Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 7:59 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Nok en nydelig dag på stripa
InnleggSkrevet: Tir Jan 01, 2008 3:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Nok en flott dag på marka er unnagjort med nye flyet, fikk flydd noen fine turer under blå himmel. Det var også en annen kar som fikk flydd glowfly for første gang og det gikk ganske så bra 8)

Utrolig at ikke flere av rc-pilotene i byen har nyttet de få fine dagene som vi har hatt i det siste, jo flere vi er jo artigere blir det :wink:

Neste gang det blir kanonvær på en fridag skal det store harrieren i lufta, da tror jeg at jeg får føle nervene igjen :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 01, 2008 5:27 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Jo var en fantastisk fin dag idag.

Litt vind, men isoporen tålte det NESTEN. Dagen med den endte med nesa rett ned i en frossen myr :lol: . Knakk motorfestet, og en propell, ellers ingen skade....

Ellers fikk jeg testet glowfly for første gang. "Kjøpte" nettopp en Jupiter av Vector250 som jeg hadde i lufta for første gang idag. Første turen gikk for så vidt greit, mye nerver, men greit.
Andre og tredje Take-off gikk vel rett og slett til H**vete.... Litt lim og noe hengsler må til, men ingen stor skade.

Ellers fikk jeg også brukt ett batteri på T-rex 450. Noe fryktelig galt med oppsett av ESC, så den må studeres MYE før neste tur ut.

Fikk akkurat lastet inn utstyret i boda etter denne turen, før Stressballane SMSèt meg om tur til Nesjane, inn med noen skiver i kroppen, før turen gikk til Eikefjorden.

Der fikk vi filmet endel, både av T-rex 600 nitro og Savage. Rapport fra Han kommer nok snart:)

Alt i alt en fantastisk dag for RC, fint vær, litt vind og bitende kaldt (iallefall i Eikefjorden).

Ingen andre som har brukt dagen til RC?????

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 01, 2008 5:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg tenkte jeg skulle ut å kjøre litt high-lift, men det ble jo så brått mørkt at det ikke gikk til. Satse på en tur i morgen :)

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 01, 2008 6:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Pett4, kan det være en tanke å nullstille kontrollen din også? Begynne fra scratch med oppsett på T-rex 450?

Ellers så kan jeg si nesten det samme som Vector, enda en nydelig dag på nesjane. Bortsett fra at det var fryktelig kaldt på fingrene, så var det helt toppers. Fikk kjørt litt nitrobil og helikopter, og da skal jeg si meg fornøyd. Begynner iallefall å legge merke til småting som må forbedres/justeres på helikopteret.

Er nok ikke så lurt å fly helikopter når det er så kaldt, følsomheten i fingrene blir nesten lik null. Det var en gang jeg kjente på motoren til bilen, og merket ingenting i fingrene. Kjente bare lukta av brent hud, så da fant jeg ut at fingrene ikke virket helt som de skulle :roll:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 01, 2008 10:39 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Tror ikke det er kontrollen eller innstillinger der. Disse er gjennomgått flere ganger.

Det jeg aldri har gjort/finnet ut av er ESC på heli`n. Er nok en cut-off som er for lav. Dette er ett problem som har vært fra første stund. Noen ganger bedre enn andre. Idag var det fryktelig ekkelt, men hovret ganske høyt, så fikk motorkraft tilbake før jeg traff bakken. Problemet er jo også at halen kommer samtidig noen ganger. DET er ubehagelig. Helikopteret faller fort mot bakken, mens halen spinner ut.

Tror nok bruksanvisningen til ESC må leses nøye atter en gang :(

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 2:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Greit nok at det er gjennomgått flere ganger, men hvis en aldri finner ut noe, så er det en tanke å starte på frisk på fjernkontrollen også. Da eliminerer en iallefall den biten.

Jeg opplevde en gang på noe annet at det var en kombinasjon mellom utveksling, motstand og turtall som satt ut en regulator. Motoren jobbet på feil turtall, som igjen førte til at regulatoren kuttet helt merkelig. Når jeg jobbet med å finne det rette "arbeidsområde" til turtall og motor i forhold til belastningen, så ordnet alt seg.

Når jeg står fast på noe, så synes jeg det er veldig greit å gå tilbake til null. Men det er meg :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 5:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Her er en del "common sense" i det stressb. skriver. Dersom turtallet er lavt, så kan motoren dette ut av sync og slutte å rotere. Det samme kan skje på el. fly dersom en har på litt stor propell og turtallet er lavt med akselrasjon. Eksempel når en starter opp motoren og gir full gass med en gang. Da må en ta stikka tilbake og gi gass på nytt før motoren stater.

Jeg ville starte med å gi mer turtall og redusere pitch imidtstille på stikka. Drsom dette ikke virker så kan det være LiPo-cut som slår inn. Mål da spenninga rett etter noe slikt skjer. Alle cellene skal ha over 3,5v ubelastet.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 6:19 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Tror faktisk dere kan ha litt rett i dette, MEN jeg gidder ikke å slette profilen på kontrollen først.

Tror bare jeg prøver å øke throttel-kurven, og senke litt på pitch-kurven. Bare for å se om jeg løser problemet med mindre pitch og høyrer turtall.

Turtallet er jo sykt lavt i forhold til andre jeg har hørt. Tror dette er veien å gå.

Dette må jo være mulig å sette opp i "profil 2" på knappen på kontrollen? Slik at jeg bare kan vippe en bryter for å sjekke det liksom??????? Eller er jeg helt på jordet nå????

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 8:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Bare legg inn samme verdi på 1 og 2 -kurva som på normalkurva. Så kan du øke verdien på trottle og senke pitch verdi. Men uansett skader det ikke å ha en del turtall på normal-kurven.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 02, 2008 9:35 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Veldig bra, da gjør jeg det.

Setter opp 2 kurver til med forskjellige verdier for å teste litt.

Takk for hjelpa:)

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC