Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 10:51 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Erfaringer med "gasser" i fly
InnleggSkrevet: Ons Aug 13, 2008 7:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Har flydd en del turer med 52ccm bensinmotor i modellfly. Vil dele noen erfaringer:

Motorene med små standard-potter støyer noe j*vlig! En må bruke ekstra demping. Jeg har brukt 160 size purple tuned pipe. http://www.justengines.unseen.org/acata ... Pipes.html
Med ekstra demping og stor propell, blir støynivået svært lavt.

Ytelsen er noe redusert i forhold til samme volum på glow... i tillegg veier dei noe ekstra.

Pass på å sjekke rekkevidden på radio'n pga støy fra tenningsmodule.

Forbruket av drivstoff blir langt lavere. Dermed kan en spare vekt med mindre tank. Tankplassering er heller ikke så kritisk pga pumpe på forgasser. Kan plassere tank i tyngde-punktet.

Generelt blir det mye mindre skruing på nåler. Startproblemer har jeg ikke hatt enda! Den bare går og går hehe :lol:

Kan strekt anbefale bensiner til litt større fly, fra 1,5m (3d) og oppover!

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Erfaringer med "gasser" i fly
InnleggSkrevet: Lør Aug 16, 2008 10:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det blir penger av det også, for hver gang du har tømt en 4 liter kanne med 95 oktan kan du trygt regne med at det hadde gått bortimot 10 liter med glowfuel. 52 kroner vs 5-600 spenn kroner. Dette oppnår du jo på bare 4 økter ned på marka. Da er motoren innspart i løpet av 2-4 uker med litt flyging:-)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Erfaringer med "gasser" i fly
InnleggSkrevet: Lør Okt 18, 2008 9:21 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Bensiner er økonomisk i bruk, men jeg gikk lei og savnet den dritgromme firetaktslyden, så jeg har byttet ut bensiner`n med supercharged YS 110 og skal brenne litt 30% nitro igjen. Regner med at power`n blir litt mindre enn hva jeg er vant med, men så er jo flyet lettet med ca 1 kilo så det kan bli bra likevel :D

Lyden er iallefall uslåelig 8)

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC