stressballen skrev:
Når jeg ser på helikopteret mitt med tanke på hva som skjedde med det, så faller bestandig øynene tilbake på denne fordømte JST-pluggen mellom Lipo og regulator. Det er nok et punkt jeg også kommer til å endre på meget snart. Jeg har utelukket pluggen denne gangen, men en vet jo egentlig aldri om den feiler. Synes den virker mekanisk svak, men bank i bordet, jeg har ikke hatt noen problemer med den enda...
Ja, kanskje JST ikke er noen god løsning, jeg har brukt de på innendørsmodellene hvor de ligger oppunder 10A belastning og de har funka greit men de blir jo slitt de også.
Jeg liker veldig godt EC3 plugger, de er de som JR/Spektrum bruker på powersafe mottakerene og derfor skaffet meg slike som jeg lodder på batteriene.
Dette er 3mm runde plugger som er enkle å lodde og trykker de ned i holderen når de har blitt kalde, veldig enkelt og greit og en slipper å tenke på overoppheting av plasten.
Vedlegg:
ec3.jpg [ 37.46 KiB | Vist 16180 ganger ]
yallaair skrev:
Jeg hadde mistanke til støy og ustabil spenning på Tz 90. Har brukt LiPo i flere år på Jr airskipper, men plutselig døde regulator. Dette blåste en 611 gyro. Fant ikke helt ut av dette, så for peace of mind putta jeg inn en std 4,8v 3300NiMh pakke. Etter dette har det funka helt knall. Effekten på batteriet er faktisk over oppgitt kapasitet. Tar ut 3,95 Ah selv om det bare er oppgitt til 3,3. Dette gjør at disse pakkene ligger bare ca 10% bak LifePo i vekt/ytelse forhold. Min erfaring er at LiPo og LifePo holder litt under av hva dei lover. Tar en med enkelheten og sikkerheten i betraktning, så påstår jeg at NiMh kommer godt ut.
Jeg testa også NiMh i kulde og spenningstapet i -7 grC var 0,3V ved 5A belastning. I +20 grader var spenningstapet 0,15V ved samme belastning. Det er skjelden jeg flyr når det er noe kaldere.
Jeg har også sett på dette med vekt/kapasitet forhold med NiMh i forhold til lipo og det stemmer at det er foholdsvis lite som skiller.
Problemet med NiMh er at de ikke er i stand til å levere fra seg mye strøm kontinuerlig over tid, nå tenker jeg spsielt på AA størrelse celler, de du nevner er vel sub c størrelse og er bedre på det med mye større volum på cella.
Et annet spørsmål er hvor mye batteriet hadde klart å levere fra seg av de 3300mAh i -10 grader, det hadde nok vært redusert mye uten jeg har testa eller vet det.