Idag kom bilen i posten, og jeg kunne først og fremst konstatere at den var inngrodd med gammal dritt. Jeg gjør det enkelt med rengjøring på slikt, så her ble det bare å skru av dekkene, og sprøyte alt inn med avfetting. Deretter ble det en god runde med høytrykkspyler. Det var kjekt å se at bilen var veldig mottakelig for vask, for den ble ganske så fin etterpå. Ingen store skader eller merker etter hard bruk, tannhjul og slikt så bra ut, så foreløpig tror jeg nok at dette var et godt kjøp. Det er lett å komme borti noe skikkelig dritt når bilene er i 10-års alder. Etter at jeg hadde fått rista bort det meste av vannet, så tok jeg ut glødepluggen og dro motoren rundt for å få ut vannet. Deretter spraya jeg litt WD40 i pluggåpning og forgasser, og dro motor rundt igjen noen ganger. Jeg koblet så til fueltank med litt drivstoff, for det var jo litt av interesse å se om motoren gikk som den skulle. Også litt viktig å la motoren gå seg varm siden motoren hadde vært full av vann.
Fikk etterhvert start på motoren, og etter litt justering gikk den ganske greit. Jeg kunne se svak bobling rett under kjøletoppen, så jeg tipper at boltene i toppen er litt løse. Dette ordner seg nok med tilstramming, så jeg er ikke bekymra. Snorstart er slitt, og det tar nok ikke lang tid før denne er ferdig, så den bestiller jeg ny.
Det neste jeg la merke til var at bilen var oppgradert med CVA drivaksler ut fra girkasse til diff, og siden denne bilen ikke har dogbones fremme eller bak så betyr det igjen at jeg aldri kommer til å miste akslinger her. Men knekke dem derimot....
Styreservo var også ganske grei, der står det en Hitec HS5645MG, ikke alltid folk koster på seg noe særlig der, så det var kjekt å se. Gass/brems derimot var en standard HS322 eller deromkring, så jeg ser for meg å sette i noe litt bedre der. Det er store hjul som skal stoppes. 6v oppladbart mottakerbatteri skal såklart på plass, da får servoene litt ekstra liv i forhold til den vanlige crappy batteripakken for 4xAA batterier.
To karosserier var inkludert, begge originale, men det ene var sprukket her og der, så det kastet jeg. Det andre var egentlig helt strøkent, men lakkjobben var ikke så veldig spennende. Jeg har lyst på et nytt karosseri, helst noe med en Hemi, det gjør seg på en monstertruck
For moro skyld gikk jeg i arkivet og fant fra RC Car Action fra August 2002 for å lese omtalen av bilen når den kom på markedet. Litt moro lesning er det jo, og bilen kom fra reportasjen i god behold. Topphastighet ble der oppgitt til 43mph, noe som tilsvarer 70km/t. Ikke så verst det egentlig, og da har bilen godt med bunndrag også, grunnet 3-trinns girkasse. Blir moro å prøve