Dato/klokkeslett: Fre Apr 26, 2024 2:16 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 12:14 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Denne her dukka opp plutselig.! http://www.jrpropo.co.jp/jpn/propo/products/11x/

Tråd her.. http://www.flyinggiants.com/forums/fg29 ... post898188

Vedlegg:
11X.jpg
11X.jpg [ 52.28 KiB | Vist 15657 ganger ]

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 12:59 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Se der ja :D

Jeg har tenkt så smått på å bytte ut min DX7 med en litt større sak, eller DX7se, men ser nå at jeg bare skal vente litt. Denne virker helt rå, og jeg falt for utseendet med en gang. Skal iallefall sette av noen kroner nå og da til den dukker opp :D

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 1:23 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ja, blir spennende og se og hvilken pris det blir på den. Jeg tror imidlertid også at JR har mer på gang enn denne radioen her. De har ikke komt med erstatning fra den gamle 10X med touch display (12X har ikke det). Litt rart siden JR var først ute med touch display.

Jeg synes også JR har brukt lang tid til å svare på Futabas 14mz, denne radioen er nok i en klasse for seg og har vel vert på markedet i minst tre år.?
Det gikk rykter om at JR skulle komme med en 16 kanaler en stund etter 14 mz kom på markedet, dette har uteblitt. kanskje det kommer en konkurrent til 14mz fra JR snart, hvem vet, bare spekulasjoner fra min side. Uansett en radio som ikke passer min lommebok men artig å følge med på. :)

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 9:25 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Jeg har tenkt så smått på å bytte ut min DX7 med en litt større sak, eller DX7se,

Har ikke du en 9xII da..??

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 9:32 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
stressballen skrev:
Jeg har tenkt så smått på å bytte ut min DX7 med en litt større sak, eller DX7se,

Har ikke du en 9xII da..??


Joda, for all del, den er kjempefin den. Men jeg bruker den kun til fly, ikke heli. Det er synth-utgaven, og jeg har totalt 3 synth-mottakere til denne, men jeg føler meg ikke trygg med tanke på forstyrrelser. Det er litt verre å få glitch på heli, selv om jeg kan ikke huske å ha hatt det noensinne på denne radioen så lenge jeg har brukt originale mottakere. Kan jo kjøpe modul, men jeg synes det blir litt teit med tanke på antenne og slikt. Kunne også tenkt meg et display med litt bedre lesbarhet, og det håper jeg det er på denne nye radioen.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 10:29 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
men jeg føler meg ikke trygg med tanke på forstyrrelser

Når det gjelder forstyrrelser på 35mHz så har jeg hatt nok av det desverre. Har likevel vert heldig å ikke fått ødelagt noe annet enn en jupiter som gikk i bakken et par ganger for noen år siden, uten at jeg er helt sikker på om det var glitch, men var merkelig det som skjedde.

Jeg har vert nære på flere ganger senere etter jeg begynte med metallgir servoer montert i halen på flyene. UCD-46'n som jeg hadde holdt jeg på å miste flere ganger, uten at jeg skjønte hva som var galt til å begynne med.
Jeg måtte teipe antenna fast til vingeforkant for at det skulle funke, det samme skjedde med capichen, holdt på å miste den også av samme grunn.

Det som var rart var at jeg flydde begge flya lenge med antenna teipa fast til buken og bakover. Jeg tror i ettertid at det fungerte greit når servoene var nye, men at det ble forstyrrelser når girene ble litt mer slarkete og gnisninger i de.

Jeg har et intrykk av at det er de nedre frekvensene (de mellom kanal 60 og 70) på 35 båndet som er mest brukt. Du har jo solgt mange radioer, har du fulgt litt med på hva slags krystaller som følger med dem..?

9XII radioen som du har går fint å konvertere mer permanent til 2,4 ved hjelp av en spektrum modul som du nevner, og pent kan det bli også.
Såg denne på et annet forum.
http://www.rcuniverse.com/forum/m_64768 ... hor/tm.htm

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 03, 2009 11:27 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Dette så jo bra ut, men jeg kommer nok ikke til å konvertere min. Jeg har jo allerede 3 synth-mottakere, den ene originale ligger på rundt 1500,- lapper og de to andre er 7-kanals og ligger på tusenlappen pr stk. Jeg har ikke hatt noe tull med dem, og det er jo heller ikke krystall i dem. Når jeg derimot har brukt uoriginale mottakere med krystall til denne kontrollen, så har dessverre forstyrrelser vært et kjent fenomen hos meg også. Det jo slik at en skal jo tross alt kjøpe modulen også, og da liker jeg bedre å legge til noen kroner og kjøpe meg et nytt leketøy :mrgreen:

Den originale 10-kanals mottakeren skal jeg nå bruke på Airskipper'n som jeg kjøpte av Yalla, eller det vil si kun hvis jeg får det helikopteret til å passe sammen med skalakroppen jeg har liggende. Den har noen ekstra kanaler som kommer godt med, og vil sikkert fungere fint til det bruket. De to siste skal brukes i et par andre fuelfly som jeg skal ha til "hverdagsbruk" :mrgreen:

Jeg har hatt synth-mottaker i Ultimate 40'n min fra den dagen det sto ferdigbygget, og det har fungert helt glimrende. Har hørt noe om at en ikke skal gjøre noe med ting som fungerer :mrgreen:
Så fort jeg begynner å bli plaget med forstyrrelser så skal denne modden letes frem igjen :lol:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 12:33 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 1951
Bosted: Florø
Sitat:
, men jeg føler meg ikke trygg med tanke på forstyrrelser. Det er litt verre å få glitch på heli, selv om jeg kan ikke huske å ha

Jeg har valgt å teste andre veien. Jeg bruker 35 mhz på heli, siden dette er utprøvd teknologi. Jeg er fortsatt skeptisk til 2,4 spesielt der mottaker ligger inne i GRP eller karbon. Jeg har hatt to lockout på Spectrum DX2 bilradio i båt. Internasjonalt er det mange som har hatt problemer med spesielt DX3 i båt.

Det er en kjendt sak at 2,4 og karbonkropper gir begrenset rekkevidde.

Forløpig ser det ut som spectrum modulene sammen med J.R virker bra i fly laget av film og med gasser-motor. På 35 mhz ver det et problem med forstyrrelser fra tenning. Har flydd langt vekk uten problemer, men er veldig obs på "skygger". Dette er langt mer utbredt med 2,4 enn gammel 35 mhz.

_________________
Børre Eimhjellen

Litt raskere


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 1:06 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jau, sant nok, 35mhz er godt utprøvd. Men det har også ført til at 2.4ghz blir rævkjørt av utfordringer og tester hele tiden. 2.4ghz-systemene gjennomgår vesentlig hardere prøver nå, nettopp fordi at folk tenker "er det virkelig så bra?". Selvfølgelig er det jo hendelser der også, men veldig ofte skyldes det feil bruk osv. Men siden du velger å "teste andre veien", prøver du da å perfeksjonere det gamle systemet? Hmmmm.......foretrekker du farge-tv eller sort/hvitt? :mrgreen:

Såvidt jeg vet, så er det vel ingen som har påstått at de tidligere spektrum-versjonene funker i båt? Folk har vel heller tatt det som en selvfølge, men du kunne bare spurt Yalla. Jeg kan godt fortelle deg at det ikke funker. Men spektrum har kommet med en båt-mottaker til DX3S, og denne skal nok gjøre jobben sin. Det er jo ikke så lenge siden dette systemet ble tatt i bruk, og det dukker nok opp scenarioer som må jobbes med, men 2.4ghz har kommet for å bli.

Spektrum har også egne mottakere for montering i karbonkropper, så mye av 2.4ghz-surret dreier seg vel bare om å velge rett utstyr til rett jobb. Jeg har som sagt aldri hatt noe tull med signalforstyrrelser på min DX7, men på 27, 40 og 35mhz er det en annen sak. Har dessverre laget meg en mening om det gamle krystallsystemet, og det er at det bør fjernes, på lik linje med 50-øringen :mrgreen:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 1:55 am 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
yallaair skrev:
Jeg er fortsatt skeptisk til 2,4 spesielt der mottaker ligger inne i GRP eller karbon

Karbon hindrer signalene også for 35mHz, ingen forskjell. I carbon seilfly så skjøter de på antenneledningen hvis antenna går gjennom kroppen og ut bak.
Seilflyprodusentene er begynt å lage "2,4gHz friendly" kropper, dvs. i fronten hvor de bruker kevlar i stedet for karbon.
Vanlig glassfiber skal ikke vere noe problem.

stressballen skrev:
Har dessverre laget meg en mening om det gamle krystallsystemet, og det er at det bør fjernes, på lik linje med 50-øringen

He..he.. tuller du, har du sett jurassic park.?.. dinosaurene er ikke utdødd likevel, verre med en og femøren, lenge leve krystallene.(og femtiøringen).. :mrgreen:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 2:14 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hehe, bra sagt. Jeg må innrømme at jeg er glad i JR'n med teleskopantenne og synth-mottakere. Men er fremdeles ikke begeistra for krystaller :D
Håper iallefall at femtiøringen forsvinner først :wink:

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 2:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
Ser på flying giants tråden at det diskuteres om det er et nytt 2,4ghz system på denne radioen, får ikke håpe det skjer hvis ikke det er kompatibelt med DSM2.
Tre dager igjen så får vi nok vite. :roll:

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 5:01 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
BGH skrev:
Ser på flying giants tråden at det diskuteres om det er et nytt 2,4ghz system på denne radioen, får ikke håpe det skjer hvis ikke det er kompatibelt med DSM2.
Tre dager igjen så får vi nok vite. :roll:


Jupp, stusset litt på dette jeg også. Men den kommer vel i flere versjoner for de forskjellige landsregionene?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Søn Okt 04, 2009 5:49 pm 
RC-Ingeniøren
RC-Ingeniøren
Brukerens avatar
Innlegg: 776
Bosted: Naustdal
stressballen skrev:
Men den kommer vel i flere versjoner for de forskjellige landsregionene

Ja, JR har laget 2,4 modul til 9x for sitt eget japanske marked. (DSMJ)
En kan jo lure på hvorfor de ikke har en DSM2 versjon for resten av verden.

Noe av minuset med spektrum modulen er at en må skru ut teleskopantenna, og skru nedi holderen for spektrumantenna for å få den på plass.
Ikke at det er så store operasjonen men jeg bruker begge deler, og da er det litt irriterende å drive å skifte hele tida, når jeg har med meg to fly med hver sin type mottaker.

Hadde vert kjekt å hatt en slik istedet.


Vedlegg:
ScreenShot070.jpg
ScreenShot070.jpg [ 51.45 KiB | Vist 15536 ganger ]
Vedlegg:
ScreenShot069.jpg
ScreenShot069.jpg [ 107.41 KiB | Vist 15537 ganger ]

_________________
Bjørn G.H.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: Generasjonskifte hos JR...??
InnleggSkrevet: Lør Okt 24, 2009 11:33 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg sitter her og vipper frem og tilbake på den nye radioen fra JR, og dessverre er det ikke så mye informasjon på engelsk såvidt jeg kan se.

BGH, har du funnet noe mer om denne radioen eller?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 32 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron

Sunnfjord RC