Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 1:32 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Des 07, 2011 12:40 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Et raskt bilde for å vise hvor stor båten blir. Arowana 1 som står i tunnelen er 18 cm bred. Tunnelen er 35 cm. Broen skal bygges på slik at den blir ca 4 cm høy og vil inneholde kabelføringer. Det skal lages et radiorom som går mellom broene.

Tror jeg endelig har funnet en god løsning på å feste løs bro til skrogene slik at jeg kan gjøre båten litt mindre for transport :)

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Des 07, 2011 1:18 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette blir helt knallers det, nesten som at folk begynner å velte med vilje for å bli reddet av ei slik skute :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Des 10, 2011 5:29 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2008
Bosted: Bremanger (tidligere Florø)
hehe, stilig båt det da.

_________________
Einar Lexau. 79 Modell


Messerschmitt Bf 109G - Cessna 400 EP elektro - AR Drone
1969 Chevrolet Camaro - Go'Kart - TA-05 MS Honda NSX - Mini M03
Traxxas Jato 3.3 - Savage X. 2 Stk. - Captain Curse
Supervee 27 - Ocean Queen Upgraderes - Sea Dagger


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Des 10, 2011 10:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fått gjort ganske mye de siste par dagene, men kameraet var ute av huset så det ble ikke dokumentert i detalj. Broene er nå så og si ferdige. Treverket er limt, og jeg holder på å forsterke festene med epoxy og matte. Må ha tak i mer epoxy og pensler for å komme i mål. Venter fortsatt på ting som skal inn i skrogene slik at jeg får lagt på dekket. Etter det er det stort sett massevis av epoxy som skal på før siste finish venter.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Des 11, 2011 12:10 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette blir veldig bra, ingen tvil om det. Modellen blir sikkert artig å bruke i seg selv :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Des 11, 2011 1:14 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 834
Bosted: Florø
Ja må nesten si meg enig i at dette ser jo veldig bra ut... Godt jobbet!
Er spent på hvordan den fungerer i praksis, kan jo bli veldig bra!

_________________
Karl-Martin Hennøen - styremedlem

-=-Tøffelhelt av øverste klasse-=-


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Des 11, 2011 2:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Digger å se slike ideer faktisk bli til noe. Ser absolutt meget bra og gjennomført ut til nå :) Blir spennende å se hvordan den fungerer i praksis.

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Des 12, 2011 11:52 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fått fart i motorene nå. Testet først med Pegasus sine regulatorer, men disse hakket ved høyt turtall. Jeg har heller aldri vert fornøyd med karakteristikken på disse, revers er veldig treg å slå inn. Mens jeg testet en annen radio kom jeg også borti innstillingsknappen på ene regulatoren. Dette resulterte i at den gikk opp i røyk.... Andre regulator av denne type som har røket for meg! Fikk tak i to 15A Mtronics regulatorer fra Skala1 og monterte disse. Mye bedre karakteristikk både fram og bak, samt mye jevnere gange. Tidligere hakket det enten jeg kjørte en eller to motorer samtidig, nå hakker det bare om begge kjører. Dette kommer mest sannsynlig av at begge motorene går på ett batteri. Dette blir endret med det endelige oppsettet når jeg får de nye små 12V batteriene mine senere i uken. Samme endring blir gjort på Pegasus, jeg kommer til å prøve med 2 stk 6V batteri på denne for å separere strømkretsene, og for å senke turtallet siden jeg kjørte 12V før. Men nå må det investeres i to nye regulatorer her også, men det tar jeg etter nyttår.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Des 15, 2011 9:10 pm 
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Ekstrahjelp i Hobbyforretningen
Brukerens avatar
Innlegg: 200
Bosted: Florø / Sandane
Har du huska å ta bort pluss-ledning i kabel fra den eine regulatoren til mottaker?
Det er kun den eine regulatoren som skal forsyne mottaker med strøm.
Kan bli forstyrrelser dersom begge plussene er tilkobla.

_________________
Smooth on the surface - paddle like a devil underneath...


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Des 15, 2011 9:31 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Begge regulatorene er koblet ut. Kjører egen batteripakke. Denne blir oppgradert til en større LiFE pakke etter hvert, og vinsjene skal kjøres fra denne direkte også.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Des 29, 2011 6:48 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Motor batteriene er endelig kommet på plass, og vinsjene er montert inn. Har fått ferdig festene på toppen av tårnene, og båten er nå meget stabil mtp stivhet mellom skrogene. Det er totalt 12 x 5mm bolter som holder broen fast til tårnene, og det går rimelig kjapt å sette alt sammen. Spesielt om man bruker en skrumaskin :)

Det å gå fra ett til to drivbatteri fjernet helt problemet jeg hadde med hakking på fullt turtall. Ett batteri greier ikke levere nok strøm ser det ut til. Den samme endringen blir gjort på Pegasus, men her skal jeg også prøve å gå ned til 6V. Batteriene til dette er også på plass. Et annet problem som oppsto var forstyrrelser til styreservo, selv om det er støydemping på motorene. Må se litt over plassering av ledninger og muligens montere større støydemping. Utenom dette gikk alt veldig fint.

Holder på å lage til føringer til kabel/wire som skal heve og senke redningskrybba. Ingen ting er montert i båten enda, men mest sannsynlig blir det en kombinasjon av taljer og rør. Har fått montert en linjær kanal på radioen til å ta seg av denne. Heve/senke servoen til slepekroken er montert i et eget hus som skal festes bak på bakerste bro. Huset og servoen er satt sammen, men ikke montert på båten enda.

Bilde

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Des 29, 2011 7:19 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja, nå begynner det å ligne noe. Ser ut som at vekten har tatt seg en del opp. Har du veiet båten nå?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Des 29, 2011 7:39 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjøkkenvekta gikk bare til 5 kg :P Se om jeg finner større vekt, eller veie komponentene individuelt senere når jeg skrud de i fra hverandre igjen.

Edit: Greide akkurat å få den inn på badevekta når den sto på skrå. Viser 6,9 kg nå, regner med å legge til 1-1,5 kg til med deksel, krybbe og maling. Holder jeg meg under 9 kg har jeg ca 12-13 kg løftekapasitet før dekket står under vann. Sikker last ligger vel på rundt maks 5 kg, og det er vel ikke mange speedbåter som når den vekta som jeg får inn mellom skrogene uansett. Blir det et problem er det lett å øke kapasiteten. Store båter skal jo uansett først og fremst slepest.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jan 08, 2012 5:18 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En liten tur på vannet i dag og testet denne båten. Det gikk rimelig greit, men ting må gjøres. Blybatteriene er for tunge, så her må en annen løsning inn. Kanskje jeg havner tilbake på Robbe motorene med LiPO batterier. Det skal lages en liten løsning for mer oppdrift framme også. Ellers er den en drøm å manøvrere! Hadde ikke trengt ror i det hele tatt, og ca siste halvdelen av videoen er kjørt uten å røre roret nevneverdig.


http://www.youtube.com/watch?v=jXwk72Hy ... tube_gdata

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Jan 08, 2012 11:23 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Gratulerer med vellykket prøvetur :D
Hvor mye veier blybatteria? Har totalvekta øket veldig mye siden du hadde båten nedi sjappa mi eller? Trodde du skulle få et veldig godt utgangspunkt der.

Hva var forresten all kuttinga vi hører i videoen? Var dette en av regulatorene som kuttet? Har du kanskje noen potter som trenger en rens?

Ellers ser jo alt veldig bra ut, men ror må du ha. Om en motor kutter, så vil du nok ikke angre på at du beholdt dem :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC