Dato/klokkeslett: Lør Apr 27, 2024 8:30 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 170 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Lør Mai 12, 2012 11:31 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Satt å kikket litt på Servonaut, er det sånn å forstå at jeg må kjøpe alt individuelt, lysmodul, fartsregulator, lydmodul, høytaler og separate leds?

F.eks en M20+ regulator, SMX lydmodul, MM4 multiswitch til ekstra lys utenom kjørelys som går ut i fra M20+. Og at lys styringen krever egne brytere på radioen?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Lør Mai 12, 2012 12:14 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Synes å huske at det var slik ja, men er ikke sikker.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Lør Mai 12, 2012 4:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mye fin inspirasjon på YouTube ja.



Ellers tok jeg å bestilte en shift gate: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... OC:US:3160.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Lør Mai 12, 2012 11:02 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Bruker M20+ og SMX lydmodul i 620 min. Er to trinn med lys, til forskjel fra FMU som har 3 trinn.
Kan til gjengjeld belastes mykje meir. Må kjøpe alle Led's utenom, men det finnst komplette sett å kjøpe for dei som vil.
Eg har biler med både MFU og servonaut, kjøyreopplevelsen med servonaut er en heilt annen enn med MFU. I mine auge mykje bedre. Litt meir arbeid å lage til, mykje bedre etterpå...
Dersom man skal "gå bananas" med lys som f.eks Håvard, er det litt enklare med Servonaut, fordi f.eks solskjermen med 4x lyskastere er lagt ut for servonaut, dvs felles + og styring på minus. Går sikkert ann å få det til med MFU også, mulig man trenger nokre ekstra relemoduler type robbe duoswitch e.l.
SMX lydmodulen har 3 forskjellige lyder, scania V8, MAN R6, og Mercedes V6. Og lyden følger gasspådraget perfekt. Viss man er litt brå på gassen med MFU, blir lyden hengande etter, og dette synnst eg er veldig irriterande. Eg held i alle fall en knapp på Servonaut...

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Lør Mai 12, 2012 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ok, då blir det vel regulator, lydmodul, høytaler og høytaler kasse. Kjører du vibrering med Servonauten og? Så ingen egen modul for dette. Er kanskje ikke nødvendig? Kom opp med en pris på ca 3860 for lyd og lys uten leds. Er det BEC spenningen som går ut på lys utgangene på regulatoren? Om det er det kunne jeg begynt å lage til lys før jeg har regulatoren, så er den jobben gjort hvertfall. Greit å få ledningstrekkinga gjort.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Søn Mai 13, 2012 12:15 am 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Har ikkje noko vibrasjon på 620. Blir meir skraml med dinna vibreringa. Det er 7.2V(7.4V ved LIPO) spenning ut på lysutgangane på M20+.
Las i ei anbefaling frå dansken at ein skulle bruke 6V når man beregna motstandane, veit ikkje heilt korfor. Eg lagde meg til med et pot-meter 1kohm i serie, lodda på ein deansplugg og et multimeter med mA måling DC. Plugga i eit 6cell NIMH og så regulerte eg ned motstanden til eg fikk i underkant av 20mA gjennom Led'en. Gjerne 2 i serie, aldri i parallell. Så målte eg ut potmeteret og lodda inn en tilsvarande motstand. Dersom ein vil ha svakt lys(parklys) har ein litt større motstand så det går mindre mA i dioden, gjerne 10-12mA.
Er kanskje en molbo-metode, men den er bombesikker, og ein slepp å ta det igjen når ein har feilberkna motstanden.

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Søn Mai 13, 2012 12:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ok, sendte nettopp en mail til danske for å dobbeltsjekke. Blir mye samme som på bilene mine dette. Har diverse motstander liggende for å tilpasse meg inngangsspenning enten fra BEC eller direkte fra batteri, samt for å kunne roe ned noen av de sterkere LEDene, spesielt for baklys som jeg liker å ha litt lavere. Jeg kan uansett feste LEDs og trekke ledninger, så monterer jeg motstandene i førerhuset. Kanskje jeg tar å lager til et koblingspanel for alle ledningene som kommer inn, og lager et system for å kunne skifte ut motstander etter behov. Da kan jeg hvertfall lett eksperimentere og teste litt uten å måtte lodde hele tiden.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Søn Mai 13, 2012 2:24 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Begynte på ledningstrekkingen. Ferdig med det jeg har planlagt bak. Høyre og venstre blink, høyre og venstre baklys/bremselys, og trukket ledninger til ryggelys. Ryggelys følger ikke med denne bilen av en eller annen grunn, men jeg tenker å plassere en eller to ved siden av skiltet. Må bare finne meg noen fine holdere. Vurderer type runde som Håvard har som tusenmetere i fronten av sin bil om de passer. Baklysene vurderer jeg å flatpusse og gi en matt overflate for å gi bedre spredning.

Scannet dekal arket for å kunne gjøre endringer på eksisterende grafikk før jeg lager det til som water slide. Tenker å bruke en del av den hvite skriften, men den må da gjøres om til svart for min del. Bildet er stooort, men jeg scannet i så høy oppløsning jeg kunne for å lage best mulig dekaler: http://stenbakk.no/bilder/rc/tamiyaford ... eromax.jpg (45 MB)

Lastet og opp manualen sånn i tilfelle: http://stenbakk.no/bilder/rc/tamiyaford ... Manual.pdf

Ledningene er kun trukket og ikke festet i ramma, det gjør jeg ikke før ene enden er loddet på plass slik at jeg kan stramme opp alt sammen for å få det ryddig og skjult. Borret hull i traversene før jeg monterte dem, så trekkingen var bare dillete men ellers ganske rett fram.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 14, 2012 9:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
I går og i dag har jeg malt litt på interiøret. Brune skinnstoler, mørkegrått dashbord med alu front. Skal ha på litt dekaler for å gi det hele en siste piff. Kjøpte en 100T motor i dag og har montert og testet denne. Stua blir litt trang for en skikkelig test, men jeg vurderer å skaffe en 55T også for å teste. Ellers har jeg fundert på annen farge enn hvit. Har noe annet stående som nok vil kunne bli tøft og kanskje litt annerledes. Får ta en avgjørelse på dette i morgen når jeg har tid til å lakke. Kjøpt meg en plastic cleaner i sprayform som også blir spennende å prøve.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 14, 2012 9:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kan bestille en 55T til deg om du vil. Har kanskje en til overs selv også, da jeg har 3-4 stk liggende av denne :mrgreen:
Syntes du at det gikk for sakte eller? Selv er jeg veldig fornøyd med farten på 100T

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 14, 2012 9:43 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mulig det bare er sjokket etter å ha kjørt sølvkanne :P Men siden prisen på motorer er så lav hadde det vert morro å teste. Tenkte og å regne ut skala hastigheter og kikke litt på dette opp mot hva som er komfortabelt å kjøre med. Men bare bestill en om du ikke har inne.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 14, 2012 11:34 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Du kan få låne min 55t for å teste om du vil? Ligger i hylla over pulten min på Skala1 ;) Skal innom der etter jobb rundt klokka 16 i morgon..

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 14, 2012 11:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Håvard skrev:
Du kan få låne min 55t for å teste om du vil? Ligger i hylla over pulten min på Skala1 ;) Skal innom der etter jobb rundt klokka 16 i morgon..


Har du byttet til 100T også eller?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Tir Mai 15, 2012 7:19 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1267
Bosted: Florø
Jepp ;)

_________________
Håvard Stubhaug

Kyosho JetStream 1000 (5,3cc) - JP Mikroheli - Robbe Odin 1:25 scale - ProBoat BlackJack 55 (26cc) - ProBoat BlackJack 26 Brushless - Tamiya 1/10 M-03 Suzuki Swift WRC Edition - Thunder Tiger FM-1e Motorcycle - Team Losi Muggy (4,27cc)


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas sin Tamiya Ford Aeromax
InnleggSkrevet: Man Mai 21, 2012 11:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk testet 100T motoren på bana på Skala1 i går, og det gikk litt bedre når jeg hadde mer plass å strekke ut på. Regulatoren var ikke riktig innstilt for endepunkt heller, så jeg fikk litt mer ut av den. Kåre mener hans fortsatt er raskere selv om han kjører med NiMH og jeg hadde LiPO, men vi fikk ikke testet de mot hverandre. Tenker jeg utsetter dommen på motor til Servonaut regulatoren er på plass og jeg har fått byttet radio. Kommer til å teste med Spektrum DX7S til å begynne med for å slippe å legge ut mer penger på enda en ny radio helt med en gang.

Ellers er malingen i full gang. Fire strøk er lagt, og alt så flott ut, helt til jeg tok fram en sterk lampe og gikk over alt i detalj. Selvsagt var det en renning! Midt på høyre dør... Så nå skal malingen få tørke skikkelig før jeg går over med våtslipepair for å få denne vekk, så får denne delen et siste strøk eller to med maling før jeg går over til dekaler. Når dekalene er på plass avslutter jeg med klarlakk.

Lyd og lys håper jeg å få på plass så snart feriepengene kommer :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 170 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC