Motorbytte
Satt og kjedet meg litt i drittværet og fant på at jeg skulle sjekke om en viss motor kunne passe i båten. Jeg plukket ut den meget spreke ASP 36 XLS motoren i speedflyet mitt og så litt nærmere på den. Kort fortalt så var det plug and play, den gikk rett på plass i motorbukk, passet sammen med pipe og header og gikk rett sammen med collet og drivlinje ellers

Denne motoren har fått større MVVS forgasser og høyere kompressjon samt den vanlige omgangen med fres inni.
Vannkjøling ble ordnet med to lengder kobberrør som jeg glødet for å få de myke og lette å vikle rundt kjøletopp og header. Disse var i 1/8" altså 3mm, men jeg skal skaffe meg ett nr større dimensjon for det ble litt mye motstand så jeg er redd vannet vil sirkulere for langsomt gjennom.
Dette ser lovende ut og hele operasjonen tok under en time, men jeg merker at det blir mer styr med å starte denne motoren med reim. Det er så knallhard komp at reima slurer mye nesten uansett hvor hardt jeg drar for å stramme den opp, mulig jeg må ha med en liten gassbrenner for å forvarme motoren litt før første start.
Det skal bli morro å få en direkte sammenligning mellom denne 36 flymotoren og den originale 32 marine motoren

Jeg sparer det grovere skytset til senere for jeg har lyst til å finne ut hvor bra det blir med flymotor i båt. Neste prosjekt blir nok å montere en 27-30 bilmotor i båten for å finne ut hvordan det også blir