Tror jeg har falt ned på en endelig løsning for vinsjene nå. Tenkte lenge på Henning sitt forslag om å bruke to lavt girede motorer, og dette er i utgangspunktet en god idé. Men jeg tror det kan bli utfordringer med å holde riggen på plass når en båt er heist opp. Løftekraften ville blitt enorm, men behovet er egentlig ikke der når vi tenker på hvor mye en speedbåt i størrelsen jeg får plass til mellom skrogene vil veie.
Derfor har jeg valgt den kanskje enkleste løsningen, seilvinsjer. Et alternativ er f.eks
http://www.cornwallmodelboats.co.uk/aca ... hs785.html med en løftekraft på 11 til 13,2 kg. To av disse vil være mer enn nok til mitt formål. Det er også enkelt å lage til en trommel i passe størrelse slik at jeg slipper å justere endepunkt for passende løftehøyde. Løftehøyden jeg tenker på er ca 20 cm, og med 3,5 omdreininger fra begynnelse til slutt skal det gi en omkrets på 5,7 cm på trommelen. Dette skal gi en diameter 1,81 cm. på Jeg har plass til opp mot 11 cm diameter trommel, så her er det også rom for justeringer. Med 11 cm trommel kan jeg få hele 120 cm løftehøyde!
Som nevnt tidligere er planen å lage en totalt avlastet aksel som trommelen går på slik at vinsjen ikke må bære noe vekt i seg selv. Litt konstruksjonsmessige utfordringer, men jeg tror det skal gå greit å lage en ferdig modul som jeg kan montere alt i for så å føre den ned mellom to spant i skroget og feste det hele. Diverse hjul og ting må på plass for å føre wire fram til løftebukken, og bukken i seg selv blir en utfordring å få både stiv, tung og stabil nok i sporet sitt til at den fungerer feilfritt hver gang, samtidig som den skal kreve lite vedlikehold.
Så snart materialene til broene er på plass kan jeg begynne å konstruere bukkene og sporene disse skal gå i. Det blir spennende