Problemet med kabel blir jo kontinuerlig rotasjon. Print plater er kanskje ikke rette materialet, men spekulasjonene mine går kanskje på en annen ting enn det du tenkte på, nemlig slitasje på banene siden metallet på printkort er rimelig tynt. Jeg skal tenke videre på løsninger her. Kanskje jeg kan finne tak i en kablet løsning som takler rotasjon. Det er jo og mulig å få 360 graders rotasjon uten å gå kontinuerlig, og uten å modifisere servo. En servo stretcher kan gi +- 180 grader i hver retning for en vanlig analog servo:
http://www.readymaderc.com/store/index. ... cts_id=171.
Jo jeg tenkte også mye på plasseringen. Den plassen jeg nevnte mener jeg er det beste kompromisset, men jeg ønsket i utgangspunktet å ha et kamera montert høyere opp forran for navigering til lokasjon. To kamera blir nok ikke aktuelt på en stund pga pris. Det er alt for mye annet som må prioriteres for å få båten fullverdig før noe slikt kan komme på plass. Jeg drev å tenkte på en løsning for å bruke ett kamera som kan høydejusteres på en eller annen måte. Det gjør jo hele operasjonen en del mer komplisert, men burde jo være fullt mulig med en ekstras servo moddet til kontinuerlig kjøring, eller en liten giret elektromotor, montere hele kamerahuset på skinner og lage en heisløsning enten ved å vinsje den opp i spor, eller la den klatre langs en tannplate ved hjelp av noen tannhjul og belter. En annen bakdel dette fører med seg er total høyde på båten, og hvor enkelt det blir å demontere for transport.
Kameraløsning blir nok uansett ikke aktuelt før litt ut på våren, så det er mye tid å planlegge på.