Dato/klokkeslett: Lør Mai 04, 2024 8:38 am




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1.5 v batterier vs. 1.2 oppladdbare
InnleggSkrevet: Tir Jul 08, 2008 10:53 pm 
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Nikko-batteriet tomt.... Prøve noe nytt?
Innlegg: 15
Bosted: Florø
Nå har jeg 2 stk 35 mHz radio kontrollere som bare aksepterer vanlige AA batterier. Vurderer å bytte til oppladdbare AA batterier men saken er at ved 8 stk 1.5 v AA blir spenningen 12 v, mens 9.6 v med 1.2 v AA . Dette må jo fører til evnt. en mindre rekkevidde på senderen ( noe jeg trenger det jeg kan få siden jeg liker å fly langt unna :) ) men den må evnt støtte det siden det er ladder inng. på siden av begge senderene. Noen som har erfaring med å bytte til oppladdbare batteri og envt. merket noe forskjell i ytelesen ?

_________________
Fly: Art-tech Cessna 182 w/brushless , Thunder Tiger P-40 Warhawk ,Top Flite Elder 40 & New Yamaoto
Heli: E-flite Blade 400 & E-Sky Lama


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1.5 v batterier vs. 1.2 oppladdbare
InnleggSkrevet: Ons Jul 09, 2008 12:15 am 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Mange sendere er konstruert for å godta både oppladbare batterier og vanlige alkaline uten at det skal by på problemer. Dessuten så har Nimh-batterier en helt annen utladningskarakteristikk enn vanlige alkaline som dropper ganske fort i spenning. Hvis en sender godtar spenning fra 9.6v til 12v, så tror jeg at rekkevidden begynner å minske når du kommer under det laveste kravet. Er ikke sikker, men tror det er noe slikt...

Flere 2.4ghz systemer bruker nå 4 AA-batterier uten at det gir problemer med rekkevidden. Mener f.eks at Spektrum DX6i bruker 4 stk istedenfor 8, og funker bra med det. Jeg har også en rattkontroll som heter DX3R, og den bruker også 4 batterier.

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1.5 v batterier vs. 1.2 oppladdbare
InnleggSkrevet: Søn Jul 13, 2008 9:45 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 2187
Bosted: Florø
Det aller mest vanlige er jo oppladbar 9.6v (8 stk celler a 1.2v) pakke i senderen så jeg tror nok ikke du merker noe som helst forskjell annet enn at du slipper å kjøpe batterier hele tiden. dessuten så stiller du vel med nyladet senderpakke hver gang du skal ut og fly? med alkaliske batterier bytter du jo ikke hver gang, men først når de er oppbrukt og da har du hatt mange turer med lavere spenning enn en nyladet 9.6v pakke har :wink:

_________________
Electrics are fun too, but real engines suck, squeeze, bang and blow.

All electronics are filled with smoke, if you let the smoke out, it will die

You know it's a good landing when you only have to bend over once to pick up the airplane![size=200][/size]


Topp
 Avlogget Profil  
 
 Innleggets emne: Re: 1.5 v batterier vs. 1.2 oppladdbare
InnleggSkrevet: Søn Jul 13, 2008 11:20 pm 
r/c Le Royale
r/c Le Royale
Brukerens avatar
Innlegg: 9894
Bosted: Florø
Jeg vet at en del av de som driver med racing bruker alkaliske batterier, for enkelhetens skyld. De setter i nye batteri og bruker dem i noen få løp før de kaster dem og setter i nye igjen. De har ikke tid til ladinga :?

_________________
Kåre Myklebust - Avdelingsleder fly og bil

DRIVE IT LIKE YOU HATE IT!!


Topp
 Avlogget Profil  
 
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  

Sunnfjord RC