Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 1:16 pm




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: BÅTPROSJEKT
InnleggSkrevet: Lør Mai 17, 2008 12:20 am 
Nikko-Stadiet
Nikko-Stadiet
Innlegg: 1
Jeg holder på med å bygge en radiostyrt båt som skal utstyres med ekkolodd og GPS for bathymetriske målinger (utarbeiding av bunnkart etc.). Båten er en katamaran som er 140 cm lang og utstyrt med en elektrisk dorgemotor av type Minn Kota Riptide 40. I følge importøren skal den trekke 40 amp ved full guffe. Jeg monterte på en elektronisk fartsregulator med vannkjøling som i følge leverandør skulle tåle 60 amp, men det ble ganske raskt klart at dette ikke fungerte når båten kom på vannet og motoren fikk noe å jobbe med.

Kort sagt - fartsregulatoren brann opp etter kort tid. Jeg hadde installert et kjølesystem med ferskvannskjøling og det var trolig årsaken til at ikke hele saken tok fyr.

Er det noen som har forslag på hvordan denne kan løses? Er det mulig å seriekoble flere fartsregulatorer for å takle mer strøm. Jeg går ut fra at amp alene ikke er avgjørende for hva en slik fartsregulator klarer - type motor (viklinger etc.)

Takknemlig for tips.


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: BÅTPROSJEKT
InnleggSkrevet: Lør Mai 17, 2008 1:17 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Hvilken fartsregulator var det som brente opp (varenr, produsent)? Jeg bare lurer for å se hvilken du har prøvd.

Er det mulig å geare om littegrann, slik at motoren jobber lettere? Det vil jo belaste litt mindre.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: BÅTPROSJEKT
InnleggSkrevet: Lør Mai 17, 2008 1:30 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Den regulatoren du har testet, skulle den tåle 60A kontinuerlig, eller var dette spisseffekt? Hvis motoren skulle trekke 40A på full guffe, så menes det nok innenfor normal belastning ja. Som du sier, hvis den i tillegg jobber tungt, så trekker vel motoren vesentlig mer.

Jeg vet at Norwegian Modellers har en i sortimentet sitt som tåler 40A kontinuerlig og 70A spisseffekt, kanskje det er noe? Og det er gjerne en ide å sende en mail til NM, de har jo holdt på med båter en del år, og vet sikkert om hva som finnes av litt grovere saker.

Hvilket drivbatteri bruker du forresten?

En annen ting, har du gått over plugger og tilkoblinger? Er det noe jeg har lært fra mindre fartsregulatorer, så er det at det finnes mange plugger og tilkoblinger som er som flaskekorker. For dårlig kontakt og for lite tverrsnitt gjør at elektronikken koker fort over. Jeg har fjernet slike problem mange ganger bare ved å gå over ledninger og plugger, og bytte dette til sterkere saker. Men klart, det har jo vært i mindre skala, men også med stort strømtrekk.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC