Etter mye kjøring på speilblank sjø i går rett nedenfor huset mitt har jeg endelig funnet riktig propell til båten. Jeg har testet mange forskjellige 2 og 3 blader propeller og har nå kåret en desidert favoritt. Det er en liten 2 blader med meget høy stigning (proffesjonellt moddet) Den gir skikkelig baugløft så båten kommer godt opp av vannet. På full gnu ligger båten heeeelt på grensen til å flippe rundt og det minner mer om lav flyging enn båtkjøring, og det går fort!!!
Blir spennende å få målt dette, er rimelig sikker på ny pers siden båten aldri før har vært så oppe av vannet. Her nede hos meg blir det kjøring langs land og ikke enkelt å måle noe uten å kjøre rett imot svabergene man står på. Oppunder 90 kmt rett imot grunnfjell frister ikke nå som jeg er så fornøyd med båten
Propell nr 2 er min egenmoddede 3 blader som ikke gir like mye baugløft så skroget går våtere og dermed noe saktere (målt til 84 kmt). Denne propellen er sikkert fin å bruke når det ikke er helt optimale forhold slik at ikke båten blir så lett blir flippet rundt når den treffer en bølge i høy fart.
Slike dager som i går skulle jeg gjerne hatt flere av, veldig greit å ta båten under armen og bare tusle gjennom hagen og ned til sjøen som bare er 10 meter nedenfor gjerdet mitt. Her er til og med bøyer i sjøen som kan fungere som en bane, hadde bare Yalla fått start på sin båt
Nå er båten min levert inn på service, den må ha nye motorfester siden 3 av 4 er røket rett av. Motoren har laget et lite hull i skroget siden den var nesten helt løs og lå nedpå bunnen og vibrerte hull i den. Jeg skal også bytte ut snorstarteren med en EZ-starter som sparer både gummifester og armer når det skal startes opp