hehehe, du er hjertelig velkommen til å ringe hvis du vil selge huset, men trenger du meg da? Du er jo en pioner innen luftfoto
Jeg setter kameraet i intervall ja. Bruker ikke FPV til dette enda, i tett bebyggelse foretrekker jeg å ha øya på modellen. Det finnes nok av dem som har blitt ukonsentrert ved å flytte blikket fra modell til skjerm, og flydd i en kabel eller lignende. Jeg får nok etterhvert en skjerm jeg kan kaste hurtige blikk på for å få mer presise bilder (tenker å bruke det på samme måte som et sladrespeil i bil), men det blir et av de neste leddene i prosessen. Behovet mitt ligger ikke der helt enda, men det kommer nok. Man korter jo ned arbeidstiden når man kan ta 5 planlagte snapshots på 10 minutter. Nå er det jo selvfølgelig litt ekstra jobb med å plukke ut noen få bilder av mange etterpå, men det er også litt artig å få 10 bilder med små variasjoner å velge mellom. Mange bilder som ikke er tatt med hensikt har en tendens til å bli noe unike også.
Jeg kan også legge til at når man har tatt x-antall bilder fra quadrocopter, så får man etterhvert en god retningsfølelse. På denne måten får man god trening og man bygger seg opp god erfaring med å legge merke til hvordan quadrocopteret står i forhold til omgivelser og lignende. Man blir veldig bevisst på hva man driver med, og jeg har alltid god kontroll over hva quaden befinner seg over og ved siden av. Personlig mener jeg at dette er verdifull erfaring å få med seg før man putter på FPV-utstyr.