Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 3:53 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Nov 25, 2011 11:55 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg pleier bare å avrunde enden på et rør, og lodde det fast på akslingen. Først pusser jeg litt på akselen for å gi bedre feste for loddetinnet. Etter at det er loddet på, så borrer jeg igjennom. Jeg bruker gjerne å fortinne delene i tillegg. Om du bruker loddepasta her, så vil den starte en "flow" for loddetinnet, og gjøre det lettere å forsikre seg om at loddetinnet tetter helt.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 1:09 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Smørenippler er laget til, skal bare forlenge dem med litt slange, akslinger er festet, og det er laget til rorhylser. Rorene er også laget, står nå og tørker etter et par lag epoxy.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 3:35 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser veldig bra ut, med ryddig og god plass innvendig. Denne skuta vil nok holde godt sammen :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 3:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tror ikke den detter fra hverandre nei. Må bare få på litt matte på utsiden. Fortsatt veldig utsatt for skarpe ting. Akterenden er i tre nivåer, og jeg fant ut at jeg har plass til batteriene enten på nivå to bak, eller i bunnen midt i båten. Så da har jeg litt frihet mtp tungepunkt for løft og vannmengde på propellene.

Å få rorakselen på plass var litt tricky, men med lav hastighet og stø hånd fikk jeg borret ut hullene. Det ene gikk igjennom siden, men ble greit. Brukte dremelen til å lage noen kutt i akselen der den er inne i roret og fylte opp med epoxy. Tror det bør gi nok feste til at de holder seg på plass.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 4:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Her er forøvrig bilde av ror montert med fullt utslag. Tror dette vil gi grei virkning. Tabbet meg litt ut med rekkefølgen på montering av ting innvendig bak, så jeg måtte lage et ekstra hull for å få epoxy rundt nedre del av styrerøret. Ting ser heldigvis ut til å fungere greit. Epoxyen er fortsatt litt fleksibel selv om den er støvtørr, men når den er skikkelig herdet skal rorene pusses litt slik at de går uten hindring.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 1:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir veldig bra, og rorene ser ut til å passe fint. Blir gøy å se hvordan dette fungerer, kanskje vi kan ha noen uhøytidlige konkurranser i innhenting av båt :D Jeg skal prøve meg på noen andre patenter enn deg, men må først finne ut om jeg skal gå for vanlig skrog eller catamaran.

Når det gjelder feste av ror så har jeg laget noen båter der jeg limer på rorflaten i to deler. Altså blir fremre del av roret limet rett på rorakselen, og om en vil ha på en bakre del så limer en bare på det også. Triksene for å få det til å sitte er flere. Først må en lage en avrundet endeflate som passer noenlunde inn mot akselen. Det neste er som du har gjort, pusse litt på roraksel for å lage feste for limet. Det tredje og viktigste er å legge en remse glassfiberduk (etter at rorflatene er ferdig limt på akselen) på rorflatene som igjen går rundt rorakselen. Skal mye til for at det løsner. Det finnes flere ting som kan gjøres for at det skal sitte enda bedre, men det er rett og slett ikke nødvendig. Finishen blir også veldig bra når en bruker finishing resin på glassfiberduken, det er veldig enkelt å få resultatet jevnt og fint også.

Det fine med denne måten er at en på forhånd kan skjære ut like deler, slik at eventuelle flere ror blir identiske. I tillegg er akselen er lettere å få rett. Kjipt hvis den ene akselen heller litt til siden i forhold til den andre, eller forover. Eller begge deler for den saks skyld. Men du er såpass pirkete og nøyaktig at det ikke er noe problem for deg å få beint :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 2:53 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Merket at ene roret lener bittelitt til siden, men dette var pga borring av rorhylse. Tror ikke det blir noe problem, vil ikke gi noen endring i utslag.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 5:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1166
stressballen skrev:
Jeg skal prøve meg på noen andre patenter enn deg, men må først finne ut om jeg skal gå for vanlig skrog eller catamaran.
Hva med å lage en båt som er skalariktig i bruk av teknologi? noe sånt som denne:
Vedlegg:
blue-marlin-transport-ship.jpg
blue-marlin-transport-ship.jpg [ 27.11 KiB | Vist 11019 ganger ]

Sikkert ikke lett, men fett :D


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 6:06 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Haha, det hadde vert kult ja. Men kanskje litt tricky å få til skikkelig.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Nov 27, 2011 11:37 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Vegard skrev:
stressballen skrev:
Jeg skal prøve meg på noen andre patenter enn deg, men må først finne ut om jeg skal gå for vanlig skrog eller catamaran.
Hva med å lage en båt som er skalariktig i bruk av teknologi? noe sånt som denne:
Vedlegg:
blue-marlin-transport-ship.jpg

Sikkert ikke lett, men fett :D


Har hatt denne i tankeboksen også, men forkastet den etter litt vurdering. Det meste er jo mulig å få til, men ett av mine egne kriterier er at selve oppsamlingen ikke skal ta for lang tid. Det utelukker egentlig denne patenten, og for at det skal være noe poeng i skala-hentebåter, så må båtene som blir hentet være i skala også. Så selv koker jeg alt ned til at den skal være praktisk og gjøre jobben.

Hadde absolutt vært fett med skala hentebåter, spesielt hvis vi hadde et bra båtmiljø der folk hadde mange båter i omtrent samme skala.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Nov 28, 2011 12:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja den patenten, hente Pegasus, Moonraker eller noe i den stil, blir stor redningsbåt da ja! :D

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Nov 28, 2011 12:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
hehe, nettopp. Blir mer styr å ta med hentebåt enn noe av det andre utstyret :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Nov 30, 2011 10:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Tror jeg har falt ned på en endelig løsning for vinsjene nå. Tenkte lenge på Henning sitt forslag om å bruke to lavt girede motorer, og dette er i utgangspunktet en god idé. Men jeg tror det kan bli utfordringer med å holde riggen på plass når en båt er heist opp. Løftekraften ville blitt enorm, men behovet er egentlig ikke der når vi tenker på hvor mye en speedbåt i størrelsen jeg får plass til mellom skrogene vil veie.

Derfor har jeg valgt den kanskje enkleste løsningen, seilvinsjer. Et alternativ er f.eks http://www.cornwallmodelboats.co.uk/aca ... hs785.html med en løftekraft på 11 til 13,2 kg. To av disse vil være mer enn nok til mitt formål. Det er også enkelt å lage til en trommel i passe størrelse slik at jeg slipper å justere endepunkt for passende løftehøyde. Løftehøyden jeg tenker på er ca 20 cm, og med 3,5 omdreininger fra begynnelse til slutt skal det gi en omkrets på 5,7 cm på trommelen. Dette skal gi en diameter 1,81 cm. på Jeg har plass til opp mot 11 cm diameter trommel, så her er det også rom for justeringer. Med 11 cm trommel kan jeg få hele 120 cm løftehøyde!

Som nevnt tidligere er planen å lage en totalt avlastet aksel som trommelen går på slik at vinsjen ikke må bære noe vekt i seg selv. Litt konstruksjonsmessige utfordringer, men jeg tror det skal gå greit å lage en ferdig modul som jeg kan montere alt i for så å føre den ned mellom to spant i skroget og feste det hele. Diverse hjul og ting må på plass for å føre wire fram til løftebukken, og bukken i seg selv blir en utfordring å få både stiv, tung og stabil nok i sporet sitt til at den fungerer feilfritt hver gang, samtidig som den skal kreve lite vedlikehold.

Så snart materialene til broene er på plass kan jeg begynne å konstruere bukkene og sporene disse skal gå i. Det blir spennende :)

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Des 04, 2011 1:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Mens jeg venter på siste resten av materialer som skal komme på mandag, og vinsjer og litt annet snadder som jeg håper kommer før jul, har jeg gjort unna det meste av epoxy dekkingen på inn og utsiden. Stort sett hele utsiden har fått matte på seg, og det jeg kommer til av treverk på innsiden er dekket med epoxy. Utsiden er grovpusset og skal gåes over med finere sandpapir for å få det enda litt jevnere før siste lag med finishing resin legges på.

Bildene er status slik båten står i dag:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg har flere gode ideér for hvordan jeg skal lage til krybba som skal heise opp båtene nå, og tror jeg har funnet et par steder som kan levere det som trengs. Målet er selvsagt noe som er sterkt nok til å klare løftet, samt holde seg stødig og vedlikeholdsfritt. Tviler på at jeg får tak i det som trengs til krybba før jul, så jeg får bare lage klar en liste over det som trengs og få bestillingene avgårde etter hvert som det blir mulig. Satser på at heisemekanismen er klar i starten av januar.

Før den tid skal uansett båten komme seg på vannet for å teste ut balansering og manøvrering for å se om det er svakheter eller problemer som kan løses før jeg går på med maling.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Des 05, 2011 11:22 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fikk siste resten materialer i dag, så byggingen av bro og tårn ble satt i gang. Fikk satt opp to av veggene på alle fire tårn. Kommer ikke til å sette på front og akter vegg før ting er på plass i båten og dekket skal på. Neste steg er å lage selve broen med tilhørende radioboks på toppen. Må også tenke ut en plassering for krok heve og senke servoen.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC