rfauske skrev:
stressballen skrev:
Jeg åpnet forøvrig min lightly tuned motor idag, og kommer til å bytte ut filtertrekket over motoren med en vanlig ballong. Det gir litt mer ulempe med tanke på kjøling, men slik gjorde jeg det i gamle dager med vanlig sølvkanne, og dette er den metoden som sikrer motor mest. Ballongen må selvfølgelig ofte av. Uansett, filtertrekket holder småstein greit ute, men små jernspon er det verre med. De er ofte formet som avlange fliser, og dette finner veien lett inn i motoren gjennom filtertrekket. Jeg plukket bort flere rustne sponbiter fra innsiden av motor, og det er bare flaks at det ikke gikk verre.
Sikker på at det ikke er motoren selv som lager jernsponet ? :p Bare en tanke da jeg ikke ser for meg at det ligger strødd over alt ute
hehe, nå blir jeg nesten litt fornærmet her
Jeg fant rustne avlange spon på nesten 1 cm inni motor, og dette kommer garantert utenfra. Et mer tradisjonelt krøllspon på ca 2 cm holdt også på å jobbe seg innover forbi filterhetta bak på motoren. Det er nok ikke så lurt å kjøre utenfor porten på et mekanisk verksted