Dato/klokkeslett: Man Apr 29, 2024 7:49 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 2:30 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Begynt å prøve å fikse føringssystemet for snora som skal gå fra vinsj til bakre tårn. Teste ut på ett skrog før jeg går i gang med det andre. Jeg har laget til et messingrør som går fra vinsjen og som bøyer seg opp i bakre tårn. Minimalt med bøyer, men det går litt nedover slik at det går an å ha litt smøring liggende i det som snora kan gå igjennom for å minske friksjon. Tenker på en teflon olje som bør passe bra her. For å unngå slitasje i endene er disse pusset runde, og ved trommelen er det laget til en trakt av stabilite express. Laget først en papirtrakt som jeg satte inn i røret, og la lim rundt. Dette fungerte fint, og jeg har nå en større jevnere åpning som bør hjelpe til å guide snora inn og ut av røret uten at det gnager på rørkanten.

Ellers har jeg gjort smådill som bare blir utsatt. Feste til fartsregulator, av/på bryter feste til regulator, etc. Venter på at Kåre skal få inn mer Finishing Resin og en siste balsablokk slik at jeg får ferdig skrogene. Materialer for løftekorga er på vei så jeg håper denne er klar før treffet. Veldig spent på om den vil fungere som planlagt, men jeg må bare komme i gang og få testet slik at jeg kan gjøre eventuelle endringer så snart som mulig.

Med slike egendesignede prosjekt finner man alltid ut nye og smartere løsninger etter hvert, og jeg hadde nok gjort en del annerledes om jeg hadde begynt på nytt, men nå kjører jeg på og ser hvordan det blir, så får jeg eventuelt ta erfaringen med meg om det skulle vise seg at det blir nødvendig med et nytt prosjekt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Lør Feb 18, 2012 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Kjøpte noe fiskesnøre i dag for å teste med. Har en nylontråd på vei også som jeg tror blir enklere å jobbe med, men jeg fikk hvertfall testet litt i dag. Jeg koblet opp ene vinsjen og festet snøret i motsatt tårn. Hang en båt i mellom og lot ene vinsjen ta all tyngde og løfte båten opp og ned. Dette gikk veldig bra! Denne båten er ikke spesielt tung, men det var ikke mye motstand å spore i den ene vinsjen, så med to stk og en krybbe for å fordele lasten bedre tror jeg løftekapasiteten blir god nok for mitt bruk. Laget en liten videosnutt for å vise hvordan det gikk:



Løftet her er kun på ca 55-60% utslag, så det er mye å gå på. Skulle det bli nødvendig kan jeg også endre størrelse på trommel for å få enda mer utslag.

Ellers drev jeg å tenkte på FPV systemet i går, og tror jeg har kommet fram til en løsning jeg vil prøve. Head tracking krever en radio som har støtte for hardwaren som skal brukes, og dette ser for meg ut til å være ganske begrenset pr i dag til dyrere flyradioer. F-14 og FC-16 ser hvertfall ikke ut til å være støttet! Det jeg ser for meg i steden er en manuelt styrt kamera rigg med to servoer som styres seperat fra en billig radio jeg har tenkt å modifisere. Jeg har en Futaba senderpult som jo har ganske mye plass i seg. Om jeg åpner denne og monterer innmaten fra en billig radio i den og fester ene stikka ut på toppen eller siden av pulten vil jeg få en ekstra stikke som kan styre kamera riggen presist og raskt. Stikka modder jeg slik at den blir stående i den posisjonen den blir forlatt i. Jeg tror dette blir en mye billigere og enklere løsning enn å gå for head tracking slik det er i dag.

En annen ting er prisen på briller for å få bildet rett i øynene. Dette er også veldig dyrt og ikke nødvendig for en båt. Jeg har sett på løsninger for å streame bildet direkte til en laptop, og det ser ut til at jeg kan slippe unna med et adapter til 400 kr for å sette dette opp. Så det eneste jeg trenger da er to rimelige servoer, et kamera, sender til overføring av bilde og en radio til å styre kamerariggen. Dette ser ut til å falle på ca 1500 kr for alt, i steden for mellom 3000-4000 kr for head tracking med briller!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 12:04 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser veldig bra ut, dette blir nok suksess :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 3:54 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
FPV systemet vil ikke ut av hodet i dag, så det har blitt mye tenking og litt tegning for å prøve å finne en god løsning.

I utgangspunktet er det funksjonaliteten til allerede tilgjengelige løsninger jeg vil ha, som f.eks denne:

Bilde

Men den er alt for høy for mitt bruk sånn jeg tenker det, og om man ønsker kontinuerlig rotasjon kommer ledningen i veien. Tanken min er derfor å få laget to printkort der det ene har kontinuerlige baner i sirkel for overføring av signal til en tilt servo som skal monteres på kamera. Da kan jeg rotere 360 grader så mye jeg vil uten problemer. Tilten på bildet er unødvendig høy synes jeg, og jeg ønsker derfor å få kamera opphenget lengre ned, på høyde med servoen. Om jeg lager en aksling som går rett inn på servo vil jeg kunne spare høyden av servoen og få alt mer kompankt. 60 graders utslag fra servo direkte på kamera vil mest sannsynlig være mer enn nok, men det skal måles før jeg går i gang.

Tanken er å endre litt på brobygget og lage et eget rom for rotasjonsservo bak til høyre for rommet som i dag holder servo for justering av slepekrok høyde.

Bilde

Kamera henger da rett under broen og vil kunne rotere rundt sin akse for å gi full oversikt både i kjøreretning på vei til redningsstedet, gi god sikt for å sikte båten inn når krybba skal posisjoneres, kunne tilte kamera ned for å se når krybba skal løftes, tilte opp for å se når løft må stoppes, snu kamera bak og tilte etter behov for å se posisjonering og plassering av slepekrok.

Kanskje en litt ambisiøs løsning, men jeg har ikke vert fornøyd med noe av det jeg har funnet ferdig laget så langt. Et slikt oppheng er i utgangspunktet ikke noe problem å lage vil jeg tro. Det må litt fikling til, og rotasjonsplatene må mest sannsynlig rotere på kulelager mot hverandre for å gi god stabilitet og unngå friksjon. Printkortene håper jeg å kunne få lage på elektroavdelingen på skolen. Rotasjonsservo har nesten ingen last når den henger slik som planlagt og jeg kan derfor bruke en rimelig variant. På tilt kommer jeg nok til å bruke en mikroservo med metall gir for presisjon, styrke og levetid.

Alt dette kan styres fra en ekstra stikke jeg kan lage en egen kontrollboks til. Ved å bruke en vanlig throttle stikke kan tilt være på gass og dermed justeres pr knepp på stikka til å holde en viss posisjon. Rotasjon styres med høyre/venstre bevegelse og vil stå i ro i låst posisjon så lenge stikka ikke røres. Dette tror jeg vil gi en joystick presisjonsstyring over kamera, uten at den delen av utstyret trenger å koste skjorta.

Svakheter eller kommentarer på løsningen?

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 4:23 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Høres veldig bra ut dette. Siden du spør etter kommentarer, så ville jeg personlig unngått de to printplatene med roterende baner. Er ikke fan av den overføringen, og tror det ikke hadde blitt noe problem med rotasjon hvis en bare flekser kabelen nok. Fast forbindelse er fast forbindelse, og rotasjon mellom printplater gir rom for feil eller dårlig overføring.

Forøvrig er det meget bra med et kamera som henger der du viser, men kanskje du kunne fått til en mekanisme som flytter kameraet mellom to posisjoner? Jeg mener, når en skal orientere seg på vei til en forlist båt, så er det ikke alltid like lett å se båten om kameraet henger lavt. Du har ofte litt bevegelse i vannet, og solskinn gir mye gjenskinn også. En speedbåt som ligger veldig lavt i vannet kan nesten forsvinne om du sikter rett over vannflata. 2 kameraer hadde jo vært litt fett også da. Et som står litt høyt for orientering, og et som står lavt for selve innfangelsen. Et annet problem kan jo være at det blir for nærmt også?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 1:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Problemet med kabel blir jo kontinuerlig rotasjon. Print plater er kanskje ikke rette materialet, men spekulasjonene mine går kanskje på en annen ting enn det du tenkte på, nemlig slitasje på banene siden metallet på printkort er rimelig tynt. Jeg skal tenke videre på løsninger her. Kanskje jeg kan finne tak i en kablet løsning som takler rotasjon. Det er jo og mulig å få 360 graders rotasjon uten å gå kontinuerlig, og uten å modifisere servo. En servo stretcher kan gi +- 180 grader i hver retning for en vanlig analog servo: http://www.readymaderc.com/store/index. ... cts_id=171.

Jo jeg tenkte også mye på plasseringen. Den plassen jeg nevnte mener jeg er det beste kompromisset, men jeg ønsket i utgangspunktet å ha et kamera montert høyere opp forran for navigering til lokasjon. To kamera blir nok ikke aktuelt på en stund pga pris. Det er alt for mye annet som må prioriteres for å få båten fullverdig før noe slikt kan komme på plass. Jeg drev å tenkte på en løsning for å bruke ett kamera som kan høydejusteres på en eller annen måte. Det gjør jo hele operasjonen en del mer komplisert, men burde jo være fullt mulig med en ekstras servo moddet til kontinuerlig kjøring, eller en liten giret elektromotor, montere hele kamerahuset på skinner og lage en heisløsning enten ved å vinsje den opp i spor, eller la den klatre langs en tannplate ved hjelp av noen tannhjul og belter. En annen bakdel dette fører med seg er total høyde på båten, og hvor enkelt det blir å demontere for transport.

Kameraløsning blir nok uansett ikke aktuelt før litt ut på våren, så det er mye tid å planlegge på.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 4:50 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Ny tanke for posisjonering av kamera. Fjerne radioboksen som går i midten mellom broene, lage to nye som er plassert på ytterkant av broene. Jeg må uansett gjøre endringer her for å separere FPV sender system og radio, så dette kunne fungert fint i praksis. Lage kamera boks på toppen av slepekrok rommet og la kamera kunne peke ned mellom radioboksene for å se når båt som skal hentes er i posisjon. Kamera kan tiltes opp og fram for å få bedre utsikt under kjøring, og det kan snues og tiltes ned for å justere slepekrok.

En kjapp illustrasjon:

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 19, 2012 5:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Kontinuerlig rotasjon er en ting, og 360 graders rotasjon er noe annet. Sistnevnte er ingen problem å få til med kabel, og gir nok den mest driftsikre løsningen. Blir spennende å se hva du får til :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 1:42 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Gjort en del småting i det siste. Klargjort føringer og tråd for løftemekanismen, men mangler materialene for å bygge selve korga, så dette står stilt litt til. Har fylt igjen begge sider av underside skrog, og begynte forsterkningen av skrogene. For å få båten midlertidig kjøreklar tok jeg å dekket alt nytt treverk med et tynt lag epoksy i kveld slik at det kan puttes på vannet i morgen.

Bilde

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 12:07 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Flotte greier. Nå må du huske å sette på propellene :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Søn Feb 26, 2012 12:41 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
De ble satt på i natt.

Ett problem er at jeg har begynt å demontere radioboksen i påvente av materialer til å lage radio/kamera bokser separat. Men bunnplata fra gamle boksen ligger der fortsatt, så jeg får bare legge mottaker og batteri på denne og tape det fast og håpe været holder!

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Man Mar 05, 2012 2:51 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Endelig materialene jeg har ventet på! 3 stk 2 meter lange karbon profiler + karbon tråd til vikling og en meter med halvsirkel karbonstang ankom. Så nå kan jeg endelig begynne å lage til krybba! I utgangspunktet burde det ikke ta lang tid å sette dette sammen. Bare å kutte opp 6 biter og feste dem sammen.

Fikk også billigradio fra HobbyKing som skal demonteres og settes inn i senderpulten. Her skal jeg lage det til sånn at hvertfall ene stikka kommer ut på siden av pulten og brukes til å styre kameraposisjon.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 1:36 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø


Tenker jeg lar videoen si det meste!

Dette er ikke maks utslag på vinsjene. De går litt lenger ned, og toppen nås når bunnen av båten er plan med dekket. Det skal lages guider langs skroget som krybba går i, og det er hull i broene for å få toppen av krybba gjennom. Må fikse litt for å få dette til å gå knirkefritt. Det skal også lages avstivere mellom de to delene av krybba som er der nå, og hele krybba skal vektes ned litt slik at den går ned under egen vekt.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 2:02 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Ser veldig bra ut dette. Men det ser ikke ut som at du tar høyde for eventuelle antenner som stikker 20-30 ned i vannet når båtene ligger opp ned? Kan jo tenkes at dette vil føre til at noen båter blir vanskelig å få på plass, fordi du vil skyve båten når antenna treffer korga. Skulle kanskje hatt noen spor som en antenne vil gå inn i?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Byggetråd: Rescue 1
InnleggSkrevet: Tir Mar 06, 2012 2:21 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1865
Bosted: Florø
Blir litt vanskelig å lage spor i tverrgående bjelker som må være der for å få stivhet? Vi får se hvordan det går.

_________________
Thomas Stenbakk - Avdelingsleder båt


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 126 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC