Bare å glemme 40 totakt eller 52 firetakt hvis du vil kunne hovre. Jeg har hatt 91 firetakt i flere 40 size fly, både 3-D og normale fly. Det har vært suksess hver gang. Til de fleste fly anbefales for små motorer, jeg har hatt en Razzle 3-D og der anbefales 40-46 totakt, jeg fløy med 91 firetakt og det var såvidt nok til å komme ut av hover. Jeg heiv da i 91 totakt og det ble akkurat passe, så det så. Man får aldri for stor motor i et 3-D fly, kun for stor vekt. Jeg tenker ikke size, men kun vekt/power når jeg motoriserer et fly. Hadde jeg kunnet få en 20 kubikker på 500 gram så hadde det nok sittet en slik i snuten på min 40 size katana
Generellt bør du kunne hovre med gasstikka på midtstille for å ha plenty power å spa på med for å komme raskt ut av hover og opp når man føler at man er i ferd med å ramle ut av hover (ganske viktig hvis du er i ferd med å drite deg ut kun 1-2 meter over bakken). Å ha stort kraftoverskudd blir faktisk mindre og mindre viktig etterhvert som man blir tryggere og har mer kontroll, da flyr man rolig og greit ut av hover og trenger ikke å kunne "punche ut"
Hvis du har en 91 firetakt ville jeg prøvd den og hvis du da må blye ned halen veldig mye for å oppnå anbefalt tyngdepunkt så kan man skaffe seg en ASP XLS 52 (sinnsykt sprek når man kjenner til noen små triks
)som drar omtrent like mye som 91 firetakt og får da lettet snuten med 150 gram.
Dette er den økonomiske måten å gjøre det på, hvis penger ikke spiller noen rolle så er som nevnt saito 82 eller YS 63 tingen, men de må ha 30% fuel for å yte det de lover.