djupevik skrev:
Begrenser man på turn så blir det jo aldri raskere enn den raskeste motoren med så mange turn uansett
Men ja, alle har jo en sølvkanne liggende å slenge. Men om det var en limit på 27turn så kunne man brukt noen litt mindre kjipe motorer også. Foreksempel den 28 turn saken. Så får man i alle fall en motor med kulelager istedenfor de kjipeste motorene med glidelager som man ikke kan skifte børster på engang
Men ja, det er stor forskjell på de forskjellige motorene med like mye turn. Sport tuned vs min RZ tuned fra tamiya er jo et hav av forskjell.
Kanskje flere kunne komt med meninger og ønsker, og så kunne klubbstyret tatt seg en prat om dette en gang de føler de har tid
Sikkert litt kjipt for de som har lyst å begynne i hobbyen, så er det første de ser karbonkjerrer med børsteløst og røyk fra dekka
-selvom vi alle er enige i at det er kult
Tenk da kåre, du kunne jo stått i butikken å sagt til en usikker nybegynner "denne kjører nesten alle med i hallen", den er billig, og ja den er BRA NOK for en nybegynner til å ha det veldig veldig morro
Forstår jeg deg rett i at du sier at hvis alle hadde kjørt standard sølvkanne, så kjører alle bilene like fort? For det stemmer jo ikke. Men selvfølgelig, en kunne jo satt et krav om at en skulle bruke 28turn fra Tamiya. For hvis en ikke har strengt motorkrav, så dukker det alltid opp en motor som er innenfor limiten, men som også er mye sprekere. Er litt kjipt at en da nesten blir tvunget til å kjøpe ny motor for å henge med. Og som du sier, alle har en sølvkanne liggende å slenge, og det kan ikke sies om noen annen motor. Og blir den slitt så er det en billig sak å bytte. Derfor synes jeg egentlig at sølvkannemotoren burde vært en standardmotor for klubbkjøring.
Det er jo da ingen problem å bytte til den motoren en vil utenom løpene, og folk vil vel neppe slutte med sine andre fartsvidunder uansett. Hvis alle kjører sølvkanne, så vil variasjonene ligge i oppsett av selve bilen, batteri, vekt, esc, utveksling, egne kjøreegenskaper og til slutt, kanskje noen har egne små triks som kan gjøres med bilen. Skulle reglene ha vært enda strengere, så måtte en jo bestemt seg for enten 7.2v eller 7.4v også.
Cup-racer'n fra HPI ser ut til å være perfekt til klubbkjøring, og jeg vil iallefall begynne med å foreslå sølvkannemotor som et krav, men foreløpig fri bruk av enten 7.2v eller 7.4v lipo. Siden noen er i overgangsfasen til lipo så blir det litt dumt å si enten den eller den typen batteri. Ellers så kan en vel gjøre stort sett det en vil med bilen. Hvis vi skal ha noenlunde seriøs klubbkjøring, så synes jeg at det må gjøres slik. Dette er selvfølgelig kun hvis det er klubbkjøring med tildeling av 1, 2, eller 3 plass.