Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 2:45 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Tor Mai 01, 2008 10:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jaja, idag hadde jeg med med 2 helikopter og 3 fly til steindalen for å prøve lykken. Det ble ikke så mye lykke, men det er ingen bombe. Jeg prøvde først T-rex 600, men ga meg etter en halv tank fordi at jeg syntes at det oppførte seg rart. Kommer til å lage en ny tråd på det.

Jeg fløy så litt med T-rex 450, og det ble meget vellykket. Fikk herjet godt med det, og gjorde litt inverted også :D

Så kom høydepunktet for dagen. Eller jeg håpte kanskje at det skulle bli det :lol:
Extra 300 med 15cc 4-takter. Fantastisk flott lyd, og MYE power. Det kom seg VELDIG lett opp og jeg fikk tatt et par runder med det før jeg entret en sving litt dårlig og mistet kontrollen. Sikkert ikke det lureste å fly rc i pillerus. Kanskje det kunne gått litt bedre uten tabletter innabords, følte at reaksjonsevnen ikke var på topp. Men uansett, flyet gikk beint ned, og selve fronten med motoren knakk av. Vet egentlig ikke hvor reparerbart det er, men jeg har lyst til å gjøre et forsøk, for jeg likte krafta i flyet. Det virket egentlig veldig lettflydd, men jeg følte at det gikk mye fortere enn nødvendig, så jeg lurte på om jeg skulle gå fra 14x6 til 14x4 eller 14x5 i propellstørrelse. Eller hva sier du Vector250? :D

Jeg hadde på forhånd justert ned utslag på balanseror for å gjøre flyet litt snillere, og trodde kanskje at de ikke var justert ned nok, men når jeg ser på videoklippet fra styrten, så er det nok en kombinasjon av smertestillende, høy fart og amatørpilot som gjorde til at det endte i bakken.

Etter alt dette så prøvde jeg å ta opp et Giles G202 med 10cc 4-takter. Dette ble rett og slett idiotisk. Blandinga var kanskje for feit, og jeg brukte gjerne gassen litt for lite før take-off, for turtallet ville rett og slett ikke opp når jeg slapp flyet. Når det først kom seg en halvmeter opp i lufta så traff det bakken med hjula igjen rett etterpå, og de ble revet av. Når hjula ble revet av så traff naturligvis propellen bakken og knakk. Hjula hekta seg opp i et lite parti med bløt jord eller noe når det tuppet nedi marka. Jævla teit egentlig, og da gadd jeg ikke mer. Tok ikke opp traineren heller, 3 kræsja fly av 3 mulige er ett for mye :lol:

Har bestemt meg for følgende. Jeg kommer til å ribbe Giles'n, og henge det opp i butikken. Er et tøft fly, men jeg har ikke plass til det, og syntes 15cc 4-takter var veldig spennende :D

Jeg kommer altså til å prøve å snekre sammen Extra 300'n igjen, og heller forsøke å holde liv i det en stund.

Regner med at jeg kommer til å selge traineren, for selv om jeg er nybegynner, og kræsjer fly hele tiden, så føler jeg at jeg er forbi trainer-stadiet. Eller egentlig så er det nok bare det at jeg liker store motorer :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 9:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
stressballen skrev:
Det virket egentlig veldig lettflydd, men jeg følte at det gikk mye fortere enn nødvendig, så jeg lurte på om jeg skulle gå fra 14x6 til 14x4 eller 14x5 i propellstørrelse. Eller hva sier du Vector250? :D
:D



14x6 er standardpropell for en 91 firetakter og gir faktisk ikke så mye fart (alt er jo relativt og her kommer erfaring inn, jeg syntes at trainer med LA 46 gikk fort i begynnelsen :lol: ), en 13x8 vil gi mye mer fart og ca samme turtall på motoren. 14x4 og 14x5 er i minste laget for en 91 fs.

Hvis man har plenty power, men føler at ting går litt vel fort for seg så er det bare å huske på å dra litt tilbake på venstrestikka så roer farten seg ned :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 9:51 am 
RC-Nerden
RC-Nerden
Brukerens avatar
Innlegg: 406
Bosted: Florø
Jeg bruker og 14x6 på ASP 91 og den bremser i stup så jeg synes heller ikke farten er så voldsom. Tror det meste jeg har logget er 130 km/t.

Er nok bare en vanesak :)

_________________
Reinhardt Dankertsen 75-mod

In the 60's, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 1:46 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
APC har en prop som heter 14x4W (wide) Den kan du bruke på 91 fs, fordi det ekstra bladarealet laster ned motoren til omtrent det samme turtallet som den yter med en normal 14x6, men som sagt jeg har funnet at helt normal 14x6 duger godt til det meste. Passelig med toppfart, mye drag og power.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 9:57 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Mener at jeg aldri var noe særlig over halv gass på stikka, men syntes allikevel det gikk fort. Pett4 såg på også, og han fikk det samme inntrykket om farten iallefall. Det kan jo hende at det er jeg som knoter med stikkeutslaget også, jeg hadde verken hode eller reaksjonsevnen på plass. Men da tror jeg rett og slett at jeg gjør et forsøk på å fikse det, og prøver med samme propell igjen. Minus smertestillende.

Kjenner at jeg sitter med et sterkt sug om å prøve igjen, for jeg likte krafta og flyet veldig godt.

En annen ting, Jeg tenker å flytte en ASP61 over i et annet fly, hvilken vekt bør jeg holde flyet under for at den motoren skal kunne holde det greit i hover?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 10:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Min Katana veide 2200 gram pluss fuel og det er på grensen til hva 61 fs klarer å dra rett opp ut av hover.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 10:36 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg burde prøve å holde meg på et par kilo da, det burde vel gi power i overflod. Skal snoke litt.... :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 10:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Denne har jeg spekulert litt på: http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produ ... riID=10000

Burde passe midt i blinken til 61 fs, men det får vente for min del, for jeg har en del fly liggende i esker som skal bygges og brukes opp :lol:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Rapport fra Steindalen
InnleggSkrevet: Fre Mai 02, 2008 11:13 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ånei.....huff.....

Ikke vis meg flere bilder av fly nå.....jeg kan ikke kjøpe flere..... :(

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC