Dato/klokkeslett: Søn Apr 28, 2024 11:24 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Jan 09, 2012 1:57 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ja kuttinga ble jeg ikke helt kvitt selv med individuelle batteri. Må se på den støydempinga. Har ikke vekta på batteriene her og nå, får se mer på det senere. Skal fikse litt på skrogene for mer oppdrift uansett, og for å gjøre baugen bedre.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Jan 10, 2012 7:55 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Batterivekt er 1054g pr batteri. Hadde gjort seg å fått dette ned til 400-500g pr stk.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Jan 23, 2012 11:12 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Siden båten trengte litt mer oppdrift har jeg laget til litt ekstra balsa under og langs utsidene på begge skrog. Mulig jeg kommer til å endre på dette igjen, fylle inn noen av tomrommene, men jeg gikk tom og følte for å forme det jeg har. Får se hvordan formen fungerer i vannet, kan vel gå begge veier.

Har også begynt på beskyttelsen rundt propellene. Gikk tom for materialer her også. Skal på to wirere til på hver side.

Ellers har jeg egentlig bestemt meg for å bytte motorer og batterier til Robbe Roxxy, men det får komme litt senere når mer penger blir tilgjengelig. Regner med å kunne spare rundt et kilo på dette.

Båten er forøvrig flyteklar igjen, så det blir vel ny test en gang i løpet av uken om været holder og vannet ikke fryser.

Bilde

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Jan 24, 2012 12:07 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, var jo ikke så verst det der da :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Jan 24, 2012 12:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Vi får se hvordan det går på vannet, det som teller :P

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Jan 25, 2012 8:49 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Nettopp hatt båten en snartur på vannet. På brygga blåste det så mye at det ble umulig å gjøre noe fornuftig, så jeg kjørte inn på stranda. Der blåste det, men kom litt mer i le bak haugen. Nesten ikke bølger heller.

Det var jo litt mørkt å teste, men jeg hadde lyst å se hvordan båten lå i vannet nå. Forran er det selvsagt stor forskjell. Helt i front på bulgbaugen rakk vannet ca halveis opp på kulen. Båten sitter selvsagt annerledes i vannet generelt sett, så bakenden er det ikke så stor forskjell på, litt mer opp en tidligere. Vinden jeg opplevde på stranda var vel maks av det båten takler før den blir umulig å manøvrere. Bakdelen med broa mellom skrogene er selvsagt vindfang. På brygga var det så stort at jeg ikke hadde spesielt kontroll annet enn å ta en U sving ut og tilbake. Men nå er jo været verre enn det vi noen gang kommer til å kjøre i, så det lover jo godt for at dette vil fungere godt under normale forhold. Det at baugen ligger høyere er en god ting, og var meningen med hvordan jeg laget til de ekstra flyteelementene. Løftekorga er plassert forran senter av båten, slik at under last bør båten stabilisere seg til noen lunde nøytral posisjon.

Siden jeg har plass til mer propell kommer jeg nok til å øke fra 50 mm som står på nå, til 55 eller 60 mm. Må måle hva jeg får plass til. Motorene som står i nå greier nok mye mer, og det bør Roxxy motorene jeg planlegger for framtiden greie også.

Det blir spennende å ta en vekt test en dag for å se hvordan båten ligger i vannet under last. Siden jeg ikke har fått materialene til krybba kommer jeg sikkert bare til å henge opp noe tilsvarende vekt i tau under brua og se hvordan det går.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tor Jan 26, 2012 1:25 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Blir veldig spennende å høre om vekttesten :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Jan 28, 2012 4:59 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En liten test med filming i dag.


_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 11:09 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Slepekroken med justering begynner å bli ferdig. Dette er vel tredje versjon jeg har testet, men nå ser det ut til å fungere greit. Noen justeringer og forsterkinger gjenstår, men den grunnleggende mekanikken og feste er på plass og fungerer som planlagt.

Helt nedsenket
Bilde

Nesten fullt utslag oppover
Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 11:15 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Bare å slenge på litt åte der, så kan du ordne fisk til grillen også :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Feb 06, 2012 11:16 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
En do-pale comming right up!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Ons Feb 08, 2012 11:47 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Litt mer dill gjort siste par dagene. Jeg bestemte meg for å utvide tunellen ved rorene for å få bedre effekt. Dette er i utgangspunktet ikke nødvendig for manøvrerbarheten til båten siden den egentlig kjøres mest effektivt med å justere motorene, men det kan være greit å kunne ha litt effekt ved kjøring over lengre strekninger, og jeg synes det ser litt kulere ut :) Jeg har også lagt på litt mer balsa langs utside kant på begge skrog, og baugen er jevnet ut litt der jeg la på balsa tidligere. Nå venter jeg på at siste rest av sparkel skal tørke, så blir det litt pussing og vanntetting. Jeg tror jeg stort sett er ferdig med utsiden av skroget nå, så det blir sikkert et lag med glassfiber for å avslutte.

Bilde

Bilde

Etter dette blir det småjusteringer på slepekroken, og videre venting på materialene til løftemekanismen. Siste bit skulle vert på lager i januar, men fortsatt ingen oppdatering så nå prøver jeg å presse leverandør til en annen løsning, om jeg bare fikk svar på mail....

Som man ser på siste bildet er det plass til litt mer propell, så jeg kommer til å kjøpe 55 mm propeller for å få litt mer kraft. Driver å undersøker propelltyper nå for å finne den med mest mulig effekt for mitt bruk.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Feb 17, 2012 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Trenger litt hjelp til idémyldring for å finne snøre til å henge opp løftekorga i. Jeg har kikket på diverse som fluefiske line, fortom til fluefiske, sjøfiske line, bommulstau, etc, men har så langt ikke funnet noe som er passende. Fluefiske linene er veldig dyre, og fortom er for kort. Bommul har jeg ikke funnet noe som er både tynt og sterkt nok. Sjøfiske har de jeg sett på virket noe stive, men kanskje det finnes alternativer her som er aktuelle.

For å få snøret gjennom taljene som skal føre det mellom tårnene bør det ikke være mer enn 1 til 1,5 mm tykt. Det bør være fleksibelt, tåle en belastning på ca 12 kg, og være vannsikkert.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Feb 17, 2012 1:45 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Fant denne nylon tråden som kanskje kan fungere. Billig var den og. Bruddstyrke på 34 kg, 36 meter på en snelle, 0,9 mm tykk. http://www.store.jewelsinfiber.com/nylonclc400.html

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Fre Feb 17, 2012 9:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 3121
Bosted: Førde/Bergen
Jeg husker at jeg leita som gal etter ei snor eg kunne bruke til startsnora på Savagen min med SH motor. Eneste plassen jeg fant en som var sterk nok var på biltema.. Den var ikke så glad i fuel så etter et par uker på bilen måtte den skiftes uansett, men det var jo uansett billigere enn ny snorstart for en student :mrgreen:

Vet ikke om denne blir sterk nok for ditt bruk, men det er i alle fall et tips. De hadde i forskjellige tykkelser, tror det var på båtavdelingen de hadde det :)

Edit:

Tror det var denne.
http://www.biltema.no/no/Bat/Tau/Tauver ... or-251504/

_________________
Christian D.

:: TT-01 :: TB02 :: M-03 :: Hilux :: Lunchbox :: TA03R-S :: TA-01 :: FF-01 :: Pajero :: (o\ ! /o) ::


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC