Jau, da kan jeg omsider starte en tråd på denne bilen også. Jeg skal gjøre med denne som min andre Kyosho (baja beetle), nemlig å restaurere den. Bilen er i utgangspunktet hel og fin, men karosseriet er helt sprøtt og knekt, og chassiset trenger en god vask, pluss montering av noenlunde elektronikk. Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte den, men det kommer jeg tilbake til, for jeg tror jeg har kvitteringen liggende et sted
Dette var min første "seriøse" nitro monstertruck, og den var ansett som en sværing i sin tid. Mener å huske at den var basert på det velkjente Inferno buggychassiset til Kyosho, som da var banebrytende. Noen problemer ble det jo med å basere en monstertruck på et buggychassis. Jeg husker blant annet at der det vanligvis står et clutchklokke mot et spurgear, så var det montert et ekstra tannhjul, sikkert for å endre utvekslinga litt grunnet de store hjulene. Så her var det alltid litt pirk med å justere mellomgiret til å få riktig tannklaring mot både spur og clutchklokke, og dette mellomgiret røk jevnt og trutt. Andre deler jeg byttet ofte var diffene (ikke innmaten), og sist men ikke minst, body postene. Felgene var også utsatt, jeg husker at jeg på en eneste økt klarte å knuse felgkantene på alle felgene, slik at dekka ikke ville sitte skikkelig lenger. Det var helt utrolig irriterende, og jeg kan tenke meg at dette var et problem som ble tatt tak i av produsentene på disse tider. I ettertid kan man se at dekkene til de fleste monstertrucker har fått en god gummikant for å unngå at felgkantene knuses.
Før jeg satte bilen på hylla, så sørget jeg for å kjøpe noen få reservedeler til den, så bilen skal kunne settes i topp teknisk stand igjen. Problemet er nå bare at felgkantene ikke er strøkne, og at karosseriet er ødelagt. Jeg har det, men det er ikke brukende, så jeg kommer nok til å kaste det. Men jeg fant noe som lignet godt, og for noen dager siden fikk jeg et lexankarosseri fra Parma, som egentlig er ment for Tamiya Clodbuster. Dette lignet veldig utseendemessig, og så ut til å passe i størrelsen også, så jeg satset på det. Tror det skal bli bra, og denne gangen kommer jeg til å lakkere bilen boxart. Motoren er en 3.5cc, ikke stort etter dagens målestokk, men stor nok til å ødelegge diffene. Når jeg får litt tid til overs, så påbegynner jeg demonteringen av hele bilen, for så å følge opp med rengjøring, før jeg tilslutt monterer alt sammen igjen. Gleder meg til å ta noen rånerunder i nabolaget med denne