Driver å forsker litt på giring for å få bedre effekt ut av bilen på diverse underlag. Her er utregninger for gear ratio for de pinion og spur girvalgene jeg har funnet tilgjengelig så langt.
Kode:
Pinion Spur Gearbox ratio Final Drive Ratio
27 65 2,4375 1,013
28 65 2,4375 1,050
29 65 2,4375 1,088
30 65 2,4375 1,125
31 65 2,4375 1,163
32 65 2,4375 1,200
27 67 2,4375 0,982
28 67 2,4375 1,019
29 67 2,4375 1,055
30 67 2,4375 1,091
31 67 2,4375 1,128
32 67 2,4375 1,164
Formelen er "Final Drive Ratio = (Pinion Gear/Spur Gear) x 2,4375"
Testing må vel bli litt feeling på forskjellig underlag opp mot akselerasjon og toppfart kombinert med batteritid, samt måling av toppfart med nyladet predefinert batteripakke for å få sammenlignbare målinger. Målet må være å få bilen til å gå med en god kombinasjon av overliggende faktorer i et minimum av 5 minutter. Ved gode observasjoner kan man da også raskt gjøre bedre valg av giring for forskjellige oppsett av baner (teknisk mot høyhastighet f.eks).
I 1/10 Touring Car kjøring mener jeg det er regler for FDR. Noe om at den skal være +- noen prosent fra 1, men skal ikke si dette for sikkert. På Cup Racer er standard oppsett i henhold til manual 30 pinion med 65 spur som gir 1,125 FDR. Det å gå ned mot 1 i FDR med Lightly Tuned motor har jeg testet med 27 pinion og 65 spur, men dette gav håpløs toppfart. Bilen ble rett og slett kjedelig å kjøre. Jeg spekulerer i at en FDR mellom 1,05 og 1,15 vil være optimalt for de fleste tilfeller, men det kan være stor forskjell bare med å endre så lite som 0,075 i FDR.