Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 7:21 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jun 01, 2008 10:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Yess, idag fløy jeg endelig MVVS 26 ccm bensinmotoren min for første gang. Den passer perfekt i dette flyet (harrier 90) og gikk knallbra fra første oppstart. Takket være tunedpipa så har den nok power til å akse ut av loddrett hover på et øyeblikk. Hvis jeg fortsetter å fly mye med denne motoren sparer jeg så mye på fuelbudskjettet at dette alene frigjør en del midler til å kjøpe annet stasj, me like it alot 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jun 01, 2008 10:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvordan er lyden i det kontra 4-takt? Regner med at det er fin lyd?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jun 01, 2008 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det var meget behagelig lyd av den, ikke slik irriterende typisk bensinmotor lyd (metallisk, ekkel lyd) Den hørtes vel egentlig ut som en noenlunde godt dempet glow totakter. Men det er ingenting som slår gromlåten av en firetakter da :wink:

Det som er fint med bensinmotor er at den er omtrent 100% pålitelig. Tomgangen kan senkes til meget lavt nivå uten at motoren stopper, trenger ikke tenke på å stille forgasser (for mager, for rik....bla bla bla osv..) Motoren får stødig supply av fuel uansett manøver i lufta eller hvor lange fuelslanger man har og uansett hvor man plasserer tanken i flyet. Dette pga at forgasseren er utstyrt med pumpe og får frem fuelen samma søren, dette er ingen selvfølge med en vanlig glow motor der man må ta spesielle hensyn ved tankoppsett (sinnsykt viktig på 3-D fly)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 10:32 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
bensinmotoren min for første gang.


Velkommen etter!!! Det er kjekt å kunne være et forbilde når det gjelder flyving med "gasser" rikignok har jeg jo over dobbelt så stor motor som deg da, men her må det selvfølgelig også være plass til gutter med småmotorer!!!

Sitat:
fint med bensinmotor er at den er omtrent 100% pålitelig. Tomgangen kan senkes til meget lavt nivå uten at motoren stopper, trenger ikke tenke på å stille forgasser (for mager, for rik....bla bla bla osv..)


Ja den har vi jo hørt litt av i det siste!!!! Gasser'n min går så pent at det er nesten ikke vits i i stoppe den mellom flyturene...! Den kan bare stå å "idle" for seg selv.... 8)

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 5:58 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Dobbelt så stor motor hadde jo vært fett det, hvis bare også ytelsen hadde vært dobbelt så stor. Du har vel ikke 7.6 hk i din har du??? nei tenkte meg det ja... :lol: :lol:

Jeg har valgt motor med omhu uten å tenke på at det må være billigst mulig og komme fra Kina. MVVS 26 kubikkern er vel noe av det grommeste som lages og ytelsen pr kubikk er det INGEN som kommer i nærheten av. Så det så...... :D

PS, jeg vet du er drit misunnelig for det er vel flere av dine fingeravtrykk på den motoren enn mine egne :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 9:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Var nære på to ganger idag. Jeg hadde litt hastverk da jeg hesjet inn denne bensinmotoren og batteriet til tenningen ble derfor ikke stripset fast inni flyet. Når jeg så ble litt varm i trøya og begynnte å fillriste flyet litt i lufta så flakset selvfølgelig batteriet løst rundt omkring og nappet ut kontakten til tenningen. Det ble bråstopp i en ganske lav hovring, heldigvis hadde jeg akkurat nok høyde til at jeg fikk opp farten til å akkurat klare å rette opp snuten igjen. Satan det var close og understellet ble temmelig bredbeint og bøyd.

Litt etter at ting var på plass igjen fikk jeg en MAJOR radiohit, da var jeg meget lavt på vei inn for å hovre og det var kun raske reflekser samt at radioen kom inn igjen etter bare ett sekund som gjorde at det endte godt, men det sekundet den var borte var nok til å gi full gass, fullt balanseror og ett eller annet med sideror og høyderor også (flyet gikk helt bananas). Jeg var sikker på at dette kom til å gå til helv.te, men en blanding av flaks og riktige reflekser reddet det inn igjen såvidt......puh

Jeg blir mer og mer skeptisk på denne Optic radioen min, har aldri hatt radiokødd før jeg kjøpte denne. Nå skal jeg jaggu meg bruke min gamle Flash4 SINGLE conversion radio neste gang for å se om jeg får glich på denne også (det har ikke skjedd før, så langt) Funker ikke den 100% heller så blir det 2.4 ghz

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 9:20 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 762
Bosted: Florø
Jo var close den siste idag ja :lol:

Men det gikk jo greit, og lyden av motoren var bare avslappende.

_________________
Terje Pettersen, Florø


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 11:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
Jeg har valgt motor med omhu uten å tenke på at det må være billigst mulig og komme fra Kina. MVVS 26 kubikkern er vel noe av det grommeste som lages og ytelsen pr kubikk er det INGEN som kommer i nærheten av. Så det så...... :D


ooooooohhhhhh nå ble jeg redd!!!! Hva F. betyr pr kubikk???? Kansje det også er sinnsykt god ytelse i den motoren din i forhold til propellmutter-diameter også???? NEI, her er det effekt i forhold til pris og vekt som betyr noe!!! Dersom du er så heldig å få den pipetrimmede forsilbrenneren din i nærheten av den thrusten jeg har, så ha fortsatt jeg bare betalt 1/3 av det du har for samme ytelsen :lol: :lol: :lol: Dessuten er vekta på min motor den samme som din med pipe, jernbend, gammeldags NiCad-pakke og modul++ Jeg vinner enten du sammenligner pris i forhold til vekt og ytelse!!!!!

At den kommer fra Kina er jo bare å betrakte som en u-hjelp! Sikkert mange flittige barnehender som har fått ukelønnen sin derfra! Ikke mange andre som kombinerer hobby med solidaritet!! :!:

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Man Jun 02, 2008 11:42 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
:lol: :lol: Ja billig er motoren din, det skal du ha 8) Det er vel derfor den skriker og knirker når man snurrer litt på propellen :lol: :lol:
Min har innebygget safety mode som automatisk slår av cdi`n hvis flyet står inaktivt på bakken i mer enn 90 sekunder etter at motoren er stoppet (motoren starter altså ikke og skader deg når du Yalla står og beundrer den og flikker på propellen :wink: )og hvis batteriet er iferd med å ebbe ut så sier cdi`n ifra ved å retardere tenningen så mye at man merker tydelig powerloss og da skal man lande umiddelbart. Dette er high tech som selvsagt koster, men skal man ha det beste så........ 8)


Oh shit, jeg glemte å nevne det grafittbelagte stempelet (MVVS exclusive) som senker friksjonsvarmen og tillater enda mer effektuttak, som sagt high tech

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jul 06, 2008 8:08 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Siden denne motoren er den eneste jeg har som så langt har unnsluppet bruk av Dremmel i rødvin/cognac rus, så syntes jeg at det var på tide med en liten justering. Ikke det at jeg er misfornøyd med en på noen måte, men mye vil ha mer og siden jeg hadde en forgasser fra en gammel motorsag liggende å slenge så måtte den prøves. Etter litt research på nettet viste det seg at den forgasseren er bortimot optimal for min motor og med litt yallamekk (full demontering, renblåsing, sølv lodding, liming for å øke diameter på fuel nippel) så passet den fint på motoren. Fikk start med startgass men så stoppet motoren igjen og det var mye skruing på nålene før jeg begynnte å nærme meg optimal innstilling. Tomgangskruen er perfekt, så nå starter motoren lett og etter å ha leanet litt på hovednåla ga motoren for første gang 9000 rpm på 18-6 propellen. Neste gang jeg er og flyr skal jeg finne det punktet der motoren gir max og jeg satser på å oppnå 9100-9200 på denne sleiva. Da begynner det å bli meget bra og original motor er oppgitt til 8700 på denne propellen. De siste 500 rpm utgjør utrolig mye selv om det høres lite ut.

Jeg har dritlyst til å modde pipa også, men er litt skepisk til hvor mye økning i støy det blir. Ved å kappe av de bakerste 10 cm av pipa så fjerner man demperdelen av pipa og frigjør enda mer power og det er faktisk mulig å overskride 4 hk.

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jul 06, 2008 8:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Er den eventuelle økningen i støy et problem på marka?
Hadde jo vært tøft å bikke 4hk... :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 95 blyfri og 3% totaktolje
InnleggSkrevet: Søn Jul 06, 2008 10:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Lydnivået er oppgitt til å bli 97 db på 1 meter etter pipekutting og det er ikke så ille, hvis det viser seg å stemme da :)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC