Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 6:54 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Autopilot fra Arttech (heli/fly) ?
InnleggSkrevet: Lør Jan 05, 2008 12:42 pm 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 43
Bosted: Florø
Jeg kom over en artikkel i ett fly-blad som omhandler en autopilot for alle helikopter og fly. Jeg lurte på om det var flere som har hørt om denne dingsen.

Sitat fra artikkel (fritt oversatt fra svensk):

Det handler om avansert teknikk som gir deg som bruker store fordeler og hjelper deg på en enklere måte å ha kontroll over ditt helikopter og fly. Autopiloten ser til at du alltid holder modellen i rett "stilling", så nå kan man om man vil i prinsippet fly "hands off". Denne lille maskinen sies å kunne spare deg for mange unødige krasj, og kobles enkelt mellom mottager og servo. Spenning for autopiloten er mellom +4V - +6V og reaksjonstiden er på 1/60 dels sekund. Balanseforskjellen er innom 2 graders helling (lutning?). Autopiloten takler alle typer flyvær, men prestasjonen forringes i regn, skumring og snø. Arttechs autopilot distribueres av Cbiz.

Sitat slutt.

Er det for godt til å være sant, eller er det noen som har testet denne saken?

_________________
:: HPI Savage X 4.6 :: Futaba 3PK FASST ::
:: Align T-Rex 500 :: Futaba 7C FASST ::
:: Traxxas Jato 3.3 ::
http://www.compentrc.no
http://www.compentrc.com
http://www.compentrc.net
http://www.compent.no


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jan 05, 2008 3:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Vet ikke hva som er styrende input parameter for denne "autopiloten", men den hjelper vel lite om en flytter stikkene feil vei og kjører flyet i bakken.... Dersom den hindrer deg å utføre visse komandoer på flyet som å gå i stup eller fly mot bakken, vil jeg tro at dette er bare en måte å få penger ut av lommene på en nybegynner! Jeg ville heller bruke penger på en simulator og penger på fuel til mer trening..... :idea:

siden dette ikke har slått an internasjonalt og blitt et anerkjndt produkt, vil jeg IKKE anbefale det til en nybegynner!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør Jan 05, 2008 4:38 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Funker ikke denne slik at flyets kurs og høyde stabiliseres når man slipper stikkene i nøytral posisjon? Sikkert gøy å ha, men value for money er vel en annen sak. Og så må man jo tenke på at en nybegynner gjerne ikke trenger flere tekniske komponenter og bruksanvisninger å forholde seg til :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 1:11 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hva hvis greiene klikker i lufta? Da vet en jo ikke hva en skal gjøre for å redde inn en situasjon. Er vel litt bedre å faktisk LÆRE seg å fly helikopteret?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 8:41 am 
Bygger selv!
Bygger selv!
Innlegg: 43
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Hva hvis greiene klikker i lufta? Da vet en jo ikke hva en skal gjøre for å redde inn en situasjon. Er vel litt bedre å faktisk LÆRE seg å fly helikopteret?


Brukte du støttehjul når du lærte å sykle?

Dette er (i dette tilfellet) en anordning som kan hjelpe en nybegynner. Etterhvert som man lærer så tar man det bort.

_________________
:: HPI Savage X 4.6 :: Futaba 3PK FASST ::
:: Align T-Rex 500 :: Futaba 7C FASST ::
:: Traxxas Jato 3.3 ::
http://www.compentrc.no
http://www.compentrc.com
http://www.compentrc.net
http://www.compent.no


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 11:41 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Man kan jo fortsatt lære å rette opp flyet selv. Er kun når man slipper opp stikkene helt at den tar over. Så om du tvinger den i bakken så går den i bakken :P

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 9:56 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
lammis skrev:
stressballen skrev:
Hva hvis greiene klikker i lufta? Da vet en jo ikke hva en skal gjøre for å redde inn en situasjon. Er vel litt bedre å faktisk LÆRE seg å fly helikopteret?


Brukte du støttehjul når du lærte å sykle?

Dette er (i dette tilfellet) en anordning som kan hjelpe en nybegynner. Etterhvert som man lærer så tar man det bort.


Brukte ikke støttehjul nei. Bruker du støttehjul på motorsykkel? Hvis du vil dra inn en sykkel i sammenligningen, så vil jeg sammenligne sykkel med mikrohelikopter og motorsykkel med nitrohelikopter. Du spør jo, og da svarer folk....

Lære å fly helikopter kan du gjøre ved hjelp av mikrohelikopter, simulator, ekstra pilot ved siden av seg med trainerkontroll, treningsunderstell og sunn fornuft. Og ikke minst øving, øving og øving. Men selvfølgelig, vi kan ikke alle dele samme mening. Jeg mener iallefall at dette er en veldig falsk trygghet, og jeg kan bare snakke fra min egen erfaring og hva som funket for meg. (jeg har jo ikke testa dette, så det blir jo litt feil av meg å dra konklusjoner på forhånd. Eneste jeg vet er at jeg SELV vil kunne takle hva som skjer med helikopteret)

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Sist endret av stressballen den Tir Jan 08, 2008 10:06 pm, endret 1 gang

Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 9:59 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 185
Bosted: florø
lærer man ikkje mindre med å kjøre fly/heli med den dere autopiloten ? når den gjør masse av arbeidet som man må lære ?

_________________
Christian Johannessen
Tamiya:tt-01
Tamiya:mad spirit
hpi:savage 4.1
Esky lama v3
...............__________
......____//_____l_________
----,o---- drifting -@)
----`----(@)=========(@)-`


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 10:04 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, jeg tror du traff spikeren på hodet :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir Jan 08, 2008 11:20 pm 
RC-Nerden
RC-Nerden
Innlegg: 373
Bosted: Florø
hahahahaha, sorry måtte bare:P

_________________
Kenneth Leversund
bil: TB02, TB02, wheely king, CC-01, CR-01, F103GT, LST2, scania "R620"
fly: GWS Slow Stick, challanger, vapor
båt: ProBoat Mini-V
helikopter: T-rex 450SE V2
kontroll: spekrum DX3.0, spekrum DX3S, futaba 7C


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 09, 2008 12:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Tror denne "autopiloten er en sak som bruker lysforskjell i horisonten mellom himmel og bakken. Vil da sette spørsmålstegn til om den vil klare å skille fjell fra bakken siden det er svært lite "horisont" vi har her på Vestlandet.... Med stikkene i senter setter vel flyet kursen mot nermeste fjelltopp hehe!

En annen ting som jeg er skeptisk til, er at denne autopiloten aldri kan kompensere trottle etter airspeed og høyde. Dette er noe av det vanskeligste nybegynnere blir utsatt for. Alle nybegynnere har problemer med å beregne energimenge i flyet. Jeg sliter fortsatt med dette dersom der er en stund siden jeg har flydd. Denne følelsen variere fra fly til fly, til og med med ulik propell.

De gangene jeg har stått ved siden av en nybegynner, så setter jeg en "trottlesetting" som flyet flyr i konstant høyde. Dermed trenger "ferskingen" kun ta seg av balanse og høyderor. Dette er nemlig det letteste å kontollere. At autopiloten skal hjelpe en fersking med det letteste av alt og overlate det vanskeligste til er jo ingen god ide.....

Har store problemer med å se at denne saken kan erstatte en fly-buddy for har erfaring.... :?

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 09, 2008 7:11 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Art tech, hmmmmm? billig yallamerke som skal lage en meget avansert dings som Futaba, JR og andre ikke ser seg bryet verdt å tilby. KAN det overhodet ha potensiale til å virke i det hele tatt?????
Jeg er meget skeptisk, hadde til og med vært det om det hadde stått Futaba på den.
jeg har hatt en Walkera fjernstyring som fulgte med "flying boat" den var av akkurat passe kvalitet til at jeg etter å ha forsøkt å fly med den EN gang tok og moste den så hardt i betonggulvet (ett år siden) i boden at jeg fremdeles finner små biter av den når jeg rydder i hyllene.
Tipper dette er av omtrent samme kvalitets nivå

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons Jan 09, 2008 10:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
vector 250 skrev:
Art tech, hmmmmm? billig yallamerke som skal lage en meget avansert dings som Futaba, JR og andre ikke ser seg bryet verdt å tilby. KAN det overhodet ha potensiale til å virke i det hele tatt?????
Jeg er meget skeptisk, hadde til og med vært det om det hadde stått Futaba på den.
jeg har hatt en Walkera fjernstyring som fulgte med "flying boat" den var av akkurat passe kvalitet til at jeg etter å ha forsøkt å fly med den EN gang tok og moste den så hardt i betonggulvet (ett år siden) i boden at jeg fremdeles finner små biter av den når jeg rydder i hyllene.
Tipper dette er av omtrent samme kvalitets nivå



:lol: :lol: :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 13 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC