 RPM for å virke...

Ikke drit deg ut med å prøve å sammenligne effekten her... hehe :twisted:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja, vi får se hvordan det går :wink:
Min er ikke helt original lenger, den har fått hilse på Dremelfresen allerede og nå har jeg akkurat hatt den igang i skrustikka i boda. Meget lettstartet, den startet på første flikket på propellen så jeg tror ikke det blir nødvendig å drasse på stor starter til denne her.
Sammenligning av effekt får vi ta når begge motorene har fått gått seg til, men hvis GMS potta passer, som også er en slik "semituned" potte som din "powerbox" så tror jeg ikke du skal avskrive ASP`n helt.

Hvis ikke jeg klarer å dy meg så skal stempelet ut og freses i litt det også, har sett at det er rom for litt tuning der også :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 10:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
jaja,, du får bare holde på. Her er en kar som får 8700 RPM på 18x6 med 30%.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_34021 ... est/tm.htm

Dersom du mister natte-søvnen, så finnes det medisiner i barskapet og på apotek.. hehe :lol:

Bare husk på, min er fortsatt orginal. Det er mye mer å hente.....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 10:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
oops enda bedre:

9800 på APC17x6 hehe :!: 30% Nitro! Her blir det "bang for the bucks"!! Kan vel fjerne en headshim og får samme ytelse på 15%....

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 11:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
yallaair skrev:
jaja,, du får bare holde på. Her er en kar som får 8700 RPM på 18x6 med 30%.


Nja, det sier oss ikke så mye siden vi aldri kommer til å kjøpe Maizlik propeller uansett da, det er carbonpropeller som koster mucho dineros, de er kjent for å gi utrolig høyt turtall og har veldig smale blader. Det blir en god del lavere turtall hvis det hadde vært en APC 18-6 og enda lavere med en Volk, så ikke brisk deg for mye enda.
Det er kun egne resultater som teller, og ikke en eller annen løk sine fantasimålinger på nettet.
Jeg har friskt i minnet han på RCU som hardnakket påsto at hans OS 40 motor snurret 11-6 propell i 19500, fordi han selv hadde sett det på måleren sin, he he FOR en dust :lol: Ikke engang når alle andre forsøkt å fortelle han at ikke engang Jett 91 klarer det ga han seg

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor Des 27, 2007 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Jeg begynner innkjøringen i morgen med Volk 16-6 for å la den spinne fort og lett med lav varmeutvikling og plenty fuel og smøring.
Når den har fått i seg et par liter skal den testes med Volk 17-6 og først da får vi en sammenligning med 180 firetakterne

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 12:38 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bare for å få deg ned på jorda igjen, de målingene for AX 120 du har spadd opp på nettet med 30% er jo ikke mer enn 180`n min leverer på 15%
Eks mailzlik 18-6 i 8700 rpm på 30%. Her har jeg målt VOLK 18-6 til 8200 rpm med kun 15%. Forskjell her? omtrent ingen når vi tar i betraktning at Mailzlik er noe av de mest lettdrevne som finnes og vi vet jo at VOLK er veldig tungdrevne. Det er også en forskjell på 15% nitro her.
APC 17-6 9800 rpm på 30%. Her har jeg målt VOLK 17-6 i 9300 rpm igjen på kun 15%. APC/VOLK Jeg setter pengene mine på at VOLK også er en del tyngre å drive enn APC. Forskjell her? Meget liten om det i det hele tatt er noen.

Det gjelder å være realistisk her og ikke ha for skyhøye forhåpninger, jeg er fornøyd om min 120 leverer det samme som 180`n. Den har jo tross alt kun 2/3 av volumet. Det viktigste er at den er lettere. Jeg tror nok at fysikkens lover gjelder også OS`n din Yalla :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 1:00 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bare for å si det, når jeg googler ASP 120AR så finner jeg ut at motoren min skal gi 3.6 hester ved bare 9500 rpm. Tygg litt på den du Yalla, ikke så seiersikker lenger :lol: Var det ikke 3.1 din var oppgitt til?

Vi vet jo også at alla de andre ASP motorene vi har testet er nærmest uslåelige på alle punkter, power-pris-funksjonalitet........

Ja det skal sannelig bli moro å teste side by side

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 1:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Hmmmmm, faktisk så oppgir ASP selv at 180 firetakter skal yte 2.2 KW ved 10500 rpm og at 120AR skal yte 2.7 KW ved 9500 rpm. Hvis dette viser seg å stemme så skal jo faktisk 120`n yte vesentlig mer ved et LAVERE turtall en firetakteren. Ja ja, tiden vil vise

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 12:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Ser man det... 5 inlegg på rappen... Panikken brer seg... :lol:

Jeg venter spent på en innkjørings-rapport :D

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 5:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Ja det tok litt av :oops: men du fikk vel og litt å tenke på?? Sitter og sluker noen skiver ved PC`n nå, så er det rett på jobb og kjøre motor, alt er allerede lastet i hengeren :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 8:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Etter kun enn tank med 0% fuel så snurret motoren 400 rpm mer med samme propell som YS 110 med 30%. VOLK 16-6 9200 rpm, det er tydelig at dette er en "tung" propell, for begge motorene produserer bare moderate nummer med den, pluss at man tydelig ser mer enn ett blad når man ser inn fra siden og den flexer noe voldsomt. Tror egentlig det er en drittpropell :x Jeg må kanskje få meg fatt i en APC 17-6 etterhvert for å kunne si noe som helst om ytelsen i forhold til andre motorer
I morgen blir det test med Jero helimix 15% og muligens pelle ut en eller to headshims for å øke kompressionen, hvis jeg blir helt euforisk blir det muligens test med 30% og. Er litt skeptisk til 30% etter å ha prøvd det på ASP 91 motoren, den laget ikke akkurat godlyder da den fikk slik kraftkost og holdt på å selvdestruere seg.
Tar med VOLK 17-6 også for å få en sammenligning til 180`n.

Hvis nå bare trimpotta fra Tower kunne kjappe seg hit, jeg skal skvise ut alt det denne motoren er kar om :lol: (det er jo helt uvanlig 8) )

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre Des 28, 2007 9:14 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 373
Bosted: Florø
0% fuel? hehe

_________________
Kenneth Leversund
bil: TB02, TB02, wheely king, CC-01, CR-01, F103GT, LST2, scania "R620"
fly: GWS Slow Stick, challanger, vapor
båt: ProBoat Mini-V
helikopter: T-rex 450SE V2
kontroll: spekrum DX3.0, spekrum DX3S, futaba 7C


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 37 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC