Dato/klokkeslett: Tor Mai 02, 2024 1:42 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 2:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Går nok an å konstruere korga i forskjellige kvadrater i sammensetning, slik at hver del på siden av et spor er stive i seg selv. Alternativt kan du jo alltids gå ut fra at du fanger båtene med fronten inn mot din, slik at et eventuelt spor ikke trenger å være langt. Om f.eks korga totalt er 50cm lang, og du har et 10cm langt spor, så vil jo kanskje det være nok til at båten blir mye lettere å fange inn. Er kanskje litt lurt å tenke på det nå iallefall, før du har kommet for langt i konstruksjonen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 3:13 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mtp hvor vanskelig det var å få en båt inn i tunnellen i det hele tatt tror jeg nok at et slikt spor vil være veldig vanskelig å utnytte. Jeg kommer til å konstruere det som en rett bjelke, og heller tilpasse antennene mine slik at de gir etter for eventuelt trykk/kort antenne/plassert langt bak på skroget slik at de ikke er i veien.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 1:44 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, med andre ord en båt som bare kan brukes til dine båter :wink:
Jeg tror seriøst at dette kan skape problemer med båter som bruker vanlig antenne iallefall. Ofte er båten tyngst der antennen er, eller iallefall i nærheten, og om denne delen av båten alltid blir liggende utenfor korga, så vil jeg tro at du får ei korg som alltid må løfte tungt i den ene enden. Om det er vanskelig å fange inn en båt, så blir det iallefall ikke lettere med en antenne som skaper problemer. Om du først har fått fronten på båten inn, så tror jeg at antennen bare vil følge på automatisk om den har et sted å gå. Legger ved et banalt bilde over hva jeg tenker på. Kan jo selvfølgelig lage sporene formet som en trakt eller noe også.

En annen tanke er å ha noen innstikkrør på korga, slik at du f.eks kan stikke inn en modul for antenner. Det kan da være en forhåndsbøyd modul av pianotråd, eller sammenlodda messingrør eller noe.

Hvis vi sier at du har en korg som er 100% størrelse, og at du heller lager den i fast form ca 80% størrelse, der den siste 20% er en løs korgmodul som kan byttes ut med f.eks antennemodul, eller endemodul med høy kant, eller whatever. Altså ei korg som kan endres med enkle grep.


Vedlegg:
korg (600 x 433).jpg
korg (600 x 433).jpg [ 23.56 KiB | Vist 7574 ganger ]
korg 2 (600 x 433).jpg
korg 2 (600 x 433).jpg [ 22.78 KiB | Vist 7574 ganger ]

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!
Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 2:47 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Første test av krybba er klar. Video av test på bordet under.

Det er fortsatt mye å gjøre. Det er justeringer som mangler, smøring i spor og føringsrør, etc, så det går litt trått til tider. Jeg kommer ikke til å gjøre det før alt er tilpasset og forsterket med epoksy for å unngå fett på steder som skal smøres inn.


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 1:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Looking good, ingen tvil om det, og ser ut til å fungere bra. Men jeg gleder meg til å se systemet i praksis :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Mar 18, 2012 4:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk et lite problem med at korga hang seg opp i ene skinna når jeg testet på Storevatnet. Mer filing må til, men ellers tror jeg det nærmer seg at den siste finishen kan legges.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 24, 2012 5:40 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk testet denne litt mer i dag. Korga er det ikke gjort noe med, så den la jeg igjen hjemme. Hentet inn seilbåten til Håvard ved å tvinge den halveis inn i tunnellen, og greide å dytte den til land. Opplevde store forstyrrelser i dag, noe jeg ikke har hatt på lenge. Mulig svake senderbatteri er årsak, må sjekkes. Tror jeg må prioritere å konvertere radioen til 2,4, og kanskje bytte til børsteløse motorer for å fjerne alle støykilder.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Mar 31, 2012 9:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Laget ny korg. Enklere prinsipp, ingen styrestag på sidene. Litt smalere enn tunnellen for å unngå heng. Tror denne vil gjøre jobben bra nok. Målet er hvertfall at den skal greie å hente noe i morgen, men jeg sliter nok med å treffe båter som er langt fra land uten kamera. Vinden kan og bli en utfordring. Tar den med så får vi se.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Apr 01, 2012 7:24 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siden det blåste for mye for redningsbåten i dag ble den stående hjemme. All vanntettingen jeg gjorde i går til ingen nytte!

Men men, nå har jeg begynt ombyggingen av radioboksen. Den i midten blir fjernet og jeg lager to nye til hver side på toppen. Ene blir til radio, andre blir til kamerasystem når dette kommer på plass. Må se om jeg kan framskynde kamerakjøp, for jeg tror ikke båten blir spesielt brukende før det er på plass.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Apr 01, 2012 7:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg bare lurer, med tanke på vindproblematikken, har du mulighet for å gjennomhulle tårnene? Hvis det er store flater så tåler den gjerne mer vind om noe av vinden går gjennom tårnene.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Apr 01, 2012 7:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kan sikkert gjøre det på ytterste platene, men innerplatene må jeg nesten ha slik for styrke og stivhet. Jeg tror uansett at det blir lettere å få kontroll på dette når jeg får kamera på plass. Kanskje jeg setter inn baugpropeller for å hjelpe til også :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Apr 01, 2012 7:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
En mister ikke så mye stivhet ved gjennomhulling av plater, dog innen rimelighetens grenser. Så lenge plata er godt festet rundt hele ytterkanten så opprettholder stivheten seg ganske bra. Men selvfølgelig, det finnes grenser. Sikkert ikke mye vits i å gjøre det kun på en side tror jeg.

Det verste for denne båten er vel kanskje å bli liggende stille med forsiktig manøvrering i vind? Tror den vil klare jobben så lenge du kan fange inn fartøyer i en jevn flyt, der du har litt fremoverbevegelse på skuta hele tiden. Men da er det jo også viktig å få stoppet opp og heist kurven på forholdsvis kort tid før vinden får gjøre for mye ugagn.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Apr 01, 2012 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja, tror jeg avventer store endringer før jeg får testet med kamera. Uansett, i dag var ikke dagen for den type båter som trengs å reddes, så under normale forhold bør det egentlig gå bra.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Apr 02, 2012 7:28 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nye radioboksene tar form.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Thomas: Byggetråd - Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Apr 06, 2012 11:26 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Myyyye lodding i kveld. Alle servoforlengere er endret og loddet på nytt. Hadde problem med slitasje på koblingene mellom skrog og radiobro, men nå er dette endret til en patent som vil være mindre sårbar og lettere å vedlikeholde om det skulle skje noe igjen. Nettopp testet og alle nye ledninger fungerer, så i morgen må den testes på vannet. Har ikke fått testet siste versjon av korga enda, men den henger seg hvertfall ikke opp når jeg tester hjemme.

Det tomme radiorommet er beregnet på kameraløsningen når denne kommer en gang.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC